Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan hjælper en mobilshop din online forretning?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 20. Jan 12
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Mobilshops har andre spilleregler end alm. webshops. Her tænkes dels på designet/brugerfladen, men også tilgængeligheden overfor kunden i form af selekteret udvalg af produkter, hastigheden på mobilshopen etc.

Etablering af en mobilshop er naturligvis forbundet med ekstra omkostninger, hvilket dels ligger i din egen tid, men også udgiften til det bureau du vælger til, at løse opgaven. Udgiften skal holdes op mod den potentielle øgede omsætning der venter forude.

Afhængig af din målgruppe og det produkt du sælger, er det som oftest en fordel at få optimeret din online salgskanal til mobilen også. Der findes ganske enkelt en bemærkelsesværdig trafik i form af kunder derude, som begår sig i sociale medier, hvor der oftes linkes frem og tilbage til forskellige webshops med produkter, i det brugerne er flinke til at anbefale hinanden.

Alene på Facebook kommer op mod 40 % af brugernes trafik fra mobile enheder i form af Facebook's mobile site og mobile aps til iPhone (iOS), Android etc. Når en bruger f.eks. klikker på et produktlink på Facebook, som én af deres Facebook venner har "synes godt om", og de da lander på en alm. webshop der som oftes er yderst svær, at navigere rundt i fra en mobil enhed, i det skærmen ganske enkelt er utrolig lille og mouse-over effekter er udelukket samt der skal zoomes ind og ud for hver sideskift.

Det er derfor effektivt at få optimeret designet og teknikken, således brugeren automatisk lander på mobilversionen af shoppen og dermed forbliver i det "mobile univers".

Du kan se eksempler på mobilshops der begge er bygget på DanDomain webshop 6.0 motoren på http://m.shop.salling.dk og http://m.trendyshop.dk (de to versioner ses naturligvis bedst på en mobil enhen som smartphone eller tablet…)

Du kan også læse mere omkring mobilshops og få nogle flere fakta omkring mulighederne indefor emnet via blogindlægget http://www.cyklopuniverse.dk/blog/dd-webshop/mobilshop-pa-dandomain-webshop-6-0/trackback/

Har du brug for sparring eller hjælp til design/opsætning af en mobilshop til din forretning, kan du kontakte webbureauet www.cyklopstudio.com der er specialister indenfor produktion af e-handelsbutikker samt er certificeret designpartner hos DanDomain siden 2005.

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Antony

Jeg var lige inde på salling side fra min Android telefon. Jeg bruger mest Opera Mobile som min browser fordi det er den som bedst viser alm. web sider på min mobil. Men der havde jeg ikke mulighed for bestille varer fordi produkt foto lå oven på bestillings knappen. Er det fordi at Opera ikke har noget markeds andel så det ikke er optimeret til denne browser.

Ellers god artikel. Jeg forstår jo ikke mange af dem som laver Spec. App til mobil hvor brugerne skal installeret disse for at se deres mobile site det burde jo være themes som arbejder sammen med deres alm. site. Og kan sende kunderne den rigtige vej.

Jeg havde ikke regnet med at det var 40% som i dag brugte deres mobil til facebook. Der må være en vis forskel hvordan de unge bruger facebook og vi ældre.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Virkelig godt indlæg Antony.

Hvis man laver en sådan mobil webshop, hvordan løses problemet med dublicate content så? Måske et dumt spørgsmål, men blev lidt nysgerrig :)

Fra København
Tilmeldt 20. Jan 12
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Boysen,

Det er godt du stiller spørgsmålet, og heldigvis findes der råd for det. Når man laver et subdomæne til ens webshop f.eks. "m.ditdomæne.dk" og denne brugerflade enten har præcis samme produkter eller blot overlapper med samme produkter som på det alm. shopdomæne ditdomæne.dk, opstår der duplicate content i stor stil, med mindre man tager sine forholdsregler.

Det er vigtigt at der opsættes en teknisk guideline overfor Google, der gør søgemaskinen opmærksom på, at der på subdomænet er tale om en mobilshop og derfor ikke skal være omfattet af duplicate content jvf. indeksering etc.

Fra København
Tilmeldt 20. Jan 12
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for din feedback og er helt enig i din betragtning omkring app's vs. mobilsites og mobilshops.

Årsagen til omtalte løsning ikke er valgt, at blive optimeret til Opera skyldes, at Opera kun benyttes af mellem 2-3 procent af brugerne på Android, hvorfor det ikke er prioriteret på samm niveau som andre udvalgte browsere.

Se evt. statikker på http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Charlie

Super godt indlæg! Jeg tror helt klart mobil venlighed bliver en nødvendig for stortset alle webshops indenfor de næste år. Iflg. Gartner vil mere end halvdelen af internet trafikken, komme fra mobile enheder i 2014.

Ideen med at lave specielle versioner, er en oplagt løsning på problemet med de forskellige devices.
Men der findes en løsning, der ihvertfald i mine øjne er meget bedre.

Den kaldes responsivt design, og går ud på at man bygger en side, der automatisk tilpasser sig de omgivelser den bliver vist under. Prøv f.eks. at surf http://www.jyskebank.dk og ændre lidt på bredden.

Det er genialt! Som jeg ser det, er det faktisk det bedste bud, jeg har set på hvordan den nærmeste fremtids websites vil se ud! Jeg mener hvilken webshop eller site ejer, vil ikke havde responsive design.

Kunsten og kampen for leverandører bliver at kunne leverer det, uden den store meromkostning!

Fra Randers
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 117
Fra  webnoerd.dk WEBNØRDERNE Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:

Ideen med at lave specielle versioner, er en oplagt løsning på problemet med de forskellige devices.
Men der findes en løsning, der ihvertfald i mine øjne er meget bedre.

Den kaldes responsivt design, og går ud på at man bygger en side, der automatisk tilpasser sig de omgivelser den bliver vist under. Prøv f.eks. at surf http://www.jyskebank.dk og ændre lidt på bredden.

Det er genialt! Som jeg ser det, er det faktisk det bedste bud, jeg har set på hvordan den nærmeste fremtids websites vil se ud! Jeg mener hvilken webshop eller site ejer, vil ikke havde responsive design.

Kunsten og kampen for leverandører bliver at kunne leverer det, uden den store meromkostning!

Det er meget godt med responsivt design og det er jeg selv stor fortaler for. Det er dog ikke altid muligt eller for den sags skyld hensigts mæssigt.

Hvis vi tager et eksempel som f.eks. et design firma, så har de ofte tunge sider med mange effekter mm og en sådan side vil være omsonst at konverterer til en mobil. Her er der kun en løsning der giver mening tid/økonomi taget i betragtning. Og det er at lave et seperat "skin" til den. Om dette gøres med CSS eller via have en seperat template er i og for sig ligegyldigt. Billeder på det normale sigt vil ofte være for tunge til at kunne anvendes. Her er man tvunget til at tage Edge teknologier osv i betragtning.

Javascript opfører sig heller ikke ens på de 2 platforme. Og der ud over er der, som en tidligere nævnte, mange flere browsere at skulle forholde sig til.

Og sidst men ikke mindst. Der er rigtig mange CMS systemer derude hvor det ikke er pratisk at blot styrer det med CSS. Men hvor man er tvunget til at lave et separat skin. Andre begransninger kan være af mere teknisk karakter. Det er ganske tænkeligt at du ikke har adgang til kilde koden på siden og derfor ikke har mulighed for at i samme template at afgrænse google-bot og google-mobile-bot.

Dette var blot de ting som lige sprang mig i hovedet da jeg læste dit indlæg, Der ud over er der mange andre tekniske ting man skal tage i betragtning. Layout f.eks. ikke alle designs virker på alle platforme. Og om du opretter et nyt skin eller laver et ekstra stylesheet er i og for sig det samme.


 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rene

Fedt at du også synes om responsive design!

Jeg synes du har rigtigt mange gode pointer i dit indlæg, så for overskuelighedens skyld besvarer jeg dem lige en efter en.

René Reinholdt:
Hvis vi tager et eksempel som f.eks. et design firma, så har de ofte tunge sider med mange effekter mm og en sådan side vil være omsonst at konverterer til en mobil. Her er der kun en løsning der giver mening tid/økonomi taget i betragtning. Og det er at lave et seperat "skin" til den. Om dette gøres med CSS eller via have en seperat template er i og for sig ligegyldigt. Billeder på det normale sigt vil ofte være for tunge til at kunne anvendes. Her er man tvunget til at tage Edge teknologier osv i betragtning.

Vi garanteret enige om, at design firmaet også har glæde af at se godt ud overfor folk der f.eks. surfer dem via iPhone. Og der er heller ikke nogen tvivl om at man bør tilpasse oplevelsen til devicet.
Men pointen med det responsive er at degeneringen sker client-side imodsætning til server-side.
Det er vigtigt at forstå at det eneste man der nødvendigvis downloades fælles, for en side til iPhone og en til PC, så man kan sagtens gakke ud med Flash, store billeder etc. uden at siden bliver langsom over EDGE.

René Reinholdt:
Javascript opfører sig heller ikke ens på de 2 platforme. Og der ud over er der, som en tidligere nævnte, mange flere browsere at skulle forholde sig til.

Ideelt set, så er der egentligt ikke rigtigt noget Javascript i den responsive-del, istedet laves den via markup og CSS3 media queries. Men jeg synes alligevel, at du rammer hovedet på sømmet, for kravene til web-leverandører og deres værktøjer vil helt sikkert stige markant, hvis kunder vil havde responsive design og det er der jo noget der tyder på :-)

René Reinholdt:
Der er rigtig mange CMS systemer derude hvor det ikke er pratisk at blot styrer det med CSS. Men hvor man er tvunget til at lave et separat skin. Andre begransninger kan være af mere teknisk karakter.

Igen en super god pointe, for hvem gider at havde et CMS eller Shop system, der ikke kan lave sider der er ligeså gode som de andres!!!

Det er faktisk derfor jeg har kigget responsivt design, nu ved jeg ikke om du har læst nogle af mine andre indlæg, men vi bygger som gale på CloudSprout, der netop er et system til at bygge sites og shops, desværre er vi groft forsinket med vores launch, men nu har fået forstærkning og skal nok komme i mål! Men lige efter launch skal vi da bygge på responsive design del!

Som jeg ser det, så er det en oplagt mulighed både for os som platform-leverandør og andre som web-leverandører, hurtigst muligt at blive så skarpe på responsivt design som muligt!
Kunne man blive blandt de bedste, så ville det være fantatisk :-)

René Reinholdt:
Og om du opretter et nyt skin eller laver et ekstra stylesheet er i og for sig det samme.

Her er vi faktisk uenige, som jeg ser det gør den en enorm forskel, at hvis du surfer et site på en almindelig PC er en god chance, for at opdager at sitet også vises godt på en iPhone.
Det er vigtigt at huske, at rigtigt mange sites idag, ikke opleves særligt godt på mobile enheder, hvilket gør at det lidt bliver den forventning, som folk har, og i nogle tilfælde fører det klart til at man opgiver på forhånd.
Samtidigt sendes der et overlegent signal med sider som Jyskebank's hvor de skiller sig ud som værende fremme i skoene i forhold, til deres konkurrenter som kommer til at virke gammeldags (også selvom de har mobile sites på m.konkurrent.dk)

Fra Randers
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 117
Fra  webnoerd.dk WEBNØRDERNE Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Beklager den lange svartid (har haft mega travlt :)

jeg tager lige svarene lidt kort, jeg har nemlig ikke mindre travlt, så hvis jeg ikke går 100% i detaljer eller misser en pointe så håber jeg du bærer over med mig :)

Jeg er fundamentalt uenig i at eksempelvis et design firmas side må være tung på en mobil. Meget grafik er det samme som en langsom side. Og da mange nok er ligesom mig, mister jeg meget hurtigt tålmodigheden og er videre til den næste side i Google's resultat.

Nu har jeg integreret en del mobile sites og det er langt fra alt som kan lade sig gøre med css3. Lækre swipe effekter mm og hvad virker på android er langt fra sikkert at virker på iPhone (og omvendt). Men jeg vil give dig ret i at man kan komme rigtig langt med css3. Men lad os tage udgangspunkt i et eksempel:

Hvis vi har en shop med et ældre design, designet fejler måske ikke noget og kunden ønsker ikke at skifte. I en sådanne situation kan det være både hurtigere og lettere, at lave et mobilt skin. Det vil være lettere at detekte og man kan sparer kunden for en masse tekst og billeder der måske i første omgang primært er lagt på siden for at det skulle se smart ud og eller hjælpe google.

Ja tekst og billeder kan nemt skjules for en mobil men det vil stadig være i kilden og telefonen skal derfor hente det. Når vi snakker om at speede en side op er det mange bække små.

Det kunne også ske at man ønskede at lave nogle fede effekter med preloading af sider mm og her er det klart lettest hvis man kan strikke kiloden. F.eks. vil det være praktisk taget umuligt på en dandomain platform at ikke lave et nyt skin i den nævnte situation.

Når man har set på alle design grundende til at lave et seperat skin, ja så er der også google. Google har mange crawlers (f.eks. den normale google bot og google mobile bot.) her kan det være en stor fordel at serverer en type indhold til google-bot og en anden til google-mobile-bot.

Hvis vi antager at du har 100% styr på kilden og skal lave hele shoppen eller designet fra bunden, så vil jeg give dig 100% ret. Så kan man med fordel overveje et design der tilpasser sig platformen. Og man vil kunne tage højde for det hele i sin design process. I en sådan situation har du ret. Men nu er verden ikke sort og hvid og hvad virker for en kunde, virker ikke for4 alle.

Men nu blev det her til en teknisk debat, det er jeg faktisk ikke sikker på var Charlie's intention. Så jeg vil nu klappe i som en østers :)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)