Vi er netop blevet kontaktet af et firma der ønsker at bruge os som konsulenter, da vi har en del spidskompentancer indenfor netop deres område. Dette er dog ikke noget vi markedsfører os med eller tilbyder normalt, men i dette tilfælde vil vi da sige ja tak.
Nu er sagen den at vi ikke rigtig ved hvordan vi skal bogfører det og hvad der ellers skal til rent administrativt. Det vi ikke ønsker er, at denne økonomiske tilkomst tilfalder firmaet, men bliver udbetalt som løn fra firmaet til os. Vi sender selvfølgelig en regning med vores timepris + moms til vedkommende, som så røger ind på vore firmakonto, men når vi skal have disse beløb udbetalt som løn, skal vi så tilmeldes et lønfirma som multiløn eller dataløn?... Ser allerede hele overskudet løbe fra os der. :-/
Nogen der har et godt råd / link?
Mvh
Søren Discover Russia
Discover Russia · Eksklusiv russisk te. En ren nydelse for krop og sjæl.
Sådan som jeg forstår det sender i en faktura fra jeres selskab og derved bliver pengene jo en del af selskabets omsætning og så skal det udbetales ved løn eller udbytte (selskabsform). Jeg mener ikke i behøves at tilmelde jer en lønbureau, men i skal huske at lønangive det overfor SKAT.
Har du yderligere spørgsmål er du velkommen til at skrive en PM :)
I i fakturer jo og tager det så ind som omsætning, hvorefter i vil ha det ud som løn. Hvis du er et personligt CVR, så er det jo bare en hævning - og dine hævninger bogfører du så på mellemregning under egenkapitalen. De hævninger påvirker ikke dit resultat og skatten.
Dit resultat i et personligt selskab består af dine indtægter minus dine udgifter, og her bliver den betaling du får jo til en indtægt og det er der den beskattes - som indtægt der øger resultatet i det personlige selskab
Nu skriver du jo I - så det kan også være i driver det i selskabsform som ApS, og i så fald skal i have pengene ud som løn. Den løn skal opgives til skat - f.eks i skat.dk under e.indkomst hvor I opretter jeg som medarbejdere og indberetter lønnen. I kan også tilmelde firmaet til danløn, og med mindre jeres konsulent honorar er meget lille, vil det det ikke stjæle pengene. De tager 15 kr + moms per aktive medarbejder per løn, og I kan nøjes med at være aktiv den eller de måneder i tager løn, så det er en møjt lille udgift for at få det lidt nemmere