Kundeloyalitet og servicedifferentiering er to store nøgleord i kundeservicecentre jf. analyse fra CASA-instituttet. I vores rådgivningsarbejde kigger vi blandt andet på mulighederne for at servicedifferentiere live support og email henvendelser via virksomhedens website. I naturlig forlængelse heraf, vil det også være interessant, hvorvidt man kan servicedifferentiere/prioritere telefoniske henvendelser, hvor brugeren efter at have anvendt websitet beslutter sig for at finde telefonnummeret til virksomheden. Et eksempel kunne være: En virksomhed med flere flere hundrede opkald om dagen sælger: Stuemøbler Køkkener Badeværelser En bruger kommer ind på hjemmesiden og får nogle spørgsmål til køkkener. Han trykker derfor på kontakt, hvorefter der vises et hovednummer samt hovedemailadresse. Han indtaster telefonnummer, hvorefter han skal igennem forskellige tastetryk for at komme igennem til køkkenafdelingen. Det lyder fuldstændig galt, når han på websitet i realiteten har været inde i køkkenafdelingen, men nu skal bruge tid og energi på taste sig frem til køkkenafdelingen. Den nemme løsning kunne være at oprette et kontaktfelt på køkkenside, som viser et direkte nummer til køkkenafdelingen. På den måde kan man jo spare en del tastetryk. Men hvad nu hvis jeg kun vil spørge til køkkenlåger, og virksomheden egentlig gerne af forretningsmæssige årsager vil route henvendelser fra besøgende, som er interesseret i at købe et helt køkken, frem i køen. ( debatten vedr. servicedifferentiering set fra kundens side er altid spændende, men lad os tage den på et andet tidspunkt) Jeg mener på et tidspunkt, at et teleselskab havde fået en lidt sjov feature på en telefonløsning, som kunne spore vreden i en kundes stemme på baggrund af bandeord, og derved rykke ham lidt længere frem i køen. Det blev vist lukket ned igen. ![]() I USA så jeg en løsning, hvor man alt afhængig af, hvor man stod på hjemmesiden og ville i kontakt med virksomheden fik promtet en speciel kode, som man skulle indtaste på telefonen. Det vil virksomheden dels kunne bruge til at servicedifferentiere, men også registrere på hvilke sider, der opstår flest henvendelser. I ovennævnte eksempel kunne man jo godt tænke, at den kode man ville få vist, hvis du stod på check-out siden med 10.000 kr. varer, ville hjælpe dig frem til først i telefonkøen. Mit spørgsmål er så: ER der nogen jer, som kender til disse løsninger? |
Hej Martin
Alle de omtalte løsninger kan snildt klares af en dygtig IVR- eller endda ACD-administrator. Det er ikke komplicerede sager.
Generelt er der næsten ingen grænser for de løsninger man kan lave i nutidens (faktisk billige) IVRs. Det er kun kreativiteten, der sætter grænser.
Hilsen Anders
Alle de omtalte løsninger kan snildt klares af en dygtig IVR- eller endda ACD-administrator. Det er ikke komplicerede sager.
Generelt er der næsten ingen grænser for de løsninger man kan lave i nutidens (faktisk billige) IVRs. Det er kun kreativiteten, der sætter grænser.
Hilsen Anders