Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Transparent / gennemsigtig baggrund med CSS, er det mulig?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. May 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

På en vens hjemmeside med et baggrundsbillede, er der ønsker at lave nogle spalter med delvis transparent baggrund.

Kan dette lade sig gøre i html / css? Eller skal jeg ud i noget andet programmering?

Takker på forhånd.

Tveskæg

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 18:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du sidder på det rigtige svar - ja, du kan gøre det med html og CSS :-)

Den her giver et godt overblik, synes jeg:
http://css-tricks.com/transparency-in-web-design/ 

Et af de ting der kan drille når man bruger opacity kan være at den jo så også kan lave teksten gennemsigtig - og det er jo sjældent ønsket. Det er vist det de mener med "Do note that all descendants of the element with opacity also become transparent. There is no way to "force" any descendant to be come any less transparent as the parent is.

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra København
Tilmeldt 14. Jun 08
Indlæg ialt: 389
Skrevet kl. 18:56

Hej,

Som Gita skriver, kan man sætte en opacity på, men det gør også at alt andet indenfor bliver - som hun vidst også skriver. (man skal lige huske hvad der bliver skrevet når man bruger amino app :))))
Men du kan løse problemet ved at sætte en semi transparent baggrund ind som du kan lave i Photoshop og ellers kan du helt sikkert finde en hvis du søger på Google.
Hvis du har problemer er du velkommen til at sende en pm

Fra 8723 Løsning
Tilmeldt 24. Jan 12
Indlæg ialt: 25
Fra  eklame.dk Skrevet kl. 19:40

Jeg går ud fra, at du gerne vil lave nogle spalter (kolonner) transparente, som skal ligge over baggrundsbilledet, og som du herefter kan putte tekst / billeder indeni..

Så er svaret helt klart ja. Du kan gøre det med ganske simpel html samt css. Dette gør vi ofte.

Jeg går ud fra at det er sådan du mener:

http://www.dflo.dk/costums/amino/transperant/index.htm

dette eksempel er en prøve til en kunde, for at vælge farver o.s.v. så tag dig ikke af det ikke er færdig. Men du kan se hvordan det virker. Graden af gennemsigtighed, farver o.s.v. styrer du 100% selv. Viste side er flydende, men du kan også bruge princippet i faste "kasser".

med venlig hilsen

eklame.dk

Videoer til ethvert formål:

eklame.dk

Fra København
Tilmeldt 14. Jun 08
Indlæg ialt: 389
Skrevet kl. 19:50

eklame.dk:

Jeg går ud fra, at du gerne vil lave nogle spalter (kolonner) transparente, som skal ligge over baggrundsbilledet, og som du herefter kan putte tekst / billeder indeni..

Så er svaret helt klart ja. Du kan gøre det med ganske simpel html samt css. Dette gør vi ofte.

Jeg går ud fra at det er sådan du mener:

http://www.dflo.dk/costums/amino/transperant/index.htm

dette eksempel er en prøve til en kunde, for at vælge farver o.s.v. så tag dig ikke af det ikke er færdig. Men du kan se hvordan det virker. Graden af gennemsigtighed, farver o.s.v. styrer du 100% selv. Viste side er flydende, men du kan også bruge princippet i faste "kasser".

med venlig hilsen

eklame.dk

Synes nemt dit indlæg kan misforstås, da det også er et billede i sætter ind som baggrund i de enkelte. For mig lød det som om det hele blev gjort vha css :)

Fra 8723 Løsning
Tilmeldt 24. Jan 12
Fra  eklame.dk Skrevet kl. 12:21

Simon Jensen:
Synes nemt dit indlæg kan misforstås, da det også er et billede i sætter ind som baggrund i de enkelte. For mig lød det som om det hele blev gjort vha css :)

Synes ikke det kan misforstås, spørgsmålet gik på, om man kunne løse problematikken med almindelig html / css, og det kan man jo.

med venlig hilsen

eklame.dk

Videoer til ethvert formål:

eklame.dk

Fra Århus
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 160
Fra  Designunivers Skrevet kl. 12:34

Ja, det kan man godt. Og man kan også godt sørge for, at teksten fx. ikke bliver tilsvarende transperant. Men det kræver noget positionering. Men det kan laves lige som du ønsker det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:59

Tveskæg:

På en vens hjemmeside med et baggrundsbillede, er der ønsker at lave nogle spalter med delvis transparent baggrund.

Kan dette lade sig gøre i html / css? Eller skal jeg ud i noget andet programmering?

Takker på forhånd.

Tveskæg

Den nemme vej er at lave det med rgba farver..

Lad os antage at du har et baggrundsbillede, hvor du vil have 20% gennemsigtighed igennem content boksen. Jeg kalder content boksen for wrapper (<div id="wrapper">INDHOLD HER</div>)

For at gøre vores wrapper gennemsigtig, skal du bruge rgba (som er den letteste)

CSS'en for wrapperen
#wrapper {

background-color:#000;
background:rgba(0,0,0,.8); 

}

Din content boks vil nu have en sort baggrund, som er 20% gennemsigtig. Skulle den være hvid, med 20% gennemsigtighed skulle du blot skrive (background:rgba(255,255,255,.8);)

Det skal siges at denne metode desværre ikke er understøttet i ældre browsere.. Skal du være sikker på det virker der også - så lav et billede på 1x1 pixel med din farve og gør den gennemsigtig. 

Tilmeldt 16. May 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:55
Fra 8723 Løsning
Tilmeldt 24. Jan 12
Fra  eklame.dk Skrevet kl. 18:05

Tveskæg:
Tak og fortsat god weekend.

Selv tak, og jeg kan se du forstod min PB Big Smile