Overgang fra ansat til selvstændig og dagpenge i midten? Ligeledes har jeg for at sikre mit firmanavn oprettet et CVR nummer og blevet momsregistreret, ellers ville jeg faktisk have ventet. Jeg har oplyst at der vil komme aktivitet fra 1/3, men det var bare en dato som jeg brugte, men nu tænker jeg om det var dumt, måske jeg skulle have ventet til april/maj? eller har det nogen praktisk betydning når alt kommer til alt?
Har tænkt mig at kontakte min fagforening, så jeg ved hvor jeg står hos dem.
men inden jeg foretager mig noget yderlig på nogen fronter, håber jeg at kunne få nogle input herfra, sikkert mange som stået i samme situation.
Som det fremgår af denne debat Stifter til s.m.b.a selskab på dagpenge?? fra i søndags, så kan det være et problem, hvis du har et CVR-nummer samtidig med at du er på dagpenge, så jeg vil anbefale dig hurtigst muligt at få en samtale med din fagforening for at høre hvilken holdning de har til det.
jeg er ikke på dagpenge pt, men det undgår jeg formentlig ikke i overgangs fasen.
Har det nogen betydning hvilken dato jeg opgiver til "skat" nu har jeg sagt 1 marts, ville det have gavnet mig at jeg sagde 1 maj....? eller skulle jeg helt have ventet.... eller har det ingen betydning overhovedet? (jeg kan ændre det, kan jeg se via brevet)
i den tråd du henviser til, er der en som nævner "dagpenge som iværksætterstøtte" hvilket selvfølgelig giver mening, at det vil en a-kasse ikke være med til.. jeg har tænkt mig at kontakte min A-kasse, ville bare have nogle input med her først...
Som du kan se af den anden debat, så er det afgørende om dit CVR-nummer er aktivt. Hvis du slår CVR-nummeret op på cvr.dk, får du så besked om at nummeret findes, og hvis du gør det, så tror jeg, at det betragtes som aktivt.
Omkring dato for hvornår du starter med aktivitet har nok kun betydning for din moms-afregning. Hvis du ikke får omsætning eller køber noget for virksomheden i marts måned, så kan der være en fordel ved at flytte datoen til et senere tidspunkt fordi du så ikke skal lave momsafregning for 1. kvartal 2012.
Men tal med din A-kasse for at høre hvordan de stiller sig, og alt efter hvilken A-kasse, du har så bør du være forberedt på, at du måske skal lukke dit CVR-nummer igen for så først at åbne det, når du er helt klar.