Hej Aminoer. Hvordan beregnes procentvis provision af et salg i forskellige brancher? Dels som sælger og dels som fx. frisør. Jeg ville umiddelbart tro, at man trækker moms, vedkommende timeløn og faste omkostninger fra, og herefter tager procent af det der er tilbage. Er det forkert? |
Jo det er rigtigt at trække moms ud først, men derefter er det helt afhængigt hvad du vil give og hvad du i forvejen betaler. Men der er et HAV af muligheder
Prøv at tænke på et ønksescenarie: Hvad vil jeg ( har jeg råd) betale en person om måneden som sælger rigtig godt? ( fx 30.000.-) - og øhh kan jeg få en person til den løn ??
Skal vedkommende have en fast løn ? fx 16.000
Hvor mange stk kan han/hun sælge realistisk på en måned? eller hvor meget skal han/hun omsætte for?
Hvis vi tænker at vedkommende skal omsætte for 100.000 per måned og får 16.000 i fast løn , så kan du sige at hun skal have 14% provison af salget, for det bliver til en måneds løn på 30.000 i alt. Men hvis det er uden fast løn så bliver det 30% for at når 30.000.
Men der er mange muligheder: Du kan også lave trappe med stigende provision, differentieret provision afhængig af produktgruppe
Men inden vi ender i en diskussion om rimeligt løn niveau så er tallene kun eksempler til illustration:-)
Håber det giver mening - ellers kom gerne med et konkret eksempel