Antallet af motorcykler er steget fra 49.000 i 1987 til knap 150.000 i 2010. Mange +40 er kommet til i de gode højkonjunkturår 2004 og frem. Jeg har personligt afholdt en stribe sommerkurser "Motorcykelfascination på Højskolen på Kalø, hvor kursisterne mødte op med overraskende lækre og dyre motorcykler.
Omvendt havde jeg også på fornemmelsen af at en del af disse maskiner var betalt gennem friværdier i folks ejerboliger, og eftersom at "friværdidanskeren" som national samlingsfigur er blevet afskaffet af de dalende ejendomspriser, kan man sige sig selv at nytilgangen af motorcykler bliver lille.
Omvendt har motorcykler en betydelig længere levetid end biler - de kører mindre og har ikke samme rustproblemer - hvilket betyder, at mange af de fine maskiner der er blevet bragt til landet, selvsagt får mange år at køre i. Kørerne af disse har selvsagt brug for nye styrthjelme, eftersom at en typisk styrthjelm bør udskiftes efter 5 år. Men sandt er det, at markedet er vild presset.
Jeg er tidl. motorjournalist (MC) ved Politiken (1997-2004)