Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af nyt ApS - ApS kapital og stiftelses omk - nu nyt spørgsmål SVÆRT TROR JEG

Side 4 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Next Man...der er ikke lavet fejl fra advokatens side.

Fremgangsmåden er o.k.

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46619
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:23

Next.man:
Advokater laver Tit den fejl i praksis.
Men bestemt ikke det skal laves med overkurs :)

Du er oppe mod en advokat med speciale i selskabsret. Han lavede det første selskab for mig i 1985 og laver masser af selskaber. Det er helt lovligt at i stiftelsesdokumenter vedtage, at selskabet betaler stiftelsesomkostninger. Derved skal den stiftende ejer indbetale både d 80.000 kr og stiftelsesomkostningerne, og disse bliver så til en overkurs, som registreres i egenkapitalen og dermed er skattefrie for stifter når de skal ud.

jeg synes ikke en gang, som ikke jurist, at det er spor mystisk. Stifteren tager jo 80.000 + stiftelse i form af skattede midler, og kan få dem tilbage som samme. Selskabet må ikke fratrække stiftelses omkostningerne - men blot momsen af dem, og det er en af årsagerne til at tage det ind som overkurs

Skat siger faktisk om overkurs, at den skattefrihed ved tilbagebetaling faktisk kan opnås uanset den bogføres i egenkapital eller ligger som skjult reserve. Her fra skats vejledning (ikke via min advokat men en jeg selv tog, så jeg kan mistolke at den handler om dette)

Skattefriheden gælder såvel en officiel overkurs, hvor det beløb, som aktionæren indbetaler udover aktiens pålydende værdi, bogføres i selskabet som egenkapital, eller som en uofficiel overkurs, hvor merværdien ikke bogføres som egenkapital, men foreligger som en skjult reserve.

I alle fald, hvis du har noget at ha det i, så for debattens skyld, var det rart med lidt dokumentation, for det forvirrer jo kommende læsere af tråden, at en her mener, at advokaten, som i høj grad har bevist gennem mange år at han kan sit stof, gør noget forkert.

Selskabet er i øvrigt et holding selskab (som skal stifte et nyt ApS samt overtage ejers beståend ApS) og revisor er med og kommer naturligvis til at revidere fuldt ud - så jeg er tryg.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:24

Hmmm...

Interessant tråd på et relativt enkelt spørgsmål.

Den korte version er, at selskaber kan stiftes som det her beskrevne, hvor selskabet afholder stiftelsesomkostningerne.

Det er således korrekt, som anført tidligere, at den overkurs indskudskapitalen er indbetalt til enten bogføres separat under egenkapitalen i en separat regnskabspost eller ganske enkelt optages indskudskapitalen til det reelt indskudte beløb.

Jeg kan i den forbindelse oplyse, at der findes rigtig mange selskaber, som er stiftet med kr. 125.000, hvor egenkapitalen jvf. årsregnskaber m.v. optages til eks. kr. 128.000 eller 132.000. Det vigtigste her er trods alt, at egenkapitalen (den samlede) afspejler det reelle indskud.

Tonny

Side 4 ud af 4 (33 indlæg)