Hej, hvad skal jeg være opmærksom på ved købet af en bærbar computer? jeg skal bruge den primært til tekstbehandling, til normalt at surfe, til musik osv. Download af film osv er ikke noget jeg dyrker. Jeg har begrænset viden om dette, så hvis du kan fortælle mig, hvad jeg skal være opmærksom på og hvilke computer der er nævneværdige, så ville jeg være taknemmelig. Pris: maks 6000 kroner, billigere kan også gøre det. Den skal i øvrigt have en vis størrelse, så mine pølsefingre kan ramme tastaturet: 15' eller mere. Tak. |
Hej
Hvis du kun bruger den til word osv. så kan alle nyere bærbare klare det for dig.
Tastetur, en 14" kan godt have samme størrelse tastetur som en f.eks en 15" fordi der kan være numerisk tastetur på en 15" og dermed er bogstaverne ikke nødvendigvis større end på en 14".
Jeg anbefaler altid folk som skal bare en lille smule på farten at tage en 14" da den vejer det mindre og fylder det mindre, og så sætte ekstern skærm og tastetur på.
Man kan altid sætte noget på, det noget sværere at fjerne noget.
Sider du f.eks dagligt det samme sted kan en bærbar som har mulighed for en dockingstation være at foretrække så du får hurtig til og afkobling af ekstern skærm og tastetur m.v. Men så skal du op i de bærbare som er beregnet til firmabrug før den mulighed er til stede.
Byggekvalitet, hvis du er på farten meget er det vigtigt at den er bygget solidt, det er typisk skærmen som folk for smadret først, her kommer en Lenovo Thinkpad eller f.eks. en HP probook til sin ret.
De er lavet til at blive brugt! Men hvis den står hjemme på bordet hver dag, ja så er det ikke noget problem.
Jeg er meget på farten har en Thinkpad som har indbygget 3G modem, så jeg hurtigt og nemt kan komme på nettet uden at skulle finde en USB stik og sætte i. De koster selvfølgelig lidt ekstra, men er en rigtig dejlig ting.
Ram, hvis den er født med en 32bit windows, så får du ikke meget ud af og få mere end 3GB ram i den, da den i snit kun kan udnytte 3.2Gb, hvor en 64bit er er det computeren der har begrænsningen i hvor meget ram den kan håndtere.
Min 3 GB efter min mening.
Grafikkort, hvis du spiller en gang i mellem, så skal du finden en hvor der er et dedikeret grafikkort, men det bruger også lidt mere batteri, men spiller du ikke, er det ikke noget du behøver være opmærksom på, da de grafikkort som sidder onboard/shared ram fint kan klare det daglige brug.
Batterier, de kan fåes som 3-6-9 cellers, nu større nu længere tid, gå efter en med 6 cellers, du kan altid købe et ekstra eller et større.
Nogle modeler har mulighed for at sætte et ekstra på, f.eks ved at man tager dvd drevet ud og så sætter man et batteri i der i stedet.
Men når en producent skriver op til 6 timer, så tag det live med et gram salt, det er når den står så tæt på dvale som muligt og alligevel bare lige kører.
Harddisk, det er et spørgsmål om hvor meget plads du har brug for.
Nogle diske i bærbare er kun 5400 omdrejninger hvor andre er 7200 omdrejninger, hvor det sidste er det hurtigste, men bruger også en anelse mere strøm, og støjer en anelse mere.
Men det er detaljer, som du nok ikke vil mærke ret meget til.