Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg betaler 90% i skat

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,4 stjerner givet af 5 person

Her er en studerende iværksætters regnskab for januar måned:

Indtægter:
Freelance-arbejde = 650 kr. (ex moms)

Udgifter:
Erhvervsaffaldsgebyr = 576 kr. (ex moms)
AMBI (650-576)*0,08 = 6 kr.

Rådighedsbeløb = 68 kr.
Det svarer til en skatteprocent på godt og vel 89,5%!

Lad mig starte med at sige, at jeg almindeligvis ikke har noget imod skat. Faktisk holder jeg meget af at betale mit arbejdsmarkedsbidrag, som jeg med min relativt lave indkomst kvalificerer mig til. Alligevel synes jeg, at udsigten til denne månedsløn har været ret demotiverende:

Da jeg i efteråret år 2010 begyndte et web-/fotobureau som en sidebeskæftigelse ved siden af gymnasiet, var noget af det første jeg gjorde at tage til det lokale rådhus. Mit ærinde skyldtes, at jeg havde hørt folk snakke om ”et eller andet affaldsgebyr”. Og computerarbejde producerer som bekendt sjældent affald. På rådhuset mødte jeg en ansvarlig kvinde, som fortalte mig, at jeg ikke ville blive opkrævet affaldsgebyr i en virksomhed af denne størrelse og som ikke producerer affald. Og hvis jeg ved en fejl modtog en regning, skulle jeg bare kontakte dem igen. Succes, tænkte jeg og tog hjem.

Sidste år modtog jeg så en regning for et erhvervsaffaldsgrundgebyr. Og kommunen kan ikke længere huske min henvendelse, men henviser i stedet til de seneste lovændringer. Men fritagelse for erhvervsaffaldsgebyret 2010 kan stadigvæk gives. Kravet er blot, at virksomhedens omsætning er lav i 2009. Og jeg havde jo slet ikke startet virksomheden i 2009, så det er vel en smal sag at vinde den sag, tænkte jeg og sendte en klage til kommunens ”Vej og park”-afdeling.

I midten af januar måned fik så jeg svar på klagen. Et affaldsgrundgebyr skal alle erhvervsdrivende uanset indkomst betale, medmindre man allerede i 2009 eller tidligere har startet sin ikke-affalds-producerende virksomhed og haft en lav omsætning samme år. Det var nedtur. Jeg havde i midten af januar ikke afsluttet én eneste opgave, så på min konto stod kun 200 kr. Og gebyret (720 kr. inkl. moms) skulle falde indenfor 14 dage.

Nu er jeg blevet betalt for lidt freelancearbejde med en Facebook-kampagne, og størstedelen af lønnen har jeg straks sendt videre til kommunens affaldssortering. Jeg ønsker Allerød Kommune tillykke med min løn.

Bare rolig, jeg lader mig ikke slå ud af dette. Jeg får heldigvis SU og forhåbentlig lidt mere i løn i februar. Grunden til jeg deler groteskheden er, at jeg virkelig frygter, at historier som denne afholder potentielle iværksættere fra at starte virksomhed.
- Og for helvede hvor har Danmark brug for, at mennesker tør tænkte nyt og stort uden at få en regning.

Fra N/A
Tilmeldt 31. Jul 11
Indlæg ialt: 482
Skrevet kl. 18:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du betaler da ikke 90% i Skat? Ej heller 89,5%?

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 18:11

Hej Kristian

Måske du skulle overveje at lukke virksomheden, du må jo tjene op til 50.000 kr., inden du skal moms registreres. 

Dermed slipper du for affaldsgebyret  

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:17

Hej Kenneth

Det har du ret i. Og dog...
Sidste års omsætning var desværre for tæt på de gyldne 50.000 til at det vil give mening at lukke virksomheden. Den månedlige indkomst er uforudsigelig, dels pga. skolearbejde og dels pga. den skiftende efterspørgsel.

min pointe er, at jeg synes reglerne er for ufleksible! Alternativt skulle grundgebyret være progressivt bestemt, så dem med lav indkomst betaler mindre. 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 18:21

Du slipper for gebyret, hvis din virksomhed ligger i branchekode479110 Detailhandel fra postordreforretninger. 

Det kan du selvfølgelig ikke bruge til noget, medmindre du begynder at sælge ting online :)

Tilmeldt 1. Feb 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:43

Hej,

Det er en stor fejl, det er hvert fald ikke rigtigt.

Det må du finde ud af, ellers har du ikke mange penge til rådighed.

Mvh

Janus

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 22:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Er det ikke nærmere

Indtægt : 650 kr.

Udgifter : 48 kr.

Eller betaler du affaldsgebyr hver måned?

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 22:35

Producerer du erhvervsaffald, så er det vel fair nok du skal betale for at komme af med det, fuldstændig lige som os andre.

Men overvej om du ikke har et webbureau mere end et fotostudie? Så er du nemlig automatisk fritaget for affaldsgebyret.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=135872#B8

Jimmy

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:43

Anders Bruun Rasmussen:

Eller betaler du affaldsgebyr hver måned?

Nej. Men jeg tænkte ikke på at spare op til noget, som jeg er blevet lovet ikke skulle betale for. Det var først den 17. januar at jeg fik en mail om, at nu skulle der betales inden d. 1. februar. Så på den måde er "skatteprocenten for januar" lig 90% (og så er det jo en god overskrift, ikke?). I fremtiden vil jeg selvfølgelig spare op til uforudsete udgifter, og det gør mig heller ikke spor at skulle betale det ift min privatøkonomi.

Men idéen om et grundgebyr er farlig, fordi det er med til at skabe utryghed for dem, som gerne vil prøve at få et CVR.

Fra Kolding
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 523
Fra  All Creative A/S - Vejle Skrevet kl. 22:43

Der er flere kriterier for hvem der er fritaget for affaldsgebyret så hvis du researcher lidt er det ikke noget problem.
Så vidt jeg husker gælder det blandt andet enkeltmandsvirksomheder uden ansatte, med bestemte branchekoder, men du finder mange flere informationer omkring det på retsinformation.dk
Eneste ulempe er vist at det er den branchekode man er registreret med pr. 1/1 som er afgørende...

Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)