Her er en studerende iværksætters regnskab for januar måned: Indtægter: Udgifter: Rådighedsbeløb = 68 kr. Lad mig starte med at sige, at jeg almindeligvis ikke har noget imod skat. Faktisk holder jeg meget af at betale mit arbejdsmarkedsbidrag, som jeg med min relativt lave indkomst kvalificerer mig til. Alligevel synes jeg, at udsigten til denne månedsløn har været ret demotiverende: Da jeg i efteråret år 2010 begyndte et web-/fotobureau som en sidebeskæftigelse ved siden af gymnasiet, var noget af det første jeg gjorde at tage til det lokale rådhus. Mit ærinde skyldtes, at jeg havde hørt folk snakke om ”et eller andet affaldsgebyr”. Og computerarbejde producerer som bekendt sjældent affald. På rådhuset mødte jeg en ansvarlig kvinde, som fortalte mig, at jeg ikke ville blive opkrævet affaldsgebyr i en virksomhed af denne størrelse og som ikke producerer affald. Og hvis jeg ved en fejl modtog en regning, skulle jeg bare kontakte dem igen. Succes, tænkte jeg og tog hjem. Sidste år modtog jeg så en regning for et erhvervsaffaldsgrundgebyr. Og kommunen kan ikke længere huske min henvendelse, men henviser i stedet til de seneste lovændringer. Men fritagelse for erhvervsaffaldsgebyret 2010 kan stadigvæk gives. Kravet er blot, at virksomhedens omsætning er lav i 2009. Og jeg havde jo slet ikke startet virksomheden i 2009, så det er vel en smal sag at vinde den sag, tænkte jeg og sendte en klage til kommunens ”Vej og park”-afdeling. I midten af januar måned fik så jeg svar på klagen. Et affaldsgrundgebyr skal alle erhvervsdrivende uanset indkomst betale, medmindre man allerede i 2009 eller tidligere har startet sin ikke-affalds-producerende virksomhed og haft en lav omsætning samme år. Det var nedtur. Jeg havde i midten af januar ikke afsluttet én eneste opgave, så på min konto stod kun 200 kr. Og gebyret (720 kr. inkl. moms) skulle falde indenfor 14 dage. Nu er jeg blevet betalt for lidt freelancearbejde med en Facebook-kampagne, og størstedelen af lønnen har jeg straks sendt videre til kommunens affaldssortering. Jeg ønsker Allerød Kommune tillykke med min løn. Bare rolig, jeg lader mig ikke slå ud af dette. Jeg får heldigvis SU og forhåbentlig lidt mere i løn i februar. Grunden til jeg deler groteskheden er, at jeg virkelig frygter, at historier som denne afholder potentielle iværksættere fra at starte virksomhed. |
Du betaler da ikke 90% i Skat? Ej heller 89,5%?