Ja da - det kunne være snerydning, hækkeklipning, vinduespolering osv - det må du da godt. Du må ikke e-maile, men godt dele brochurer med dit tilbud og dit telefon og din mail o.a. ud.
Du må så tjene op til 50.000 kr per løbende 12 måneder inden du skal momsregistreres - så du fakturerer dem bare uden moms hvis du ikke mener du kommer over det beløb.
Du skal holde regnskab og du skal forskudsregistrere din fortjeneste (dine indtægter minus evt. udgifter du har for at tjene de penge)
Du kan jo godt lige vente og se hvor meget det bliver og så forskudsregistrere - så får du blanketter til B-skat så du får betalt skatten korrekt. Du kan sagtens starte med et lavt beløb og rette forskud hvis ting går bedre end forventet. Betaler du for meget i skat, får du det igen naturligvis
Ja, der er ikke noget krav om at skal være ved hjælp af et regnskabsystem eller lignende.
Du skal gemme en kopi af alle de regninger du udskriver og de kvitteringer, du får når du køber noget, der skal bruges til at drive forretningen. Disse bilag skal du gemme i 5 år.
Regnskabet er så: indtægter - udgifter = overskud/underskud, og det kan du føre ved hjælp af et regneark eller på almindeligt papir.
Et eventuelt overskud skal du så betale skat af, men fordi det må betragtes som en hobby virksomhed, så mener jeg at du ikke kan trække et underskud fra i de øvrige skat fra almindelig lønindkomst, men det er jeg sikker på at der er en revisor her på Amigo der kan bekræfte.
Som tidligere nævnt, så skal du specielt være opmærksom på, at du ikke må udskrive regninger for mere end 50.000 kr. pr. 12 måneder uden at være moms registreret.
Et eventuelt overskud skal du så betale skat af, men fordi det må betragtes som en hobby virksomhed, så mener jeg at du ikke kan trække et underskud fra i de øvrige skat fra almindelig lønindkomst, men det er jeg sikker på at der er en revisor her på Amigo der kan bekræfte.
Hvorfor må det betragtes som hobbyvirksomhed? Du skal være opmærksom på at det er det skatteretlige begreb "hobbyvirksomhed" som ikke giver fradrag. Det er ikke nødvendigvis det samme som at man driver virksomhed i sin fritid ved siden af eksempelvis et fast arbejde.
Et af de klassiske eksempler på hobbyvirksomhed er eksempelvis biavleren, som har flere udgifter end udsigt til indtjening og hvor arbejdet med bistader har mere karakter af en hobby.
<pre>For at være erhvervsmæssig skal din virksomhed opfylde to betingelser:
Du skal drive virksomheden intenst og seriøst.
Virksomheden skal give overskud eller have udsigt til at gøre det.
Er de to betingelser ikke opfyldt, anser vi din virksomhed for at være ikke-erhvervsmæssig eller hobbyvirksomhed.</pre>
Jeg er forholdsvis sikker på, at hvis din virksomhed har omsætning på under 50.000 kr. om året og samtidig har underskud, så vil Skat udfra ovenstående fortolke det som en hobbyvirksomhed, men det vil naturligvis afhænge af en konkret vurdering, så skulle jeg nok have tilføjet i mit tidligere indlæg.