Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal der moms på salg af ydelser til Norge og Schweiz?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Henrik..
Yes.

Øystein..

Yes.

 

MvH

Peter

Fra Ballerup
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 18
Fra  Q-Stone Consulting Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmmm, jeg er visst ikke blevet helt klog på denne endnu. Fra narf.no kan man læse:

"Fra 1. juli 2011 skal det beregnes merverdiavgift når tilbydere i utlandet leverer elektroniske tjenester til privatpersoner i Norge."

Og kpmg.dk skriver tilsvarende:

"Norge indfører forenklet registreringsordning ved registrering for salg af elektroniske ydelser til privatpersoner i Norge."

Og endelig, en link til startvækst fra 7/2011, omhandlende b2b salg af ydelser:

http://www.startvaekst.dk/ekspertsvar/49735/2002

Er der nogen som kan henvise til en officiel hjemmeside el. lign.? 

Mvh

Øystein

Fra Ballerup
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 18
Fra  Q-Stone Consulting Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære alle

Jeg har modtaget følgende svar fra Eksportrådet som jeg gerne vil dele med jer:

Eksportrådet (07.02.2012 10:40)
Ifølge de norske momsregler skal en udenlandsk virksomhed, som leverer en tjenesteydelse i Norge, være momsregistreret i Norge. Men hvis det er en tjenesteydelse, der er leveret via en e-tjeneste, altså en tjeneste leveret via internettet/mail, så gælder reglerne for fjernlevering af tjenester til Norge:

"Fjernlevering af tjenester til Norge fra udlandet":
Med dette menes tilfeller hvor utførelsen av tjenesten vanskelig kan knyttes til et bestemt fysisk sted. Eksempel på denne type tjenester er alle tjenester som kan leveres elektronisk, konsulent-tjenester, reklame-tjenester, arbeidsutleie, advokattjenester og opplysnings-tjenester av ulik art.

Eftersom jeres tjenesteydelser/konsulentydelser er "elektroniske konsulentydelser" til norske selskaber (fjerntjenester, jf. ovenfor), så er det køberen i Norge, der registrerer og betaler momsen, og det danske firma, der leverer tjenesten, skal ikke lade sig momsregistrere i Norge. 

Men er den norske modtager af e-ydelsen er privat eller ikke-momsreg. person eller virksomhed, kan den omvendte betalingspligt (reverse charge) ikke anvendes, hvorfor det danske firma er momsregistreringspligtig og skal afregne of deklarere norsk moms.

Yderligere information om moms kan ses på følgende links

http://www.bedin.no/CWObjekter/Merverdiavgift_utfylling1.shtml

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Registrere/Registrere-mva-plikt/Hvem-er-mva-pliktig/

-------

Bedste hilsner

Øystein

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Interessant - tak fordi du vender tilbage med svaret.

Har du nogen ide om, om der er en nedre bagatelgrænse for salg til private og ikke momsregistrerede firmaer?

Jeg fotograferede sidste år et bryllup for et norsk par her i Danmark og leverede billederne elektronisk til dem i Norge. 

Efter en del snak med SKAT, kom de frem til at der ikke skulle pålægges dansk moms, da Norge er udenfor EU og leveringen forgik elektronisk. Der var ingen snak om norsk moms.

Så vidt jeg forstod af et tidligere indlæg i denne tråd, har Norge ændret reglerne, så der skal beregnes norsk moms.

Jeg forventer at få flere af den slags henvendelser - derfor interessen for sagen.

SmileCarsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Fotograf Carsten Olsen:
Har du nogen ide om, om der er en nedre bagatelgrænse for salg til private og ikke momsregistrerede firmaer?

Øh .... har du læst tråden. Beløbet er nævnt flere gange i tråden og i tilhørende link....

/Henrik

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Øh .... har du læst tråden. Beløbet er nævnt flere gange i tråden og i tilhørende link....

Ja.....men åbenlyst ikke grundigt nok Big Smile

Jeg havde misforstået diskussionen om de 50000 - sådan går det når man laver for mange ting på en gang.

SmileCarsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Har netop snakket med SKAT, der var helt klare i mælet ang. salg af elektroniske ydelser til privatpersoner i Norge.

Elektroniske ydelser der sælges til privatpersoner i Norge (fra Danske firmaer) tillægges ikke moms.

Det regnes som eksport til et land uden for EU.

Salgsbeløbet skrives i selvangivelsens rubrik C.

NB. Ved godt tråden i starten handlede om salg til firmaer.

/anders

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)