Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af fondsstøtte + skattefri virksomhedskonvertering

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

En virksomhed som jeg ejer har fået et støttetilsagn fra en fond i forbindelse med en teaterproduktion som den skal producere. I den forbindelse har jeg to spørgsmål, som jeg meget gerne vil have jeres hjælp til:

1) Tilsagnet er givet i januar 2012. Midlerne skal først bruges i 2013, hvilket fonden godt ved. Kan man udskyde beskatningen til 2013, hvis fonden først udbetaler pengene til virksomheden i 2013?

2) Pt. er virksomheden en enkeltmandsvirksomhed. Jeg vil gerne hurtigst muligt konvertere den til ApS. Kan jeg gøre dette så snart jeg har 80.000 på virksomhedens bankkonto (fx. januar 2013)? Uanset, at det er fondsstøtte, og der ultimo året skal betales skat af beløbet?

Mange tak!

Mvh

Søren

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 16:14
Beskatningen kommer samme år som udbetaling.

Hvorvidt du kan anvende midlerne til stiftelse af aps beror bla på det konkrete tilsagn. At midlerne/projektet overføres til en anden juridisk enhed kan teoretisk medføre at bevillingen trækkes tilbage.

Få gennemgået betingelserne, og indhent evt assistance fra en rådgiver.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:59

nitro29:

En virksomhed som jeg ejer har fået et støttetilsagn fra en fond i forbindelse med en teaterproduktion som den skal producere. I den forbindelse har jeg to spørgsmål, som jeg meget gerne vil have jeres hjælp til:

1) Tilsagnet er givet i januar 2012. Midlerne skal først bruges i 2013, hvilket fonden godt ved. Kan man udskyde beskatningen til 2013, hvis fonden først udbetaler pengene til virksomheden i 2013?

Jeg følger spændt med vedr dit første spørgsmål, det andet overlader jeg til klogere mennesker.

Fondstøtten - Jeg går ud fra det ikke er en der skal tilbagebetales, men er der ikke krav knyttet til den, f.eks at teaterproduktionen rent faktisk realiseres? Der vil oftest i forbindelse med fondsstøtte være visse betingelser - enten som at første halvdel betales ved x x x  og anden halvdel når xxx er opnået. I så fald vil du i alle fald kunne afsætte det som skyldigt beløb frem til du rent faktisk har ret til at modtage det.

Var det en film, ville det ofte hedde - første 1/4 betales ved aftalens indgåelse - anden 2. rate på "first day of shooting", 3 rate efter filmens sidste optagelsesdag og 4. rate ved bekræftelse af færdig laboratorium med negativ og HD cam f.eks. (eller i 2 eller 3 rater osv og der skatter man på det tidspunkt beløbet stilles til rådighed

Skal man fakturere fonden, så vil man som nævnt sætte beløbet som skyldigt indtil man opfylder betingelse nr 1, 2 og 3 og først der - hvor man jo ikke kan risikere at skulle betale det tilbage, vil man flytte det over i omsætning. Så længe man ikke ha ret til beløbet rent faktisk skal det vel ikke skattes - så er det et tilsagn med betingelser vil jeg mene

Det kan også tænkes, at fondstilsagnet netop siger, at det vil være til rådighed for dig i 2013 til brug for et projekt i 2013, og så mener jeg bestemt heller ikke du skal ha det til skat før end 2013

Lytter dog interesseret med

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. May 08
Skrevet kl. 12:48

Hej E. Mortensen og John,

Tak for jeres svar! Det er korrekt at fondsstøtten (der ikke skal tilbagebetales) er knyttet op på nogle krav. Det giver derfor meget god mening at pengene først skal beskattes når kravene er opfyldt (i dette tilfælde realiseret produktion af teaterforestilling) - dog kan udbetalingen finde sted allerede når jeg kan godt at kravene VIL blive opfyldt. Men det afgørende må jo være det førstnævnte.

I forhold til omdannelse af virksomheden, så er tilsagnet givet til virksomheden på baggrund af formål og ikke virksomhedstype - så jeg mener ikke at jeg ville risikere at miste støtten ved at omdanne til et ApS. Så det er alene et spørgsmål om, om fondsstøttet kan bruges som den nødvendige ApS kapital - hvilket jeg ikke kan se hvorfor den ikke skulle kunne?

Mvh

Søren

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Skrevet kl. 12:58

Hej Søren

Et præcist svar kræver at man kender teksten i aftalen.

Hvis det nu forholder sig således at du skylder fondsmidlerne indtil forestilling er afviklet, eller andre forpligtelser er opfyldt så vil det være problemastisk at anvende midlerne til at stifte et ApS da de ikke er frie. Enten vil skyldnerforhold og midler ligge under hver sin juridiske enhed, eller også vil begge være under ApS, og dermed kan det være sådan at Anpartskapitalen ikke er intakt.

Tilmeldt 12. May 08
Skrevet kl. 13:26

Ok! Jeg kan godt se, at der er nogle forskellige ting man skal være opmærksom på dér..

Tak.

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Skrevet kl. 13:29

Det var så lidt

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)