Jeg er havnet i et problem, og ved ikke hel hvad mine rettigheder er.
Jeg har solgt en varer til en kunde B2B varen er kommet hjem som aftalt til levering her først i feb. men nu har kunden åbenbart bestilt noget som han ikke helt havde godkendelse af hos bestyrelsen, men jeg mener jo når der er fremsendt tilbud som er godkendt og de beder mig bestille varen, så må de også købe den eller ?
Det er en ordre til godt 70000kr. som jeg ikke ellers sælger, og ikke bare lige kan komme af med igen uden det vil koste mig 15-20% at returnere.
Jeg ville jo nok (klog af skade) altid sørge for at få en skriftlig tilkendegivelse af, at handelen er endelig. Enten ved en underskrift fra kunden eller "bare" ved at støtte mig til en returmail sendt fra det pågældende firma.
Selvfølgelig er en mundtlig aftale lige så bindende som en skriftlig, men bevisbyrden ligger i dette tilfælde hos dig.
Hvis firmaet/kunden vedkender sig, at han har handlet uden rygdækning, burde firmaet jo som minimum refundere dig returomkostningerne.
men nu har kunden åbenbart bestilt noget som han ikke helt havde godkendelse af hos bestyrelsen
Jeg tror at et stort spørgsmål må være, om du har indgået aftale med en der er underskrifts- og tegningsberretiget for fimaet, jf. Erhvervs- og selskabsstyrelsen. Er personen ikke det, kan jeg godt forudse nogle problemer.
Er han tegningsberretiget, så er det et spørgsmål om under hvilke vilkår aftalen er indgået. Hvis du har noget bestilling på skrift, ville jeg holde dem op på enten ordren, eller de omkostninger det medfører for dig, at skulle returnere det.
Men det hele afhænger sandsynligvis af, under hvilke vilkår aftalen er indgået.
Det er den it ansvarlige der har fået et tilbud som den daglige leder har godkendt, it lederen bekræfter på telefon og mail at de vil købe til levering først i feb. så jeg skal bare bestille og levere der.
De ringer så i går og vil ikke have ordren alligevel, så ja der står jeg nu.
Men som jeg høre det, skal de betale og så må de klare det internt bagefter, men det er jo en lidt øv øv ting for alle partere.
Syns ikke de kan behandle dig på den måde, syns du skal tage kontakt med kunden igen, gerne telefonisk, og forklare ham der har indgået aftalen hvad situationen er. At de juridisk hæfter for denne ordre, og høre ham om hvad problemet egentligt er. Du skal selvfølgeligt også gøre det klart, at duhar indkøbt disse varer til dem, og du ikke har en anden kunde til disse varer. Dit eneste alternativ er, at sende varerne retur, og den regning må de så betale.
Du har en skriftlig bekræftelse (mail) til ordren.
Hvornår er ordre afgivet fra køber? Hvis de først gør opmærksom på annulering lang tid efter ordreafgivelse, står du ok, men kommer annuleringen kort efter ordre kan sagen stille sig lidt anderledes.
Ordren er afgivet den 10 januar, da det var et special tilbud grossisten havde, så det var der de skulle bestilles hvis det skulle være til en god pris der var inden for deres prisrammer, og aftalen var jeg bestilte den den 10 januar til lev. først i feb. og regningen også skulle betales der.
Jamen, så er der ikke så meget at være i tvivl om. De har ikke foretaget annulering i umiddelbar forlængelse af ordre.
Tag fat i dem igen. Ønsker de stadig ikke varen, så forklar dem at de må dække dine omkostninger ved returnering af varen. Det er din betingelse for at annulere ordren.