jeg skal starte min egen butik snart, hvor jeg skal sælge fysiske bøger
Mit spørsgmål er, den vare jeg køber for 100 dkr, med moms 125, og salgs prisen er 199
Eneste jeg ikke forstår er hvordan moms fungere på den sætning?
salgs prisen er 200, skal jeg set moms oveni? Også selvom jeg har købt varen med moms? hvordan trækker jeg moms fra? siden jeg skal betale skat af min indtjening, hvordan hænger det sammen med momsen? Hvordan fungerer momsprocessen?
Du skriver salgsprisen er 199,- er det den pris du gerne selv vil sælge til, eller hvad mener du med salgspris?
Hvis du gerne vil sælge til 199,- inkl moms så er din avance (159,20-100) -> 59,20 kr hvor du så skal huske at sætte de resterende 39,80 kr ind på din momskonto.
Hvis du gerne vil sælge til 199+moms så er det 248,75 kr med en avance på: (199-100) -> 99 kr - hvor du samtidig sætter 49,75 ind på momskontoen.
Håber det besvarede dit spørgsmål, ellers må du skrive igen :-)
Jeg har kigget på http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=95819 men det er alt for meget tekst og for mig meget rodet, noget jeg ikke har så meget så meget forståelse for ...hvor jeg skal starte fra....
Mit spørgsmål er min leverandør vil fakturer varene med moms til mit firma, og jeg skal så skrive faktura til mine kunder med moms, hvordan skal jeg så beregne min moms, hvordan omregner jeg moms betalingen? trækningen osv..?
Er det ikke nogen som venligst gider at svare mig ? :/
Hvad du selv har givet for varerne er jo irrelevant i forbindelse med moms og fakturering af dine kunder. Med andre ord har den moms du betaler, ikke noget at gøre med den moms du selv skal opkræve når du vil lægge moms på dine varer. Så det nemmeste er at regne din salgspris ud uden moms, og derefter lægge moms ovenpå.