Hvorfor start ud med en 911, der er en del der blevet "stoppet" på denne pga. privat kørsel
Om du tager en Audi A4 eller en 911 eller hvilken bil du vi tager vil større biler vil alle blive taget til kontrol når politi eller skat ser den er firma reg. og den ikke bliver privat beskattet og den er på hvide plader.
Hvis personen har en drenge drøm om en 911 skal man ikke blande sig i det. Eller kommer der lidt dansk jante lov ind der.
Man skal bare 100% holde sig til erhverv i denne bil. Hvis man bliver stoppet i et privat øjeblik så slår hammeren hårdt. Det kan være at man har bestilt noget i en webshop i Helsingør og man skal på kundebesøg i samme by og dag og kører forbi for at hente dette så er det privat. Det kan jo også være at man har private papirer liggende eller børnene legetøj som kan skabe denne tvivl. Og det er jo svært modbevise.
Jeg kan huske, at der for en del år siden var en fotograf, som fik et gevaldigt skattesmæk fordi hans firmabil var en Dodge Ram V10 (den med Viper motoren). Han brugte udelukkende bilen til firmakørsel, men Skat kunne ikke lide det alligevel.
Jeg ville sikre mig, på skrift fra Skat, at det ville gå hvis det var mig. Jeg ville ikke risikere at få en stor bøde, så sjov er en 911'er sgu heller ikke, at det er risikoen værd.
Det er da heller ikke specielt sjovt at have sådan en bil stående, som man ikke kan bruge når man har lyst, og til hvad man har lyst til. Tjen penge nok til at købe den privat. Det må da være den bedste løsning ;-)
Jeg ville søge et bindende svar på hvorvidt kørslen mellem hjem og kontorfællesskab vil blive betragtet som erhvervsmæssig kørsel.
I princippet må det være lige gyldigt hvilken bil du leaser, men du skal være opmærksom på at der vil ske beskatning af fri når og hvis en firmabil anvendes til privat kørsel.
Skatten er den samme, uanset om der køres 5.000 km eller 30.000 km privat i bilen. Så det kan blive meget dyrt og der vil være et par alarmklokker der ringer i SKAT’s systemer.
Held og lykke med det. Og hvis du søger bindende svar, vil vi da gerne lige høre resultatet
Om du tager en Audi A4 eller en 911 eller hvilken bil du vi tager vil større biler vil alle blive taget til kontrol når politi eller skat ser den er firma reg. og den ikke bliver privat beskattet og den er på hvide plader.
Det er jo netop derfor de stoppes - der er alt for mange der omgås disse regler - så vil man have sin drengedrøm opfyldt - så gør det - hvorfor overhovedet indblande skat deri?
Køb/lej dog den dyt og find en anden til at køre firma bil med!
Det er jo netop derfor de stoppes - der er alt for mange der omgås disse regler - så vil man have sin drengedrøm opfyldt - så gør det - hvorfor overhovedet indblande skat deri?
Køb/lej dog den dyt og find en anden til at køre firma bil med!
Eller har jeg misforstået noget måske!
mvh
john sommer
Hej John,
Ja jeg tror du har misforstået noget. Jeg ønsker netop ikke at blive beskattet som fri-bil da værdien på danske plader vil være langt over 1 million dkk. Ud over det har jeg hverken råd eller lyst til at købe sådan en bil privat med det store værditab jeg kommer til at få pga. vores bedrageriske bilafgifter.
Det er dog en drengedrøm for mig at ha sådan en bil, også selvom den kun kan bruges i erhvervsmæssig forstand.
Så vidt jeg kunne se var der vist også vedtaget et lovforslag om en 'dagsafgift' på omkring 200-300kr hvor man kunne bruge Firmabilen for én dag til privatkørsel. Så det kunne jo blive en mulighed for privatkørsel i fremtiden. Alternativt kunne jeg blive beskattet for fri bil i en enkelt måned i sommerferien, hvis man gerne rigtigt ville afsted og nyde bilen.
Skat skal som sådan ikke blande sig i om man køber en Ferrari 458 eller Ford Mondeo til Firmabil, de får jo en bid af kagen uanset hvad. Jeg kan dog godt forstå hvorfor de ville komme efter en, de misser jo en stor del af kagen hvis man gør det på denne måde.. Fra mit eget synspunkt er jeg selvfølgelig mere interesseret i at spare/tjene hvor jeg kan. Skat burde være taknemmelig for at vi trods alt kører vores firma i Danmark og ikke et andet sted hvor skatten ellers kunne være ned til 0-4%. (Eksempelvis fra Marbella, Sydspanien (Gibraltar))
Skat skal som sådan ikke blande sig i om man køber en Ferrari 458 eller Ford Mondeo til Firmabil
Det blander Skat sig heller ikke i.
På Skats hjemmeside under Servicebesøg fandt jeg dette udsagn:
"Det er SKATs opgave at sikre det offentliges indtægter. Dette gør vi ud fra en indsatsstrategi, som tager udgangspunkt i, at de fleste virksomheder og borgere ønsker at overholde skatte- og afgiftsreglerne."
Og ved at tale med Skat på forhånd og bede om et bindene svar, så får du rene linjer med hensyn til at overholde skatte- og afgiftsregler. Og det er mit indtryk, at det netop er det du vil gøre.
Og ved at tale med Skat på forhånd og bede om et bindene svar, så får du rene linjer med hensyn til at overholde skatte- og afgiftsregler. Og det er mit indtryk, at det netop er det du vil gøre.
Mvh.
Ole
Hej Ole,
Det vil jeg helt bestemt gøre.
Jeg vil i den anledning spørge om følgende:
Kørsel i en firmabil uden beskatning mellem en virksomheds 2 registrerede arbejdspladser hvoraf den ene er hjemmeadresse.
Kørsel til/fra frokost, eller til/fra hente mad
Som Direktør og i og med min virksomhed er i IT branchen har jeg som sådan ikke nogle faste arbejdstider, vil det så sige at min frokost kan ligge på alle tider af døgnet.
Hente Kollega på hans hjemmeadresse, så vidt dette sker i arbejdstiden uden private ærinder. (Jeg læste før dette var tilladt, men vil gerne have det bekræftet).
Ellers tror jeg det var alt. Jeg vil med glæde holde Jer opdaterede når jeg får endeligt svar fra Skat.