Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

UK selskab, Svensk afdeling - skattepligt?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle :-)

Pt tjener jeg hovedparten af mine penge i et dansk enkeltmandsvirksomhed, men det er ved at være på tide at vækste, og jeg føler derfor ikke at min enkeltmandsvirksomhed er nok til at fremtidens udfordringer.

Da jeg pt personligt bor i Malmö, overvejer jeg ligeså at mit kontor og daglige arbejdsdag også burde forgå her. Jeg arbejder pt med at lancere en ny webshop direkte mod det svenske markede.

1. Men sådan som jeg kan forstå det, så kan jeg ikke forsvare at min danske enkeltmandsvirksomhed skal have et svensk kontor, som jeg (virksomhedens ledelse), skal have min dagligdag i ? Er dette korrekt?

2. Når jeg skal være ærlig, og undlade at lyve overfor mig selv - og samtidig prøve at kigge 5 år frem i tiden, så er jeg ret sikker på at jeg får lyst til at angribe det britiske markede, da jeg har en del idéer, derfor tænker jeg at det måske kan være interessant at drive det offshore nu, og oprette en svensk afdeling.

2.1 Men hvad koster sådan et setup ? Og hvordan oprettes det? Oprettelsestid?
2.2 Hvilke revisionskrav er der?
2.3 Mine nuværende intjeningskilder i min danske enkeltmandsvirksomhed (konsulent + webshop), kan de udenvidere flyttes til et UK-selskab?

3. Da jeg så vil have min faste arbejdsplads i Malmö, er det så korrekt at min skattepligt vil blive svensk?

3.1 Hvordan er det at betale svensk skat? Er det mere besværligt? Og hvad er taskterne, topskatteloft osv?

4. Hvis man opretter en svenk afdeling i et UK-selskab, hvordan fungere det så i praksis? Svensk moms osv? Svensk regnskab til skatteverket? Eller?

Dele af overstående er jeg sikker på at jeg er nødt til at søge professionel hjælp til, men hvem ved noget om dette? :-)

Jeg håber at høre fra nogle der ved noget om dette, eller måske har prøvet det før :-)

På forhånd tak !!

De bedste hilsner fra Jannik

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 16:17

Hej min ven.

Du er simpelthen nød til at kontakte en revisor.

Dine spørgsmål er alt for åbne og komplekse. Der er altså mange forhold som indgår !

Desuden er det SUPER vigtigt det gøres rigtigt pga skatten.

Endvidere er det endnu mere vigtigt du får en erklæring på arbejdet, så du altid kan finde nogen at skyde skylden på, hvis det går galt.

Det er simpelthen for dumt at spare her ! :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:20

Next.man:
Det er simpelthen for dumt at spare her ! :)

Jeg ønsker heller ikke at spare :) Ønsker blot at finde en der ved noget om dette, uden at skal slå op i 30 forskellige kloge-bøger :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jannik.

En mulighed var at omdanne det danske enkeltmands til dansk ApS, og så køre med filialer i

Sverige, GB mv.

Har lige lavet en dansk filial af et svensk AB for nylig, og det kører faktisk fint.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:40

Peter - Revisor:

En mulighed var at omdanne det danske enkeltmands til dansk ApS, og så køre med filialer i

Hej Peter,

Tak for din kommentar.. Ja, den mulighed har jeg haft op og vende... Men når jeg samtidig ingen tilknytning har til DK, er der så ikke mere fornuftige lande man kan etablere sig i?

Jeg har også i en kraftig overvejelse at lade en der arbejder freelance for mig nu, få en større ejerdel af virksomheden, specielt fordi at den vækst vej jeg vil have min virksomhed til at tage er meget afhængig af hendes kompentacer. Hun har desuden også svensk bopæl.

Kan et alternativ måske bare være et svensk selskab / eller lign I/S. Min virksomhed har praktisk talt ingen gæld, og kommer heller aldrig til at have det. Det kan begrænses til billån, men det kan man jo styre.

Kender du til de svenske virksomhedstyper Peter? :-)

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 18:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:42

Jannik..nej..jeg kender ikke nærmere til de svenske virksomhedsformer.

Du bør nok tale med en svensk rådgiver.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:33

Michael_N:

Jannik:

Her kan du læse om de forskellige virksomhedstyper i sverige 

http://www.bolagsverket.se/vill_du/starta_foretag/guiden/jamforelse.html

Hej Michael! Tak for det!! :) Det var lige sådan en oversigt jeg manglede!!

Jeg står lidt på vippen, og tænker lidt over om man skal hoppe på den "nemme" løsning, eller om man skal gøre som jeg længe har overvejet at stifte et selskab, fx ApS, eller tilsvarende i UK/SE.

Fordelen ved at vælge den "nemme" løsning vil jo være at jeg kan begynde NU, som jeg har mest lyst til - hvor man modsat kan sige at få et rigtigt setup, op og kører både er administrativt og lidt økonomisk tungt.

Hvis man legede lidt med tanken om at oprette et svensk I/S altså et handelsbolag - hvordan vil min skattepligt så være?

Kan jeg fx stadig have min danske enkeltmandsvirksomhed fx med en indtjening under topskat grænsen, og så have resten i handelbolaget, og så stille og roligt sælge mine ting, som fx webshoppe osv, til det svenske firma?

Går ikke udfra at man kan betale skat i DK og SE på samme tid.. Så hvad er det der afgør det? :-)

På forhånd mange tak for jeres svar og ikke mindst tanker! Det styrker mine valg meget - lige at få det vendt her :-)

De bedste hilsner fra Jannik

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 21:01

Socialforsikringen er også en faktor. gør du det forkert så ska du betala svenske sociale afgifter på din danske "løn"

Og socialforsikringen har ikke noget at gøre med skatten..

Generellt så beskattes indtægt i det land de er optjent.

Ellers vil jeg råde til at søge kvalificeret rådgivning da det er komplexe sager og der er mange muligheder.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)