Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal de 80.000 unge danskere tvinges i arbejde/uddannelse?

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Charlottenlund
Tilmeldt 30. Dec 07
Indlæg ialt: 793
Fra  SurfMania Skrevet kl. 01:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Søndag kom historien frem omkring, at 80.000 unge danskere mellem 15 og 29 år hverken har været under uddannelse eller i arbejde de seneste seks måneder.

Beskæftigelsesminister: Unge skal tvinges op af sofaen

Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) blev interviewet af TV 2 News, og hun mener, at man bør tvinge de unge i arbejde eller i gang med en uddannelse. Men hvornår det har tvang nogensinde ført noget godt med sig?

Tag hånd om den enkelte?

Jeg ved godt, at det i Dagens Danmark, desværre, er mere eller mindre umuligt, at gå i direkte dialog med hver enkelt ung.

Men hvorfor ikke skabe nogle mere motiverende rammer end for eksempelvis bare at sende dem et brev ud med en løftet pegefinger, såsom:

"NU skal du altså i gang med en uddannelse eller finde et ordentligt arbejde, for det er Danmarks fremtid, der står på spil!"

I stedet mener jeg, at man bør tage mere hånd omkring de unge, og indlede til dialog med en god portion af dem. Så man får en bedre fornemmelse af, hvad problemerne helt konkret er.

Jeg tror ikke, at det vil hjælpe noget som helst, at sende en ung på en tilfældig uddannelse, for hvis de ikke er motiveret, hvor længe vil de så være parat til at møde kl. 8 alle hverdage og yde deres ypperste?

Holdningsændring skal på bordet!

Derfor mener jeg altså, at det er på tide, at man laver en holdningsændring, og tager de unge endnu mere seriøst.

Det kan godt være, at de har nogle selvværdsproblemer eller lignende, som de kæmper med, og så er man altså nødt til at dykke et lag dybere ned, for at nå ind til dem, og hjælpe dem ordentligt videre.

Måske er det et stort indgreb nu, men hellere tage fat om nælden i stedet for blot at investere i lappe-løsninger, som den gode ">Martin Thorborg tidligere har sagt.

Ønskescenariet:

Man kunne stille en masse praktikpladser til rådighed til de unge, der havde en drøm om, hvor de gerne så sig selv i fremtiden.

De unge, der ikke havde fundet deres passion endnu, skulle coaches online, så de fik nogle gode, brugbare redskaber, som de kunne gå videre med.

Hvad er din holdning?

Skal de unge tvinges i uddannelse eller arbejde, eller bør man gøre en større indsats og gå i dialog med en stor gruppe af dem, for at finde ud af, hvilke konkrete initiativer, man vil kunne gøre, for at hjælpe denne store gruppe af Danmarks fremtid, som står til at gå til spilde?

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 02:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror nu tallet er langt mindre, der er mange som ikke kommer ind på en uddannelse første gang og de "venter" på kontanthjælp og søger ind igen ved næste optagelses periode.

Det er ikke altid perfekt timing når man bliver arbejdsløs og bliver tvunget til en uddannelse, så der er mange der venter for at komme ind på den rigtige uddannelse.
Det tager tit over 6 måneder fra man starter på kontanthjælp og begynder på uddannelsen.

Desuden tror jeg heller ikke tvang er løsningen og det kræver en langt bedre handlingsplan for hver enkel person.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra Charlottenlund
Tilmeldt 30. Dec 07
Indlæg ialt: 793
Fra  SurfMania Skrevet kl. 02:12

Interessant indspark, Lasse.

Mht. de unge, der "oversidder" burde de så ikke finde sig et arbejde, mens de er på stand-by eller er kulturen, at det er meget normalt, at holde helt lav profil på den konto?

Fra Haderslev
Tilmeldt 25. Aug 08
Indlæg ialt: 84
Fra  Sundtema.dk Skrevet kl. 02:18

Det er meget fint at de får et brev med en løftet pegefinger, men hvis de vitterlig ikke selv har søgt arbejde eller uddannelse, så tror jeg sgu det ender i skraldespanden.

Tvang lyder egentlig som en god ide. Man kan tage eksemplet fra militæret hvor der er mange der ikke gider militæret når de bliver udtaget, men når de så først er igang, så kan de faktisk godt lide det.

sundtema.dk har stor viden om sund mad, livsstil og artikler om fødevarer

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 02:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

Man skal ikke tvinge folk til noget som helst, andet end at overholde loven.
Tag pengene fra dem og se om motivationen til at få noget at spise ikke er nok.
Let og elegant, det virker for de fleste.

De bedste hilsner

Martin

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 02:22

Jeg har været på kontanthjælp en gang og man skal ikke sætte folk i samme bås.

Min oplevelse er at der er 4 slags personer på kontanthjælp.

1. Dem som er der for hash penge og andre idiotiske ting.

2. Dem som gerne vil arbejde, men som er røget bagud erfaringsmæssigt af forskellige grunde.
De har meget svært ved at finde jobs.

3. Dem som har rimelig erfaring og evner men kun søger Administrende Direktør stilling i Mærsk osv.
De søger langt over deres reelle evner.

4. Helt almindelige mennesker med talent indenfor deres fag men de har svært ved at finde arbejde.
Det skyldes ikke dovenhed, men at de efter et stykke tid mister mere og mere af deres selvtillid.
Hovedsageligt fordi man bliver katagoriseret som taber hvis man er blevet arbejdsløs og med de mennesker jeg har mødt burde de ikke have lav selvtillid, men det sker for mange.

Det hjælper heller ikke at man skal bruge sin tid på kurser som skal finde ud af om man er en fisk eller ørn.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 03:03

Hej Casper

Tale om 'motivation' har ingen effekt overhovedet, da det blot er en politisk/personlig hensigtserklæring som ikke flytter noget som helst. Du skriver man skal tage 'de unge endnu mere seriøst' og det gør man bedst ved at holde dem direkte ansvarlige for deres eget valg. Hverken jeg eller Mette Frederiksen skal tvinge dem til en uddannelse, men almindelige skatteydere skal heller ikke betale dem for at sidde hjemme.

For de unge som mangler en ungdomsuddannelse, så er det efter min opfattelse klart bedre de kommer på 'en tilfældig' uddannelse end de går hjemme på kontanthjælp. 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 07:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg synes faktisk ikke samfundet skal tage de unge alvorligt. jeg mener slet ikke, det er samfundets ansvar.

"Jeg har jo gjort alt, hvad jeg blev bedt om, nu må samfundet tage over", var holdningen ved en af de medvirkende" - og den holdning, giver mig kuldegysninger.

Hvad med om de unge begyndte at tage sig selv alvorligt? Det er da DEM der skal tage ansvar for deres liv, det er da ikke samfundet. De er jo ikke syge - de er bare forkælede - og tilsyneladende bare forvoksede curlingbørn, der bare venter på at nogen kommer og tager ansvaret for dem. Der er nogle forældre, der har fejlet - og som stadig fejler. 

Jeg ved ikke hvordan man løser det her - men måske man skal sige, at så længe man har SU-klip tilbage, ja så er der ikke noget, der hedder kontanthjælp.

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 07:46

Lasse Smith:

Jeg tror nu tallet er langt mindre, der er mange som ikke kommer ind på en uddannelse første gang og de "venter" på kontanthjælp og søger ind igen ved næste optagelses periode.

Det er ikke altid perfekt timing når man bliver arbejdsløs og bliver tvunget til en uddannelse, så der er mange der venter for at komme ind på den rigtige uddannelse.
Det tager tit over 6 måneder fra man starter på kontanthjælp og begynder på uddannelsen.

Hvis man er "oversidder" på kontanthjælp, vil man typisk være i aktivering.

Fra Lystrup
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 476
Skrevet kl. 08:20

Jeg forstår bare ikke at de 80.000 unge, bare går og feder den derhjemme, nu der er aktiveringspligt for at man kan få kontanthjælp....

Senest 4 uger efter henvdendelse om kontanthjælp, skal man være i aktivering...
Så at de unge ikke laver noget, ser jeg som  at kommunerne ikke følger reglerne...

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)