Hej alle aminoer! Jeg syntes at det gik så godt med min sidste tråd, 13 år... Og Iværksætter? og at det var kanon at folk er interesserede i at hjælpe en, som gerne vil frem, men ikke lige ved hvordan ![]() Jeg har spurgt mig selv om, hvad det egentlig var jeg vil, og jeg er nået frem til, at det måske mest er det administrative jeg er god til, og at det godt kan være svært for mig at have et fysisk arbejde, når jeg samtidig skal passe min skole og alt det der.... Der skal stadig være overskud til lektierne, selvom det måske ikke er det sjoveste! ![]() Jeg forsøgte, længe inden jeg fandt ud af at jeg ikke gad arbejde til en fast løn og med en chef, at søge job, og det lagde jeg mærke til, at det er næsten er umuligt når man er 13 år, man skal helst være mindst 15 år, og da jeg var ved at køre vanvittig i det, besluttede jeg mig at blive iværksætter. Min idé går ud på, at jeg kort sagt skaffer arbejde til alle på min alder, dvs. vedkommende opsøger mig, og jeg sørger for at snakke med nogle virksomheder, og dermed få fundet et job til ham/hende. Det handler meget om at have fået fat i nogle kontakter, som sidder rundt omkring og kan skaffe mig de jobs som måske ikke lige er så nemme at få fat i for udefrakommende. Tror i det er en god ide? I så fald, hvis jeg får det sat igang, hvad skulle jeg så tage for det? en typisk månedsløn for unge på min alder ligger på absolut minimum 1500 kroner, men som regel ligger det fra 2000-3000. skulle jeg tage en fast procentdel af deres månedlige indtjening, eller skulle jeg tage et fast beløb for en arbejdsplads? Jeg er ikke så glad for den første, da det er rimelig svært at praktisere, og at det nemt kommer til at blive problemer med folk som ikke betaler månedligt osv. men på den anden side er jeg sikret en fast indtjening hver måned, uden at lave noget. Hvis jeg tager et fast beløb, er der ingen problemer med at sikre at jeg får mine penge, men tilgengæld opnår jeg ikke nogen økonomisk sikkerhed, selvom jeg har skaffet 20 job, men jeg skal hele tiden ud at finde nye kunder og nye arbejdspladser... Syntes i om idéen, og i så fald, hvordan skal jeg så få min belønning? ![]() De venligste hilsner Jakob |
Iværksætter idé... God eller dårlig?
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
- 1
Jeg synes, din ide lyder fin – men hvis du skal ende med at tjene penge uden at lave noget fysisk arbejde, skal du være hulens dygtig. Og det er man så blandt andet ikke ved at give sin ide videre i et offentligt forum... Du skal gøre op med dig selv, hvad du vil. Man kommer ikke gratis til noget i denne verden, og som selvstændig ligger der som oftest hårdt arbejde bag – uanset hvor nemt det ser ud på overfladen. Jeg synes, din ide lyder fin, men det realistiske må være, at du tjener et engangsbeløb for hvert job, du skaffer. Du kan jo høre iblandt andre unge på din alder, hvad de synes er rimeligt at give for ydelsen. Du skal også sætte det i forhold til, hvor meget de vil tjene på jobbet – så måske kan det være en procentdel af den løn, jobbet giver. Dermed kan du også bedre tilbyde at finde alle slags job. Jo mere, du giver, jo mere får du også igen. Og hvis du spiller dine kort rigtigt, får du måske også selv nogle forbindelser, du kan drage nytte af den dag, du ender på det virkelige arbejdsmarked... Mine input. |
Hej Bettina! Tak for dit svar! Når jeg fortæller om ideen, er det fordi at jeg tror på, at den respons jeg kan få ved at folk svarer på mine spørgsmål, er langt mere værdifuld, end at jeg skulle beholde ideen selv, og så ikke komme nogen vegne... Jeg regner heller ikke med at komme sovende til succes, men jeg tror på at jeg kan skabe større værdier ved min ide her, end jeg vil gøre ved at tjene 100 kroner hist og her ved småarbejde.... Jeg regner med at spørge nogle ind til, hvad de syntes er rimeligt, og derefter fastslå en bestemt pris. Prisen må helst ikke være for høj, da det trods alt heller ikke er sværere at finde et job, men det som jeg kan have som argument, kan så være, at folk i princippet kan vælge og vrage mellem jobbene. Hvordan tror du at jeg bedst kommer ud til virksomhederne, og sælger ideen? Skal jeg kunne beskrive alle de folk som kan ansættes, hvorefter virksomhederne selv kan vælge, eller skal jeg bare udvælge nogen tilfældigt? det er jo vigtigt at virksomhederne får nogen folk de er tilfredse med, så kan det jo være de kommer igen. Jeg "går på jagt" imorgen efter nogle kunder, så må vi se hvad der sker..... Med venlig hilsen Jakob |
Dato: 09-05-2007 15:48:24 Forfatter:Torrild ... men jeg skal hele tiden ud at finde nye kunder og nye arbejdspladser... Velkommen til livet som iværksætter! De fleste af os arbejder jo dagligt med at sørge for at der er en løbende tilgang af nye kunder. Faste kunder er dejlige - lige indtil de stopper samarbejdet. Problemet med faste kunder er, at man kan blive afhængige af dem, og dermed bliver sårbar. Hvis du prøver at tage kontakt til nogle virksomheder, så får du sikkert hurtigt en ide om, om projektet er bæredygtigt eller ej. Prøv eks. at tage kontakt til 25 virksomheder i lokalområdet. De første 5-10 "spilder" du sikkert med at finde ud af hvordan du får dem i dialog. Resten giver dig en ide om der er interesse for projektet. Mange bruger meget krudt på markedsanalyser, statistikker og andet af samme skuffe. Men det er faktisk meget enkelt at finde ud af om man har noget der er attraktivt: Man spørger bare potentielle kunder. Ganske enkelt. Held og lykke med projektet! mvh Carsten |
Jeg tror at din tidlige erfaring som iværksætter vil komme dig til stor gavn senere, så selvom det evt. ikke skulle give samme timeløn som du kunne få ved fast arbejde, så se det som en investering i dine kompetencer som iværksætter. Det er også penge værd. Bare tænk, når du er 18, så har du muligvis allerede 5 års erfaring som iværksætter ;-) Jeg synes at din idé er god. Prøv at undersøge nogle ting: 1) Hvilke typer af virksomheder vil have brug for din service? 2) Er det svært for personer i din målgruppe at skaffe arbejde? 3) Hvis ja, hvad gør det svært? Jeg kunne forestille mig at der var flere penge at hente hos virksomhederne end hos lønmodtagerne (dine jævnaldrende). Hvis der er noget virksomheder hader så er det lønmodtagere der ikke gør deres arbejde ordentligt, så lad os snakke lidt om tillid. En egenskab ved mennesker er at hvis person A har tillid til person B og person B siger til person A at person C er god til at udføre sit arbejde, så stoler person A på at det er sandt at person C er god til sit arbejde. Var det forståeligt? Så, hvis du kan få virksomhederne til at stole på at du kan levere god arbejdskraft, så kunne jeg forestille mig at de gerne ville betale for den ekstra sikkerhed. Du kan få dem til at have tillid til dig ved kun at anbefale dem at hyre medarbejdere som du ved vil udføre et godt stykke arbejde. Så, hvordan kan du så gøre dette? Jo, du kan: 1) Tjekke tidligere firmaer hvor personen har arbejdet. Bare ring dem op og spørg hvad de synes om personens arbejdsindsats da han/hun var ansat ved det pågældende firma. 2) Sørge for at få en udtalelse fra virksomheden når personen afslutter et job hos den pågældende virksomhed. På samme måde kan du "beskytte" dine jævnaldrende mod at blive ansat i en virksomhed der ikke behandler deres ansatte ordentligt. Senere kunne du måske endda opbygge en erfaring i at forhandle løn for lønmodtagerne. Det er de fleste 13-årige nok ikke ligefrem eksperter i ;-) |
|
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
Hej alle! Tak for jeres svar! Jeg har besluttet at vende systemet om, så jeg reelt set arbejder for virksomhederne. Men jeg vil dog hellere se mig selv som en der ikke er afhængig af nogen, men som formidler kontakten. Allerførst er det jo nok en rigtig god ide at have fundet nogle job at forhandle med ![]() Selvom jeg ikke som sådan arbejder for personen der skal have et job, tror jeg der måske er en lille bonus at hente hvis jeg finder et godt betalt job til vedkommende.,.. Det som jeg har som argument er, at hvis jeg skal finde en person, så skal virksomheden sådan set ikke gøre andet end at have et job ledigt og tilbyde en løn, som jeg så får forhandlet igennem.... Nu må vi se hvordan det går... Jeg melder tilbage når der sker noget! Med venlig hilsen Jakob Torrild Hansen |
Hej! Så er der desværre en lidt trist opdatering... Jeg har taget kontakt til ca. 20 virksomheder, hvoraf 10 har meldt tilbage. Alle skriver at de syntes det er et godt initiativ, men da de betragter det som at jeg er ansat af dem, kan det desværre ikke lade sig gøre, da jeg kun er 13. Man skal nemlig være 15 først.... ét firma har meldt positivt tilbage, de har lovet at ringe hvis de manglede en, og så vil jeg forsøge at gøre mit arbejde så godt, at jeg kan få på mit cv at et firma har været positive overfor min indsats... Men ideen er skrevet ned, og bliver taget op igen om de 2 år! Nu må jeg finde på noget andet, og der er en ny ide klar! det skriver jeg om senere.... |
Hej Jakob. Du er da en sej lille sat.., man må ikke bande ![]() Uden at skulle lyde som din far, skal du nu nok vente et par år med at blive arbejdsgiver og have og sætte andre folk i arbejde, det er blot min mening. Var der ikke noget med at du skulle til at handle med aktier eller vaske og shine biler op ? Hvordan er det gået med de planer? Bemærkede at, du nævnte at du havde sendt mail ud til virksomheder, det er ulovligt, hvis du ikke forinden havde deres godkendelse - men rolig nu, du er under 15 år og kan ikke straffes. Op med humøret, knægt - er der ikke nogle sommeraktiviteter i dit lokalområde, som skriger på en frisk knægt som dig til noget manuelt arbejde. Hvad vil du gerne lave, nu er det jo snart sommer og så kan du ikke bruge dine lektier som undskyldning. Glæder mig til at høre fra dig. |
Hej! Tak for svaret! Jeg håber ikke nogen bliver sure nu, men der er da ingen der har stævnet mig- endnu ![]() Jeg lagde sedler i postkasser på min egen vej og alle vejene omkring dem, men for at sige det rent ud, så er folk (undskyld udtrykket) nogle nærigrøve... Sådan er det i Jylland... hvis man kan gøre arbejdet selv, hvorfor så betale nogen for det? syntes mottoet at være... men jeg har IKKE opgivet, jeg bomber dem med reklamer indtil de har forstået at de skal købe hos mig.... ![]() Jeg forsøger at komme i kontakt med nogle venner/familie som bor i byen, og får lavet en aftale med dem, og så kan det jo være at der ryger en anbefaling afsted.... Nu må vi se... Jeg har imidlertidigt fået en bedre idé, som jeg nok skriver noget om senere... |
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)