Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det tilladt at bruge andres Youtube videoer på egen hjemmeside?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 9. Sep 11
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino'er

Er der nogen, som kan fortælle mig nærmer omkring, hvor hvidt det er lovligt at benytte andres Youtube videoer på egen hjemmeside? Og kan nogle svare på om det er lovligt at tjene  på andres videoer?

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3639
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 18:57

Du kan både downloade, streame dem og alt muligt andet, så længe at brugeren har givet lov til at syndikere deres indhold. Hvis i tvivl så spørg brugeren

SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,-  per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.

Tilmeldt 9. Sep 11
Skrevet kl. 19:13

Så jeg må sådan set gøre alt med dem, hvis altså brugen giver tilladelse til det. Gælder det også, hvis videoen er "Embed"? Det er vil enig den måde de giver tilladelse på?

Fra Stoke
Tilmeldt 16. Nov 11
Indlæg ialt: 866
Skrevet kl. 19:15

Anders_bp:

Så jeg må sådan set gøre alt med dem, hvis altså brugen giver tilladelse til det. Gælder det også, hvis videoen er "Embed"? Det er vil enig den måde de giver tilladelse på?

Siden det er muligt for brugere at forhindre "embedding" af deres videoer, må svaret være ja ;)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:16

Burde alle de videoer youtube har lavet download muligheder for ikke være frit tilgængelige ?

Brugerne har vel i de tilfællet accepteret at andre må benytte dem ?

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 20:38
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Du må ikke bare downloade den og uploade den et andet sted. Det er kopiering - og det skal man have tilladelse til. Nogengange giver folk dog ret til det, hvis man eksempelvis linker til deres hjemmeside.

Jeg er faktisk ikke engang sikker på om man må decideret downloade film derfra. Det kræver også at man installerer et program som eksempelvis "Orbit", så vidt jeg ved. Ved ikke om der findes browsere, der har funktionaliteten inkluderet som standard.

Hvis du på YouTube under den film du ønsker at dele vælger "Share" > "Embed" og bruger den givne kode til at dele på din hjemmeside, så står det dig helt frit at gøre. Det behøver du ikke spørge om tilladelse til.

Du kan dog godt risikere at personen, der har uploadet filmen til YouTube senere vælger at du ikke må kunne embedde den. Så kan man bare ikke længere se videoen direkte fra din hjemmeside. Hvis den der har uploadet videoen til YouTube har valgt at man ikke må dele fra andre hjemmesider vil du få det at vide når du har valgt "Share" og "Embed". Der vil så stå beskeden "Embedding disabled by request" eller lignende på dansk. 

Du kan så linke til videoen, som eksempelvis her, men det er selvfølgelig ikke så fedt som at vise den på sin webside:
http://musikfeber.dk/2011/10/sne-pa-min-rude-sos-fenger-om-at-faa-en-skytsengel/

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 514
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 20:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du må altid linke til YouTube videoer, men hvis du embedder dem = gør dem til en del af din side, skal du have en aftale med KODA. Hvis vi altså snakker om en ting som musik fx :)

Stifter af musikbloggen Lytter.dk og bureauet Copenhagen Publicity.

Tilmeldt 9. Sep 11
Skrevet kl. 21:52

Jeg har længe let efter regler omkring dette emne, men har ikke rigtig kunne finde nogle, men det lyder som om, at de fleste af jer har støt på dem på et eller andet tidspunkt. Er det sådan i kunne sende mig et link til disse regler/normer, så ville jeg være meget taknemlig(;

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 22:16

For at kunne forstå reglerne er du nødt til først at forstå forskellen på at linke, embedde og downloade, streame og kopiere. 

Hvis der skulle være noget, der er "ulovligt" at linke til, så er det i forbindelse med eksempelvis at Google og andre ikke kan lide at der bliver linket til "voksenindhold" og webhoteller ikke vil hoste racistisk eller andet, efter danske forhold, ulovligt indhold. 

Du kan ikke finde en lille fin dansk hjemmeside, der skærer det helt ud i pap, da spørgsmålet er for bredt.

Men hvis du uploader noget på YouTube, så gælder følgende:
http://www.youtube.com/t/howto_copyright

I Kina og Nordkorea kan det godt være det er ulovligt at linke til det. Jeg husker i hvert fald en belgisk ven i Shanghai og en indisk ven i Dubai, der ikke kunne få adgang til YouTube og en del andet da disse var/er ulovlige der. Alt imens gaderne i Moskva var spækket med kopier af CD'er og DVD blev solgt helt åbenlyst på gaden (pro forma var det sikkert ulovligt, men hvis der ikke er kontrol er en regel ligegyldig). Du er nødt til snævre dig lidt ind, hvis du ønsker at nærlæse lovgivninger, for de er allemulige steder. 

Mht denne du skrev:
"Og kan nogle svare på om det er lovligt at tjene  på andres videoer?".

Hvis dem, der har uploadet filmen på YouTube tjener penge på den, så tjener de også på de reklamer der bliver vist på videoen når de bliver vist på din hjemmeside. Så det kan altså være en kæmpe fordel at andre gider at embedde ens video på deres hjemmeside. 

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 22:36

Mikael:

Du må altid linke til YouTube videoer, men hvis du embedder dem = gør dem til en del af din side, skal du have en aftale med KODA. Hvis vi altså snakker om en ting som musik fx :)

Den her del forstår jeg ikke. På Koda.dk's hjemmeside kan jeg ikke finde nogle regler om embedding af YouTube-videoer?

Og hvis man rent faktisk skal betale Koda for embedding af YouTube-videoer, gælder det så kun officielle videoer eller også fan-producerede videoer? Jeg mener, det kan jo ikke betale sig at embedde YouTube-videoer, hvis man skal betale for det, når man i forvejen ikke tjener mere end 6-8 % hver gang, man sælger en CD eller en MP3 på sin Affiliate-side!?

Det lyder som om, at pladeselskaberne endnu engang skyder sig selv i foden i stedet for at benytte alternative salgskanaler som Affiliate-projekter!?

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)