Hej
Jeg har i planen at starte min egen lille hjemmeside op, hvor jeg vil sælge artikler
Jeg er under 18
For umiddelbart at starte en virksomhed i Danmark skal man være fyldt 18. Det kan lade sig gøre, at starte selvstædig virksomhed før man fylder 18 år, men det kræver en dispensation fra Statsforvaltningen, så jeg vil foreslå, at du sammen med dine forældre kontakter dem for at få denne før du går igang.
Hvad er det jeg må tjene ialt om året?
Hvis du med dette mener hvilken grænse der er før du skal lade din virksomhed registrerer, hvor du får et CVR nummer, så skal du gøre dette hvis omsætningen (dvs. salget) overstiger 50.000 kr. pr. år. Igen så skal du have en dispensation for at gøre dette, når du er under 18 år.
Hvis du ikke forventer at få den omsætning, og derfor vælger ikke at blive registreret, så er det stadigvæk en virksomhed du driver, når du sælger artikler via en webshop, og så er vi tilbage til at du skal have en dispensation for selvstændigt at kunne træffe beslutninger og være ansvarlig overfor dine kunder.
Jeg håber ikke, at dette har afskrækket dig, og jeg ønsker dig held og lykke med det.
Mvh.
Ole