Jeg har en hjemmeside, hvor jeg har valgt at google ikke skal indeksere tags, fordi det virker lidt "spammy" synes jeg. Men når jeg tænker over det, så kan min hjemmeside reelt set få indekseret omkring 2000 sider mere, hvilket vel formentlig vil øge min trafik markant.
Eksempel:
Her er et link til en eller anden random side jeg fandt, bare lige for at demonstrere hvad jeg mener.
Personligt ser det jo lidt spammy ud synes jeg, men hvad siger Google til det, og hvad siger i til det? Skal jeg bare lade Google indeksere disse "tag-sider", eller skal jeg bare fortsætte med mit noindex?
Jeg har siden det her indlæg læst lidt mere om det, og der er meget, meget delte meninger om det. Nogen siger at man mister "værdi" ift. Google, og andre siger at nogle af deres rangeringer stiger, samt at trafikken bliver markant forøget. Nogen der har erfaringer?
Jeg har siden det her indlæg læst lidt mere om det, og der er meget, meget delte meninger om det. Nogen siger at man mister "værdi" ift. Google, og andre siger at nogle af deres rangeringer stiger, samt at trafikken bliver markant forøget. Nogen der har erfaringer?
Hej Morten,
Jeg forstår godt, at der er delte meninger, for jeg har observeret eller hørt om begge dele hos folk.
Hos nogle har effekten første været en ganske stor stigning, fordi deres udbredte brug af tags gav et væld af besøgende på alskens long-tails. Og derefter et dramatisk fald i besøgende, da Google uddelte lussinger for den tvivlsomme kvalitet, som de her tynde tag-sider havde. (Vedkommende i det her eksempel havde ofte kun et enkelt indlæg pr. tag, hvorfor indholdet blev ekstra tyndt).
Hos nogle har effekten første været en ganske stor stigning, fordi deres udbredte brug af tags gav et væld af besøgende på alskens long-tails. Og derefter et dramatisk fald i besøgende, da Google uddelte lussinger for den tvivlsomme kvalitet, som de her tynde tag-sider havde. (Vedkommende i det her eksempel havde ofte kun et enkelt indlæg pr. tag, hvorfor indholdet blev ekstra tyndt).
Skal det forstås på den måde, at hvis man har tags, med mange indlæg (så indholdet ikke er tyndt), at så anbefaler du at man lader Google indeksere tags ?
Hej Morten,
Jeg forstår godt, at der er delte meninger, for jeg har observeret eller hørt om begge dele hos folk.
Ja, det er et dilemma. Jeg ligger godt på mine primære søgeord, og får en del besøgende herfra - meget målrettet. Så er det vel ret farligt at lade Google indeksere de ekstra sider? Igår testede jeg det også, og det viser sig at jeg kan få 4.500+ sider mere indekseret - godt og vel. Jeg har ikke lyst til at blive slappet rundt, og miste eventuel goodstanding hos Google, men det virker også tiltrækkende, at kunne forøge besøgsantallet markant. Hmm.
Jeg er ikke fan af at indeksere tag sider, da disse pga af placering i widgets og lignende ofte får rigtig mange interne links og leder linkjuicen væk fra de rigtige sider. Jeg foretrækker at bruge flere interne links og relaterede posts plugins i stedet for tags. Det samme gælder i øvrigt for kategorier.