Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mulighederne for fradrag i skat...med en tvist a la konkurs-bo!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære amino''er,

Som jeg forleden kunne berette, så var jeg kommet i den uheldige situation at en af mine debitorer er på randen af konkurs...faktisk er det kun et spørgsmål om hvornår han bliver erklæret konkurs. (Han prøver selv at trække den så længe som muligt idet han er tæt på at runde 3-års-dagen for sin oprettelse og således snart opnår en række skattefordel i forbindelse med konkursen.)

Nu forholder det sig imidlertid således, at min virksomhed kommer ud af året med et underskud grundet investeringer i forbindelse med opstart. Jeg har i denne forbindelse erfaret, at jeg har mulighed for at trække dette underskud (underskud minus varelager) fra med 100% i den skat som jeg har betalt af den løn som jeg har tjent på mit studiejob...

Nu er det så at jeg tænker på, om jeg på en eller anden måde kan realisere mit tab i det kommende konkursbo her inden årets afslutning...således at jeg får mulighed for også at trække dette tab fra i den allerede betalte skat?
(Hvordan kan jeg evt. gøre dette?)

På forhånd tak.

Venlig hilsen,
Kasper
Tilmeldt 12. Dec 05
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 09:30

Du sender ham en kreditnota på det fulde beløb. Du skal være opmærksom på at hvis du gør dette får du IKKE dine penge selvom han fortsætter sin forretning ved et mirakel.

Hvis du sender ham kreditnota bliver dit varesalg mindre og derved bliver dit underskud lidt større. Det er vigtigt at du sender ham en officiel kreditnota og ikke bare ringer til ham og siger han ikke behøver betale.

Håber det var svar på dit spørgsmål.
Fra København
Tilmeldt 21. Nov 05
Skrevet kl. 09:46

Hej Toganim,

Det var lige præcis sådan et svar jeg havde brug for. Jeg er i princippet ligeglad med om han fortsætter sin forretning, idet jeg vil kunne trække mit tab fra i min skat (betalt af studiejob).

Jeg har dog hørt rygter om, at man ved tab på over 5000,- skal have en advokat ind i billedet for at dokumentere dette tab...kan det passe?

Venlig hilsen,
Kasper
Fra København
Tilmeldt 21. Nov 05
Skrevet kl. 09:48

Og i øvrigt...mht. den kreditnota som jeg fremsender til ham...skal han bekræfte modtagelsen eller på nogen måde anerkende den??

Venlig hilsen,
Kasper
Tilmeldt 12. Dec 05
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 09:53

Jeg er temmelig sikker på at du skal have fat i en advokat, men det er standard for dem og bør derfor ikke koste så meget. Om han skal anerkende det ved jeg ikke.

god vind
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)