Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konsulentydelser for ikke-EU virksomhed - hvor starter jeg?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen.

Jeg har brugt virkelig meget tid på at orientere mig, men har brug for lidt konkrete erfaringer (ikke bare SKAT's vejledninger).

Jeg er blevet tilbudt en 'stilling' for et universitet uden for Europa, hvor jeg skal være baseret i Europa og køre deres markedsføring på det europæiske marked. De samme arbejdsopgaver udføres normalt af en almindelig ansat på det oversøiske universitet, men eftersom jeg er baseret i Europa og ikke har arbejdstilladelse i det land, hvor universitetet ligger, må jeg i stedet starte en enkeltmandsvirksomhed og fakturere dem månedligt for min konsulentydelse (det, der normalt svarer til en løn). Udover nogle enkelte indkøb i forbindelse med etablering af virksomheden (computer, telefon, etc.), vil alle øvrige udgifter (rejseudgifter, hotel, forplejning) refunderes direkte af universitetet.

Mine spørgsmål er:

1) Hvis jeg ikke har anden indtjening end den månedlige 'løn', er jeg så honorarmodtager (og er dette en fordel rent skattemæssigt)?

2) Eftersom universitetet ligger uden for Europa, skal jeg så undlade at indkludere moms, når jeg fakturerer dem for min service?

3) I følge startvaekst.dk kan man vælge, hvorledes man som enkeltmandsvirksomhed vil beskattes (http://www.startvaekst.dk/virksomhedsformer, under 'Enkeltmandsvirksomhed' og 'Skat'). Hvis jeg vælger at blive beskattet efter personskattereglerne, kan jeg så nogenlunde gå ud fra, at jeg bliver beskattet som i mit nuværende job, hvis konsulenthonoraret fra det udenlandske universitet svarer nogenlunde til den løn, jeg modtager i mit nuværende job?

Det blev en ret stor mundfuld. Foreløbigt mange tak for hjælpen!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:49

Hej.

1. Nej..det er du ikke.

2. Ja.

3. Ja.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:11

Hej Peter.

Tak for hurtigt (og effektivt) svar!

Lige et tillægsspørgsmål: Hvis jeg efter etablering af virksomheden vælger at flytte til Spanien og registrere virksomheden på adressen ved en ikke-hæftende repræsentant, ændrer det noget som helst i forhold til driften af virksomheden? Eller kan jeg gøre dette uden problemer?

Endnu engang tak for hjælpen.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:13

Hej igen.

Næ..det ændrer ikke noget, idet Spanien også er EU-medlem.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:44

Hej Peter.

Jeg har nu i mellemtiden fået at vide, at jeg kan risikere, at SKAT vil anse mig for at være lønmodtager, da jeg udelukkende vil arbejde for en enkelt kunde. Men eftersom jeg ikke har arbejdstilladelse til det land, hvor universitetet ligger, er den eneste mulighed, at de hyrer mig som konsulent.

Betyder det i værste tilfælde, at jeg kan blive tvunget til at takke nej til 'jobbet'? Eller er der andre muligheder, jeg har overset?

Endnu engang tak for hjælpen!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:55

Nej..nej jeg mener ikke, at du risikerer lønmodtagerstatus.

Du betaler jo heller ikke skat i f.eks. Indien, når du hyrer en indisk programmør.

Så nope..kør du bare dit enkeltmandsfirma. 

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)