Ejeren skal i.h.t. til vedtægter indbetale ApS kapitalen 80.000 kr og der står Kapitalen indbetales kontant af stifteren til kurs 106,25. Årsagen er, at selskabet betaler stiftelsesomkostningerne (som jeg trækker væk igen så de ikke giver fradrag i skat). 80.000 x 106,25 giver netop de 85.000 kr ejeren indbetaler De 80.000 kr sætter jeg på ApS kaptial i status samt ApS konto i bank --------------- Det er nok det at advokaten skriver at ApS kapitalen betales til kurs 106,25 for at få disse 5.000 kr med der forvirrer mig, for det kunne betyder, at selv hvis jeg ikke tog de 5.000 kr ind i firma regnskabet overhovedet - så kunne ejeren jo trække ApS kapitalen ud - uden skat - til kurs 106,25 Skal jeg så bogføre som sådan her: Her er så spørgsmålene De 5.000 kr får jeg jo regning på fra advokaten som stiftelse (+ moms) men han returnerer vel kun de 80.000 ApS kapital til ApS konto i banken men jeg skal jo ha de 5.000 kr ind i regnskabet - selvom de bare er private penge fra min søn/ejeren til advokat for stiftelse og jeg aldrig ser dem via bank eller noget i selskabet Er det stadigt OK at jeg lægger dem som udgift drift Stiftelse med moms (og tager til indtægt ved årsafslutning til skat) og Kredit status - mellemregning ejeren 5.000 kr så man kan se, at han kan tage dem ud igen uden skat når der er råd - og bruger regningen på stiftelse fra advokat som bilag?? Vil jeg så ikke nu ha ApS kapital 80.000 kr + de 5.000 kr i mellemregningen og det er det som svarer til de 106,25% som ApS kapitalen skal indbetales til - og så er alt OK?? vh |
Hej John H,
Ja en de grumme, men jeg ville nok bogføre de der 5tkr. som en driftsdudgift og modpostere på privat indskudt (den du betegner som mellemregning)
De 80tkr. ville jeg bogføre på privat indskudt og modpostere på bank!
Men lad os se hvad Peter siger - det har han sikker prøvet før!
mvh
john sommer