Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning af gammel debitor gæld?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Jan 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har et gammelt krav mod en af mine tidligere kunder.

Jeg har fogedrettens ord for at gælden skyldes, men da Fogeden skulle forsøge at lave udlæg i virksomheden, var virksomhedens ejer "forsvundet" ud af landet. Læs: han havde afmeldt sin folkeadresse i Danmark og var i vild flugt fra sine kreditorer. Skønt jeg boede nærmest dør om dør med ham i tiden hvor han officielt ikke var i Danmark, ville fogedretten ikke forsøge at inddrive gælden.

Han vendte først "officielt" tilbage til Danmark da hans firma var erklæret konkurs og på daværende tidspunkt vurderede jeg at jeg alligevel ikke kunne komme foran de andre kreditorer i konkursboet - og valgte derfor ikke at bruge mere tid eller flere penge på at inddrive gælden.

Nu har gælden så stået som kortfristet debitor gæld i mit regnskab de sidste par år - og det vil jeg egentlig gerne have afskrevet gælden og dermed få posterne lukket i mit regnskab.

Spørgsmålet er nu : hvordan skal jeg bogføre denne afskrivning korrekt således at det er registreret at jeg har lidt tab og - er der nogen skattemæssige forhold jeg skal være opmærksom på i forbindelse med denne afskrivning af gælden?

Mit firma er et enkeltmandsfirma og gælden jeg afskriver stammer fra en kunde som nu er et lukket A/S.

På forhånd mange tak for hjælpen eller forslag :)

Med venlig hilsen

g.lund

Fra Århus n
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 165
Fra  TheCocktailCompany Skrevet kl. 18:53

Hej, 

Det bogfres som tab på debitorer, jeg har lige ved hurtig google søgning fundet dette skrevet af BDO, håber det kan hjælpe dig til den rigtige opgørelse på selvangivelsen. 

link 

Cocktailcatering og bartenderudlejning i højeste kvalitet - www.thecocktailcompany.dk
lej en bartender hos The Cocktail Company

Fra København
Tilmeldt 22. Jun 11
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 22:20

Du skal opgøre/bogføre tabet på kontoen "Tab på debitorer". I udgangspunktet har du fradrag for tab på alle former for debitorer.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)