Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan håndterer du indkøb af serverudstyr?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Düsseldorf
Tilmeldt 15. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Fra  PrivatHost Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Niklas:
Ang at bygge servere selv så tjek dette projekt: http://opencompute.org/

Yep, kender godt den slags projekter, har du nogensinde hørt om "Helmer"-skabet? Se her: http://helmer.sfe.se/

Godt nok lidt gammel, men sjov alligevel. :) En af mine venner har bygget et par stykker af sådanne setups. Ang. dit bladecenter, suger de ikke rigtig meget kraft? Snakker vi ikke over 1000W? Jeg mener at til sammenligning bruger sådan en xeon maskine der gennemsnitligt 40-50 watt.

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 12:29

Christoffer:

Niklas:
Ang at bygge servere selv så tjek dette projekt: http://opencompute.org/

Yep, kender godt den slags projekter, har du nogensinde hørt om "Helmer"-skabet? Se her: http://helmer.sfe.se/

Godt nok lidt gammel, men sjov alligevel. :) En af mine venner har bygget et par stykker af sådanne setups. Ang. dit bladecenter, suger de ikke rigtig meget kraft? Snakker vi ikke over 1000W? Jeg mener at til sammenligning bruger sådan en xeon maskine der gennemsnitligt 40-50 watt.

Det må jeg indrømme at jeg ikke ved (jeg står ikke selv for det), men ved dog at vi i vores setup ikke betaler for strøm. Vi har nogle store mangement fordele i de bladecenter som vi er rigtig glade for!

Jeg syntes Open Compute er spændene da bl.a. facebook er med, mener også google er.

Fra Düsseldorf
Tilmeldt 15. Dec 10
Fra  PrivatHost Skrevet kl. 12:50

Ja klart, bladecenter er en rigtig god platform, en enkel ting ville bare være at i et datacenter som UNI-C's hvor kilowatt-timen koster 331,4 øre så ville det nok suge rimelig mange penge op. :-)

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Fra  Firmafon Skrevet kl. 12:55

Jeg ved at de bruger strøm alt efter hvor mange resourcer der køre. 

Spurgte lige vores CTO, han siger at hvis man fylder et bladecenter op så bruger de pr server mindre strøm end gennemsnitlige servere...

Fra Düsseldorf
Tilmeldt 15. Dec 10
Fra  PrivatHost Skrevet kl. 13:24

Det er da lige noget jeg vil se på i såfald. Takker for det.

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Fra  Firmafon Skrevet kl. 13:29

Christoffer:

Det er da lige noget jeg vil se på i såfald. Takker for det.

Vi har gode erfaringer ved at købe ved http://www.itsco.de/

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 13:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

I sidste ende handler det som stabilitet, troværdighed og hvilket billede du vil give dine kunder.

I nogle sammenhænge kan det sikkert godt betale sig at bygge selv, men pris er langt fra alt.
Når du bygger selv skal du være sikker på at alt dit hardware spiller sammen, så du ikke senere får problemer.

Mine kunder vil altid vælge en mærkevare frem for noget jeg byggede selv til dem.

• De er sikker på garantien.
  • de ved at det er et gennemprøvet produkt, ikke noget jeg lige har skruet sammen en mørk aften hvor der af en eller anden årsag er noget som ikke rigtig kører sammen.
  • De ved at de bare skal ringe til et nr. og så kommer der en tekniker med reservedelene, i de 3 år de har købt garanti, eller flere hvis de har valgt det.
  • Hvis der opstår fejl som skyldes fejl f.eks. er i firmware i en kontroller eller tilsvarende, så ved de at der kommer en opdatering som matcher deres hardware.
  • Hvis jeg skulle vælge at lukke mit firma har de stadig deres garanti hos producenten, den består uanset om de vælger at skifte mig ud.
  • Mine kunder tror på mig og det jeg leverer, men når man kommer med en server fra f.eks HP eller IBM, så ved det at jeg ikke er en nede fra den lokale computerbiks, som lige havde noget liggende, ikke at samle-selv behøver at være dårligt.
  • Jeg behøver ikke have X dele på lager hele tiden for at kunne fixe deres server hvis den fejler.I

I sidste ende så handler det om hvilken stil man har.
Jeg er forlængst gået fra at samle selv, det er hurtigt for besværligt, jeg er sikker på at det f.eks er den samme pc de modtager i dag og om 3 måneder, så de ikke ender med at have 5 forskellige kabinetter på deres 10 computere.
Jeg som leverandør er sikker på at der er nogle som håndtere reparation så jeg ikke selv hænger på noget efterfølgende.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Fra Düsseldorf
Tilmeldt 15. Dec 10
Fra  PrivatHost Skrevet kl. 14:07

Nicolay:
Når du bygger selv skal du være sikker på at alt dit hardware spiller sammen, så du ikke senere får problemer.

Selvfølgelig, jeg ville heller aldrig bygge mine maskiner hvis jeg ikke var helt sikker på at det hele spillede sammen. Jeg køber alle komponenterne fra én leverandør og selve rackkabinettet fra en anden. Min ven jeg nævnte før med hans helmer-setup har brugt sit i snart 4 år nu, uden at de har haft nedetid. Som en leverandør kan jeg godt se din problemstilling, du leverer sikkert nok også en masse maskiner. :-)

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 14:43

Christoffer:
Jeg køber alle komponenterne fra én leverandør

Selvom du gør det betyder det ikke  at du stress tester og kan være sikker på at komponenterne passer passen.

Når du fx. kører HP , passer HP´s ram til, og kun dem - og så er der lavet nogle renew ram fra HP, samt Kingston har et kompatibelt sæt. ( bruger du dem, sammen med en hp tekniker så gider han ikke lave noget før man har original dele - hvilket jeg forstår til fulde for at opretholde kvalitet)

Fx. i vores branche, der har vi POS computere som er bygget til butiksdrift, og HP business maskiner er eks. heller ikke altid det nyeste CPU mv. dette er fordi de netop har været igennem række test og driftsmiljøer inden de kommer på markedet.

Som Niklas skriver, alt efter hvor mange maskiner du har ville jeg overveje nøje at kigge på blade... Har du bare ½ 42 u rack fyldt med pizzaer, så tror jeg du har mange penge at spare ( månedligt / drift ) på lang sigt - og det er "billigt" at opgradere løbende, samt du kan skifte hardware rundt uden nedetid hvilket du ikke kan på alm .standard pizza.

Fra Roskilde / Esbjerg
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 206
Fra  VELOCIGROUP Skrevet kl. 14:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Christoffer:
Jeg synes ikke rigtig jeg kan se hvad man får ekstra ved at købe hos Dell, hardwaren er fuldstændig den samme bortset fra at man skal ofre en time eller to på at samle sin maskine.

Du får en del management værktøjer, som du ofte ikke får ved at bygge serveren selv. IBM har f.eks IBM director, DELL har OpenManage osv.
Derudover så er servere fra leverandører som f.eks DELL, IBM, HP osv. EC godkendte. Det er din hjemmebyggede server ikke.
Drivere er som regel også gennemtestet og certificeret til brug med f.eks. Citrix XenServer, VMWare ESXi og div. Microsoft server OS'er.
Der med ikke sagt at hjemmebyggede servere ikke duer og er noget skrammel. Tværtimod. Som du også selv skriver, så kan der spares rigtigt mange penge på at bygge selv.
Nogle servere i vores datacenter er hjemmebygget. Andre er mærkevare servere. Det afhænger helt klart af hvilken situation de skal bruges i og hvilke krav der skal være til dem.
Til vores kunders serverløsninger sælger vi altid "mærkevare" servere med on-site garanti. Det har vi bedst erfaring med.

Som med mange andre ting i denne verden er det ikke sort/hvidt.

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)