Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken bærbar computer?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Valby
Tilmeldt 28. Oct 09
Indlæg ialt: 430
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

hvad skal jeg være opmærksom på ved købet af en bærbar computer? jeg skal bruge den primært til tekstbehandling, til normalt at surfe, til musik osv. Download af film osv er ikke noget jeg dyrker.

Jeg har begrænset viden om dette, så hvis du kan fortælle mig, hvad jeg skal være opmærksom på og hvilke computer der er nævneværdige, så ville jeg være taknemmelig. Pris: maks 6000 kroner, billigere kan også gøre det.

Den skal i øvrigt have en vis størrelse, så mine pølsefingre kan ramme tastaturet: 15' eller mere.

Tak.

Har du brug for en garvet oversætter? dansk-tysk eller tysk-dansk - send en mail og få en professionel oversættelse.

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 11:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej

Hvis du kun bruger den til word osv. så kan alle nyere bærbare klare det for dig.

Tastetur, en 14" kan godt have samme størrelse tastetur som en f.eks en 15" fordi der kan være numerisk tastetur på en 15" og dermed er bogstaverne ikke nødvendigvis større end på en 14".
Jeg anbefaler altid folk som skal bare en lille smule på farten at tage en 14" da den vejer det mindre og fylder det mindre, og så sætte ekstern skærm og tastetur på.
Man kan altid sætte noget på, det noget sværere at fjerne noget.

Sider du f.eks dagligt det samme sted kan en bærbar som har mulighed for en dockingstation være at foretrække så du får hurtig til og afkobling af ekstern skærm og tastetur m.v. Men så skal du op i de bærbare som er beregnet til firmabrug før den mulighed er til stede.

Byggekvalitet, hvis du er på farten meget er det vigtigt at den er bygget solidt, det er typisk skærmen som folk for smadret først, her kommer en Lenovo Thinkpad eller f.eks. en HP probook til sin ret.
De er lavet til at blive brugt! Men hvis den står hjemme på bordet hver dag, ja så er det ikke noget problem. 

Jeg er meget på farten har en Thinkpad som har indbygget 3G modem, så jeg hurtigt og nemt kan komme på nettet uden at skulle finde en USB stik og sætte i. De koster selvfølgelig lidt ekstra, men er en rigtig dejlig ting.

Ram, hvis den er født med en 32bit windows, så får du ikke meget ud af og få mere end 3GB ram i den, da den i snit kun kan udnytte 3.2Gb, hvor en 64bit er er det computeren der har begrænsningen i hvor meget ram den kan håndtere.
Min 3 GB efter min mening.

Grafikkort, hvis du spiller en gang i mellem, så skal du finden en hvor der er et dedikeret grafikkort, men det bruger også lidt mere batteri, men spiller du ikke, er det ikke noget du behøver være opmærksom på, da de grafikkort som sidder onboard/shared ram fint kan klare det daglige brug.

Batterier, de kan fåes som 3-6-9 cellers, nu større nu længere tid, gå efter en med 6 cellers, du kan altid købe et ekstra eller et større.
Nogle modeler har mulighed for at sætte et ekstra på, f.eks ved at man tager dvd drevet ud og så sætter man et batteri i der i stedet.
Men når en producent skriver op til 6 timer, så tag det live med et gram salt, det er når den står så tæt på dvale som muligt og alligevel bare lige kører. 

Harddisk, det er et spørgsmål om hvor meget plads du har brug for.
Nogle diske i bærbare er kun 5400 omdrejninger hvor andre er 7200 omdrejninger, hvor det sidste er det hurtigste, men bruger også en anelse mere strøm, og støjer en anelse mere.
Men det er detaljer, som du nok ikke vil mærke ret meget til.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Fra Valby
Tilmeldt 28. Oct 09
Skrevet kl. 11:11

Wow, flot svar, tak for det - jeg sætter mig lige ned når jeg har mere tid og sætter mig lidt mere ind i tingene.

Tak fordi du tog dig tid til at svare på mit spørgsmål!

Har du brug for en garvet oversætter? dansk-tysk eller tysk-dansk - send en mail og få en professionel oversættelse.

Fra Struer
Tilmeldt 5. Aug 10
Indlæg ialt: 1118
Fra  MG CONSULTING Skrevet kl. 17:56

Det må jeg sgu også give, rigtig godt svaret!

Det er vel en arbejdshest du skal have, jeg vil skyde på du ikke spiller computerspil som de fleste af os fra ungdommen gør, og sikkert også ældre? Men min store drøm er som overnævnt at få en lenovo thinkpad, da det virker som en genial arbejdscomputer! Der er selvfølgelig billigere valg, men med en thinkpad så er det den sikre vej! Du kunne eventuelt kigge på MAC også, men tænker lidt det bliver for indviklet, eller jeg bryder mig ikke specielt om styresystemet der, så heller Windows :)

Men ja, rigtig flot indlæg!

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 18:28

Nicolay:
Harddisk, det er et spørgsmål om hvor meget plads du har brug for.
Nogle diske i bærbare er kun 5400 omdrejninger hvor andre er 7200 omdrejninger, hvor det sidste er det hurtigste, men bruger også en anelse mere strøm, og støjer en anelse mere.
Men det er detaljer, som du nok ikke vil mærke ret meget til.

Generelt et glimrende svar.
Men det er ikke rigtigt, at de hurtigste harddiske i dag er 7200 omdrejninger. De hurtigste harddiske hedder Solid State Disc eller SSD harddiske. De bruger meget mindre strøm end de traditionelle harddiske, og de afgiver meget mindre varme.

SSD harddiske er lidt dyrere end traditionelle harddiske, men du får til gengæld en fantastisk ydelse.

Min egen 14" Lenovo Thinkpad med SSD harddisk starter eksempelvis op fra helt slukket på under 1 minut.

Et 9-cellers batteri kan ganske rigtigt forlænge drifttiden på batteri en del. Det er helt klart at anbefale, hvis du benytter den bærbare ude hos kunder eller på togrejsen. Et 9-cellers batteri koster op til 500,- ekstra i forhold til et 6-cellers batteri. Så man skal efter min mening have brug for den ekstra batterilevetid, før merprisen er det værd. :)

Dbh. John

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 18:34

Mads:
Men min store drøm er som overnævnt at få en lenovo thinkpad, da det virker som en genial arbejdscomputer! Der er selvfølgelig billigere valg, men med en thinkpad så er det den sikre vej!

Min foretrukne Bærbare når jeg sælger til mine kunder er også Thinkpad, det er arbejdsheste som tåler dagligdagen.
F.eks. når en søn ikke syndes fars computer skal ligge på sofabordet da han skal lege med biler der hvor computeren ligger, klonk den fik sig en tur på gulvet, ikke en skramme!

Men de er konservative i design m.v., men klippe stabile!

En thinkpad behøver ikke være så dyr hvis man ikke lige behøver have sidste nye udgave af dem.
Går man op i T serien eller derover så koster det selvfølgelig, men det at man kan få f.eks 3 års onsite graranti næste dag for fornuftige penge og man så ved at hvis den går i stykker så kommer de og fixer det, så kan pengene være givet godt ud, frem for at have en billigere som måske lige kan humpe igennem 2 år og så dø.

Kig evt på deres edge serie som er en blanding mellem consumer og business modeller, f.eks en E520.

/Nicolay Høy

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 18:47

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 18:58

John Nielsen:
Men det er ikke rigtigt, at de hurtigste harddiske i dag er 7200 omdrejninger. De hurtigste harddiske hedder Solid State Disc eller SSD harddiske. De bruger meget mindre strøm end de traditionelle harddiske, og de afgiver meget mindre varm

Ja der findes SSD diske, men hvor mange bærbare ligger der rundt omkring med dem i, udvalget hos grossisterne er også meget begrænset ?

Den med strømforbruget afhænger rigtig meget af hvilke diske du har valgt.
F.eks bruger en OCZ SSD 240GB 2,7W aktiv og 1,5W idle,
F.eks bruger en traditionel WD disk(Black) på 250 GB så 2,5watt aktiv og 0,85W i idle.
Det er faktisk mindre en SSD disken, SSD disken er så hurtigere end WDen, så den skal ikke bruge så meget arbejdsstrøm, men det bliver hurtigt lidt for teoretisk at regne ud.

SSD disken står i omkring i omkring 2300 og WD disken står i 750, det er løssalgspriser, men det vil også have en væsentlig indvirkning på den samlede pris for den bærbare.
En stor del af de ting som folk lave på deres bærbare har det ikke nogen indvirkning om de har en hurtig eller langsom disk. Det er primært under opstart og hvis man laver meget tunge ting som kræver rigtig meget diskaccess før den gennemsnitlige bruger vil kunne mærke forskellen når deres system først er oppe og kører.

Men der er ingen tvivl om det er den vej det går, men prisen skal langt længere ned før det bliver aktuelt for den gennemsnitlige bruger at få SSD i deres bærbare.
Samtidig tror jeg rigtig mange hellere vil have plads til alle deres ting end opstarts hastighed og så slippe for et eller andet usbdrev som de skal holde styr på.

/Nicolay Høy

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 19:19

Nicolay:
Ja der findes SSD diske, men hvor mange bærbare ligger der rundt omkring med dem i, udvalget hos grossisterne er også meget begrænset ?

Det kan i praksis alle Lenovo Thinkpads købes med som installeret option hos flere danske Lenovo business partnere.

Nicolay:
SSD disken står i omkring i omkring 2300 og WD disken står i 750, det er løssalgspriser, men det vil også have en væsentlig indvirkning på den samlede pris for den bærbare.

Det er rigtigt, at SSD harddiske koster mere end de traditionelle harddiske.

Nicolay:
En stor del af de ting som folk lave på deres bærbare har det ikke nogen indvirkning om de har en hurtig eller langsom disk.

Det er altså ikke korrekt. Langt de flere programmer vil svare mærkbart hurtigere på en SSD harddisk end på en traditionel harddisk. Den hurtige flashram i SSD harddiske minder meget om den ram, som computeren benytter som arbejdshukommelse.

Nicolay:
Samtidig tror jeg rigtig mange hellere vil have plads til alle deres ting end opstarts hastighed og så slippe for et eller andet usbdrev som de skal holde styr på.

Mine erfaringer med kunders efterspørgsel efter de kvalitetsmæssigt overlegne Lenovo Thinkpads er, at en større og større del af kunderne gerne vil have dem prækonfigurerede med SSD.
Der går naturligvis noget tid, inden andelen af solgte kvalitetsbærbare med SSD overstiger andelen med traditionelle harddisk. Når flashram i perioder falder markant, stiger andelen af solgte enheder med SSD.

Dbh. John

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Fra Valby
Tilmeldt 28. Oct 09
Skrevet kl. 08:07

Mads:

Det må jeg sgu også give, rigtig godt svaret!

Det er vel en arbejdshest du skal have, jeg vil skyde på du ikke spiller computerspil som de fleste af os fra ungdommen gør, og sikkert også ældre? Men min store drøm er som overnævnt at få en lenovo thinkpad, da det virker som en genial arbejdscomputer! Der er selvfølgelig billigere valg, men med en thinkpad så er det den sikre vej! Du kunne eventuelt kigge på MAC også, men tænker lidt det bliver for indviklet, eller jeg bryder mig ikke specielt om styresystemet der, så heller Windows :)

Men ja, rigtig flot indlæg!

Hej Mads,

det er korrekt, onlinespil siger mig ingenting, i hvert fald ikke dem der kræver mere end en ganske normal computer. Men det er nødvendigt at jeg får lov at se programmer på DR's hjemmeside osv, men det regner jeg med alle computere kan klare. Eller hvad?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)