Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af nyt ApS - ApS kapital og stiftelses omk - nu nyt spørgsmål SVÆRT TROR JEG

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46619
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Ejeren skal i.h.t. til vedtægter indbetale ApS kapitalen 80.000 kr og der står

Kapitalen indbetales kontant af stifteren til kurs 106,25. Årsagen er, at selskabet betaler stiftelsesomkostningerne (som jeg trækker væk igen så de ikke giver fradrag i skat).

80.000 x 106,25 giver netop de 85.000 kr ejeren indbetaler

De 80.000 kr sætter jeg på ApS kaptial i status samt ApS konto i bank

---------------

Det er nok det at advokaten skriver at ApS kapitalen betales til kurs 106,25 for at få disse 5.000 kr med der forvirrer mig, for det kunne betyder, at selv hvis jeg ikke tog de 5.000 kr ind i firma regnskabet overhovedet - så kunne ejeren jo trække ApS kapitalen ud - uden skat - til kurs 106,25

Skal jeg så bogføre som sådan her:

Her er så spørgsmålene

De 5.000 kr får jeg jo regning på fra advokaten som stiftelse (+ moms) men han returnerer vel kun de 80.000 ApS kapital til ApS konto i banken men jeg skal jo ha de 5.000 kr ind i regnskabet - selvom de bare er private penge fra min søn/ejeren til advokat for stiftelse og jeg aldrig ser dem via bank eller noget i selskabet

Er det stadigt OK at jeg lægger dem som udgift drift Stiftelse med moms (og tager til indtægt ved årsafslutning til skat) og Kredit status - mellemregning ejeren 5.000 kr så man kan se, at han kan tage dem ud igen uden skat når der er råd - og bruger regningen på stiftelse fra advokat som bilag??

Vil jeg så ikke nu ha ApS kapital 80.000 kr + de 5.000 kr i mellemregningen og det er det som svarer til de 106,25% som ApS kapitalen skal indbetales til - og så er alt OK??

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 20:20

Hej John H,

Ja en de grumme, men jeg ville nok bogføre de der 5tkr. som en driftsdudgift og modpostere på privat indskudt (den du betegner som mellemregning)

De 80tkr. ville jeg bogføre på privat indskudt og modpostere på bank!

Men lad os se hvad Peter siger - det har han sikker prøvet før! Wink

mvh

john sommer 

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 20:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

De 85.000 kr. debiteres på banken, og modposten er så todelt. 80.000 på konto for anpartskapital og 5.000 på konto for overkurs under egenkapitalen.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:14

Claus Fraussing Nielsen:

De 85.000 kr. debiteres på banken, og modposten er så todelt. 80.000 på konto for anpartskapital og 5.000 på konto for overkurs under egenkapitalen.

Yes

Jeps - jeps det er i overensstemmelse med god regnskabspraksis.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:48

Claus Fraussing Nielsen:

Der er jo ikke en bankkonto - selskabet er jo ikke oprettet.

De 85.000 kommer fra ejers private bank til advokats klientkonto. 

Af disse beholder advokaten de 5.000 mod en regning - og sætter de 80.000 ind på den anviste APS konto

Jeg kan derfor godt lave en åbningssaldo - vel uden at modpostere i bank - på 80.000 ApS konto og 5.000 kr overkurs om du vil MEN

Der er jo ikke 85.000 kr på anpartskontoen i banken, så det vil jo ikke stemme

Derfor ville jeg bogføre 80.000 kr på kredit ApS konto og Debet ApS konto i bank

og 5.000 kr - så på Kredit Konto for Overkurs i egenkapital - og debet Stiftelsesomkostninger med moms i driften

(og tage de 5.000 ind igen skattemæssigt)

Det vil jo skabe balance mellem kredit og debet og de 5000 ville korrekt ikke komme over bank

Er det løsningen så?

vh

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 21:57

Overså lige det med klientkontoen - det beklager jeg.

Jeg ville dog ikke desto mindre følge samme fremgangsmåde som jeg skitserede, dog med den forskel at debiteringen foretages på en konto du evt. kan kalde klientkonto.

Når så advokaten frigiver pengene til selskabets bankkonto, så krediteres den nævnte klientkonto med 80.000, og debiteres på bankkontoen. Fakturaen fra advokaten debiteres på stiftelsesomkostninger, og krediteres klientkontoen.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:32

Der må mangle en indledning. Debitering på en konto jeg kan kalde klient konto OK, Men den konto skal jo først tilføres de 85.000 som ejeren af egne midler betaler ind på den. 

Den indbetaling fra ejeren - hans indskud - de ialt 85.000 kr må jo i det tomme regnskab komme ind først - og bogføres som HVAD. Ellers kommer det ikke til at gå op.

Jeg kan jo ikke ha 85.000 kr ind i debet på klientkontoen - og så dem ind i debet på ApS konto og overkurskonto hvor de jo skal være debet - det er jo 170.000 kr ialt i debet

hvad tænker jeg forkert

vh

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 23:38

De 5000 må ikke komme ind i selskabet !! Det er ikke en omkostning for selskabet.

Men cookie. Jeg forstår ikke du stille de her spørgsmål i et åbent forum. Skulle jeg have en advokat og søgte på dig på Google ville jeg tvile dine evner. Bare et godt råd :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:39

Hej john.

80 k Aps kapital i kredit

5 k overkurs i kredit

Debet Bank/klientkonto eller hvad du vil kalde den 80 k

Debet stiftelsesomkostning 5 k

MvH

Peter

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 23:41

Peter de 5000 skal da på ingen måde ind
I
Selskabet. Det er advokatomkostningerne som ikke skal ende i selskabet.

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)