Hej, Vi er et ungt par i tyverne, som begge brænder for at komme på arbejdsmarkedet som selvstændige. Vi har en hulens masse idéer som vi kunne tænke os, men det er utroligt svært at fine hoved og hale i hvad der er nemmest og mest 'sikkert', når man ikke før har været selvstændig.
- Start af ridesportsforretning/webshop (Det er i vores interesse da der bliver redet på højt plan i forvejen) - Franchisetager af koncept og på den måde at komme ind i hvordan det fungerer at drive virksomhed Her kommer så nogle spørgsmål; - Hvordan finder man frem til sine leverandører af produkter, til f.eks. rideudstyr? Kontakter man producenterne af de forskellige mærker og siger at man er nystartet og skal have et varelager, eller er der andre, mere smarte metoder at gøre brug af? Vi tænker at en webshop kunne være starten på et projekt, da dette startes kan hjemmefra med en eneste udgift på hjemmeside, Nets-betaling, og et varelager som man selv kan styre hvor stort skal være. Der er dog stor konkurrence på webshop-fronten, så er det nu helt så god en idé som vi går og tror? - Hvordan får man kontakt til producenter i udlandet, til vores mange idéer til f.eks. ridetøj? Vi har en masse idéer til design og ting som vi selv vil have produceret - dækkener, grimer, tøj osv - men hvordan får man lige kontakten til udlandet og til en som vil gøre et forsøg, og vil producere til en lille ny virksomhed med mange idéer? ---- Med hensyn til Franchise-delen, ser vi også her en mulighed for at komme igang nemt og enkelt, uden det helt store kendskab til f.eks. regnskaber osv. Vi kan se at der jo er uendelige muligheder for en franchisevirksomhed. Helt fra de helt store som McDonalds, til de mindre som f.eks. Akut-sprut.dk som annoncerer herinde. - Ville franchise være en mulighed for os? Og i så fald, hvad ville være det 'nemmeste' at starte med? (Vi ved godt at det bestemt ikke er nemt at drive en virksomhed fra start og at det kræver hårdt arbejde - som vi begge er indforstået i. Vi ønsker blot ikke at tage munden alt for fuld i første forsøg) Der findes jo så mange muligheder, så måske der sidder en eller flere herinde med gode råd til netop dette? Vi modtager med kyshånd. Vi er åbne for idéer til hvad som helst, og måske du/I sidder inde med et projekt som kunne være noget for os - vi er klar på lidt af hvert, for vi er af den overbevisning at når vi først er startet op, lærer man jo lynhurtigt hvordan tingene skal gøres. På forhånd tak og venlig hilsen Jacob & Mikkel |
Hej Jacob og Mikkel
Jeg synes helt sikkert I skal springe ud i det som selvstændige! Nu har I listet rigtig mange spørgsmål op, så jeg vil blot svare på de ting jeg kender til.
1) Webshop med rideudstyr: Det er min erfaring, at det er nemmest at komme i kontakt med leverandører og få aftaler i hus, hvis I har enfærdig webshop at vise dem. Så få lavet en super attraktiv, brugervenlig og flot webshop der passer til Jeres målgruppe og de produkter I ønsker at sælge og dernæst kontakt de leverandører I ønsker og vis dem shoppen! (det er nemmere at forholde sig til)
Jeg har ingen direkte erfaringer med producenter i udlandet, men har før haft kontakt til en dansk agent bosat i Kina. Tror det er en sådan I skal kontakte og som kan hjælpe med at skabe kontakten i det land han/hun arbejder i og kender til. Derudover kan agenten også hjælpe med fragt og lovgivning.
Mht. webshop konkurrencen handler det bare om, at I skal være dygigere end de andre. Her kan en rigtig brugervenlig og stilfuld webshop, samt søgemaskineoptimeringer fører Jer langt. Men selvfølgelig skal i da gøre det!
2) Franchise: Min umiddelabre kommentar til franchise er, at det nok er bedre at overtage noget når I har erfaring med noget lignende. Men et mindre franschies foretagende, kunne da blive en mulighed for Jer.
Personligt tror jeg det vil være bedst at satse på Jeres egen/egne webshops til en start. Ulempen er, at I skal ligge penge udtil webshop og evt. lager inden I begynder at tjene på det. Men sådan er det nu engang...
Håber I fortsat har mod på det hele og at mine overvejelse er brugbare!
Mvh.
Søren Lander