Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Checkout: Spørg om mail to gang, og mulighed for kontooprettelse??

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Oct 07
Indlæg ialt: 680
Fra  Safegear ApS SorteSokker.dk Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Elias Sørensen:
1) Generere et kodeord og sende sammen med kvitteringen når ordren er kørt igennem. Intet besvær for kunden, og du får din bruger.

Synes jeg er meget smart. Findes der et extension, der kan klare dette?

Elias Sørensen:
2) Bede kunden oprette sig når de HAR kørt ordren igennem.

Har jeg prøvet.. Virkede ikke så godt. Kørte i 8 måneder med det. 

Elias Sørensen:
Men decideret tvinge en til at oprette sig under checkout, det kan bestemt ikke anbefales.

100% enig.

Elias Sørensen:
Det er også de tendenser jeg har set på flere webshops: fjerne brugerregistrering = øget omsætning.

Helt enig. Har selv kørt med det i lang tid. Det virker godt. Men andre årsager er med til at vi gerne vil have folk får en bruger. Primært fordi vores store kunder er store erhverv, og de køber flere gang og hos dem betyder det noget at altid kunne få adgang til deres ting. Jeg prøver at integrere det i OSC uden at det skaber støj, forvirring. Det kommer på i en testperiode, så ser vi hvordan det vil virke! 

har folk ellers tanker omkring at skrive email-adressen to gange? Vi er meget uenige herinde om det er en god idé eller ej. Selv synes jeg ikke man skal bede om mail to gange. Tanker?

Dbh. Yngvi

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 07
Fra  Safegear ApS SorteSokker.dk Skrevet kl. 10:25

Klitgaard:

Elias Sørensen:

Du har deres mail - så hvorfor en brugeroprettelse? I stedet kunne man jo:

1) Generere et kodeord og sende sammen med kvitteringen når ordren er kørt igennem. Intet besvær for kunden, og du får din bruger.

2) Bede kunden oprette sig når de HAR kørt ordren igennem.

Og der skal man så igen tænke på kundens potentielle irritation: hvis han/hun får tilsendt et tilfældigt kodeord og IKKE ændrer det vil der opstå et problem næste gang der skal købes i webshoppen. Hvorfor? Fordi han/hun ikke kan huske kodeordet og webshoppen tillader ikke at man opretter flere brugere med samme e-mailadresse.

Man kunne gøre således:

I ordrebekræftelsen er der en tekst: Hvis du vil se status på din bestilling kan du komme ind på din autogenerede brugerkonto på xxxx.dk ved at klikke her:

Du logger ind ved at bruge din e-mail, og dette speciallavede kodeord: XXXXXXXX (kan ændres på din konto)

I og med det er integreret i ordrebekræftelsen, vil man ikke få en ekstra irriterende mail.

Dog skal det være sådan, at hvis en kunde en anden gang skal ind og bestille, at man sagtens kan gøre det uden at logge ind. Systemet skal automatisk lægge mærke til e-mail-adressen, og så vedhæfte ordren til denne emails kundekonto. Login vil aldrig være nødvendigt.

Fordelen er så, at hvis kunden ringer ind og har brug for hjælp til ordrestatus, tidligere bilag (særligt erhverv), så kan vi henvise til ordrebekræftelsen hvori der står en adgangskode, et link og email-login, og så kan kunden selv hente det hele. Her vil kunden så blive opmærksom på det med brugerkonto.

Det vigtige er, at det aldrig generer kunden. Eller forvirrer.

Dbh. Yngvi

Fra Odense
Tilmeldt 10. Feb 10
Indlæg ialt: 709
Fra  . . Skrevet kl. 10:28

Yngvi K.:

Dog skal det være sådan, at hvis en kunde en anden gang skal ind og bestille, at man sagtens kan gøre det uden at logge ind. Systemet skal automatisk lægge mærke til e-mail-adressen, og så vedhæfte ordren til denne emails kundekonto. Login vil aldrig være nødvendigt.

Det kræver så at kunden sidder med den samme computer? Ellers skal du til at lave noget med Magento som OSC ikke har indbygget. Jeg kunne også forestille mig at det kan skabe problemer med datafølsomhed hvis folk der kan en e-mailadresse kan få adgang til kundedata (inkl. ordrer).

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 07
Fra  Safegear ApS SorteSokker.dk Skrevet kl. 10:33

Klitgaard:

Yngvi K.:

Det kræver så at kunden sidder med den samme computer? Ellers skal du til at lave noget med Magento som OSC ikke har indbygget. Jeg kunne også forestille mig at det kan skabe problemer med datafølsomhed hvis folk der kan en e-mailadresse kan få adgang til kundedata (inkl. ordrer).

Ikke nødvendigvis. Kunden skal bare sidde ved samme e-mail. Hvis vi alligevel har kunden i røret kan vi altid hjælpe kunden uanset. Min erfaring med kunder de sidste to år er, at hver gang de ringer ind omkring faktura etc, så vil de jo stadig have den til samme e-mail. Vi kan gensende ordrebekræftelsen med login. 

Det OSC jeg har lige nu er så customized i forvejen, så mon ikke jeg kunne lave det her også :)

Men jeg kan ikke se hvordan det har noget med datafølsomhed at gøre. Kunden kan jo ikke logge ind bare med en e-mailadresse. Du er nød til at have et password. Hvis du ikke kan huske dit password kan du få det regenereret, og hvis du er helt fucked, kan vi ændre det fra backend såfremt kunden kan bekræfte identitet. Og igen, de vil altid kunne få en kopi af faktura/ordrebekræftelse etc. Så umiddelbart ser jeg ingen problemer.

Jeg kunne forestille mig at man faktisk gør en stor tjeneste for kunden, ved at lave det på denne måde. De skal aldrig tænke på oprettelse af konto. Kommer aldrig til at se det, før den dag de finder ud af de faktisk godt kunne bruge den info, der er i en kundekonto.. og bom bom, så var den der jo når de havde brug for den :-). Det virker intuitivt for mig. Forkert?

Dbh. Yngvi

Fra Odense
Tilmeldt 10. Feb 10
Fra  . . Skrevet kl. 10:37

Nej det kommer i høj grad an på hvem din webshop henvender sig til. Det lyder mere og mere som om I vil have fordel ved det setup du skitserer.

Ang. login med e-mail uden password: jeg troede du mente samme løsning som f.eks. DanDomain-webshops tilbyder hvor kundens telefonnummer er nok til at hente tidligere benyttede data frem :-)

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 07
Fra  Safegear ApS SorteSokker.dk Skrevet kl. 10:42

Klitgaard:

Nej det kommer i høj grad an på hvem din webshop henvender sig til. Det lyder mere og mere som om I vil have fordel ved det setup du skitserer.

Jamen jeg ved ikke om det er en god idé eller ej.. Jeg er først begyndt at lege med tanken om brugerkonto den sidste måned.. Har kørt halvandet år helt uden. Jeg har bare fundet ud af, at pengene ligger hos vores erhvervskunder (som gerne vil have specialpriser) og gengangere.. :-) Så tænkte dette kunne være løsningen. Jeg er dog glad for feedback her..

Klitgaard:

Ang. login med e-mail uden password: jeg troede du mente samme løsning som f.eks. DanDomain-webshops tilbyder hvor kundens telefonnummer er nok til at hente tidligere benyttede data frem :-)

Den funktion er jo i og for sig ikke så farlig. Hvis du gætter dig til et telefonnummer får du bare et navn og en adresse.. Det kan du også på krak.dk :-)

Jeg har faktisk lavet præcis den funktion til magento på www.sortesokker.dk (åbner i nyt vindue). Jeg havde tænkt mig at få samme funktion over på safegear.dk (her hvor jeg leger med kontooprettelse)... Men der er så mange faktorer omkring kundetype, der spiller ind, så den er mere kompleks der, end på sortesokker.dk.

Kan vi konkludere noget her? Er kontooprettelse en god ting på nogle punkter, eller er det altid dårligt. Skal man altid først bede om det efter betaling? 

Dbh. Yngvi

Fra Odense
Tilmeldt 10. Feb 10
Fra  . . Skrevet kl. 10:49

Yngvi K.:

Kan vi konkludere noget her? Er kontooprettelse en god ting på nogle punkter, eller er det altid dårligt. Skal man altid først bede om det efter betaling? 

Hvis du arbejder med en B2B-webshop hvor du primært satser på kunder der kommer igen - så ville jeg helt klart gå efter kontooprettelse. Hvis ikke med automatisk med random password efter køb så med oprettelsesmulighed på siden efter køb (med eget valg af password). Jeg går personligt med et webshopprojekt hvor oprettelse af konto bliver et must og der tror jeg valget falder på første mulighed (tilfældigt password tilsendt). Det er dog et B2C-projekt hvor jeg rent visuelt vil bruge en del kræfter på "Har du glemt dit password?"-funktionen.

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 07
Fra  Safegear ApS SorteSokker.dk Skrevet kl. 11:06

Jeg har et webshop, der henvender sig både til private og erhverv. Dog kommer de "sjoveste" ordrer fra erhvervskunderne. 

Jeg er bange for at skræmme folk væk. Målet er at få det hele til at være intuitivt. Det kan være jeg ender med at fjerne alt omkring kontooprettelse.

Dbh. Yngvi

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)