Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til at gå freelance som grafiker.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Nexø
Tilmeldt 31. Oct 11
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 05:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino! :) 

Jeg har længe gået med idéen om at starte som freelance grafiker, og i stil med at interessen for grafik er blevet større med årene, har jeg nu tænkt mig at starte freelance. 

Jeg er 19 år, har arbejdet med photoshop i 2 og et halvt år, og illustrator i et halvt år også drømmer jeg om at blive multimediedesigner eller andet indenfor grafik branchen.

Jeg har kun arbejdet med at lave logoer, headere, og andet grafik i min tid, men jeg er så småt begyndt på det at lave hjemmeside designs. Men hvilke filer skal grafikken være i? Jeg er klar over at logo'er skal være i vector form, og at det er bedst at lave dem i illustrator (derfor jeg anskaffede mig det), men jeg er i tvivl om hvordan folk/firmaer skal have hjemmeside designet. Skal de bare have psd filen, med en forside, også kan de selv lave de andre sider? Eller skal man lave alle siderne for dem? altså forside, kontakt etc. Også søger jeg også lidt hjælp omkring pris på de forskellige ting. 

Spørgsmålet er altså: 

• Hvilke filer skal folk have? 
  • Skal man lave alle siderne i hjemmeside designet? 
  • Hvad kan man tillade sig at tage for sit arbejde? (Få referencer)

På forhånd tak!  
/Mark. 

Ejer af DopeLife - EST. 2011

Fra Roskilde
Tilmeldt 13. Jan 12
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 08:09

Hej Mark.

Hvilke filer der skal bruges er op til den enkelte kunde. Husk også at en design process er meget dynamisk og det er derfor også vigtigt at du kommunikere godt med dine kunder så du kan opfylde deres mål bedst muligt.
Du kan eventuelt besøge: http://99designs.com og læse nogle af de design briefs for at få lidt inspiration.

Hvad du vil tage for dit arbejde er helt op til dig selv. Jeg kan andbefale dig lige at se nedenstående video af Martin Thorborg over en kaffe eller lign. Den gav ihvertfald mig en "aha oplevelse"
http://www.ivaerk-tv.dk/martin-thorborg-du-skal-turde-skabe-dit-eget-marked/

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 08:40

Hej Mark.

Jeg er freelance grafiker og kan således dele ud af mine fantastiske visdom :)

Jeg har desuden også multimediedesign uddannelsen som du "drømmer" om. Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke fik så meget ud af den uddannelse idet den var meget overfladisk og jeg fik kun det teoretiske idet jeg kunne mere af det tekniske end selve lærerne. Det skal dog siges at uddannelsen ikke er helt spild af tid, idet den åbner op for videre uddannelse forskellige steder som ITU hvor du kan tage mange forskellige retninger.

Hvilke filer skal kunden have?  Svaret på dette er meget enkelt = Det kunden ønsker.

Nogle gange har kunden selv forstand på at lave en hjemmeside eller har en programmør til at sætte siden sammen. Nogle gange er det nok med en photoshop fil, andre gange skal du klippe alt ud, mens nogle ønsker en hel side fra start til slut. Du må finde ud af med dig selv hvad du er mest til.

Hvor meget du skal tage? hvor meget synes du du selv er værd? Der er utrolig mange freelance grafiker derude nogle tage overpris mens andre sælger sig selv for ingenting. Du er din egen herre. :)

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Fra Nexø
Tilmeldt 31. Oct 11
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 09:57

Hej Christoffer. 

Sjovt du siger 99designs, for jeg havde netop lige før jeg oprettede tråden lavet en profil derinde. :-D Jeg går igang allerede idag med at prøve og udfordre mig selv derinde i form af logo designs, der skal lige gå lidt tid inden jeg laver hjemmeside design for nogen. :)  

Tak for hjælpen! :)

Hej Alexander.

Fantastisk at der er en som allerede er gået en vej jeg selv er igang med at skabe mig.
Hvilken uddannelse ville du have valgt hvis ikke du tog multimediedesign uddannelsen så? Og hvor er du idag, med hensyn til arbejde, og evt. videre uddannelse? :)

Tusind tak for hjælpen, og fantastisk side du har! :)  

Ejer af DopeLife - EST. 2011

Fra Aars
Tilmeldt 5. Jan 06
Indlæg ialt: 238
Fra  e-kompagniet ApS Skrevet kl. 13:34

Hej Mark,

I langt de fleste tilfælde vil kunden (programmøren) gerne have psd filer. Det er simpelthen det letteste når designet skal konverteres til en levende side.

Hvor mange sider du skal lave aftaler du med kunden. Som regel vil du dog nok skulle lave en for og underside, som minimum.

Og så det vigtigste: Hvad kan du tage! Du kan tage lige nøjagtigt det du er værd! Hverken mere eller mindre. I modsætning til benzinpriser er der ikke nogen fast pris. Prisen hænger sammen med dine referencer, hvilket også betyder at du med tiden vil kunne hæve dine priser.

Så kan jeg se du spørger til hvilken uddannelse. Hvis du ikke interesserer dig så meget for programmering, og er klar til at rykke helt til Aalborg, så kunne grafisk designteknolog være noget for dig?

Det er 2 år med 100% fokus på markedsføring og design. Lige fra praktisk erfaring med programmerne, til teori om opbygning af logoer, designlinier osv.

Jeg blev selv færdig i 2006, og kan om ikke andet give en god ballast til at komme ind på et bureau.

http://www.ucn.dk/Forside/Uddannelser/Grafisk_designteknolog.aspx 

Mvh Regin Madsen
www.e-kompagniet.dk - websider og shopløsninger baseret på dynamicweb, wordpress/woocommerce, umbraco og magento

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)