Nu er mine salgstal dog begyndt at gå nedad, kan det skyldes man har mættet markedet og måske skulle holde en pause. Eller er det måske meget normalt, jo længere man kommer ind i en måned. Tænker folk måske ikke har så mange penge, det har lige være jul og nytår.
Jeg får stadig masser af klik, men min konvertering daler for hver dag der går.
Målgruppen er ret bred og har et estimeret tal på 700.000.
Om markedet er mættet er svært at sige - det afhænger vel i høj grad af hvad det er du sælger? Alle markeder kan vel reelt set mættes, med mindre der er ikke-varige forbrugsgoder du sælger (mælk, tandpasta osv.) :-)
5.000 dagligt lyder voldsomt for mig, men det behøver det jo ikke nødvendigvis at være hvis du driver en stor forretning.
At folk køber mindre jo længere man når ind i måneden tror jeg er meget rigtigt. Det er i hvert fald gældende for de webshops jeg har været involveret i.
Jeg oplever også månedlige konjukturudsving, såvel som sæsongudsving.
Det kan være ekstremt frustrerende, ikke at kende branchens generelle sæsongudsving, når man arbejder med online marketing.
Derfor kigger jeg altid på trafikken og konverteringsprocenten. Her plejer jeg at slå koldt vand i blodet, hvis ændringerne ikke er voldsomme.
Men det kan naturligvis godt betale sig, at se nærmere på om det midt på måneden bliver for dyrt pr kunde med det normale setup, hvis kunderne generelt ikke konvertere så godt som i begyndelsen af måneden.
Men ja, nogen gør det omvendte, fordi den ekstra omsætning midt på måneden er vigtig, hvis de faste omkostninger i virksomheden er høje i forhold til de variable. Så det afhænger helt af din virksomheds omkostningsstruktur og hvad du sælger.
Omkring markedsmætning, tjaa hvis du meget dominerende på dit marked, så kan det også være noget, der skal med i dine overvejelser.
Din målgruppes adfærd er jo også her vigtig. Lavindkomst handler mest omkring månedens begyndelse, højindkomst spreder mere over måneden. Der vil udsvingne være afhængige af dine produkters prisfølsomhed i forhold til målgruppen.
Med andre ord, det kræver indgående viden om din målgruppe, dine produkter og din markedsposition.
17 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media
Hastigheden og volumen er proportionel med hvor voldsomt et budget du lægger ud med fra start.
Hvis du vælger at gå ud med et budget der er stort nok til at du kan ramme hele den potentielle brugerflade fra dag 1 vil du netop se situationer som dem her hvor du vil opleve at de mest interesserede hopper på fra starten ved færre visninger, og du vil så gradvist se at dine antal visninger pr bruger stiger sammen med CTR der typisk vil falde.
Men årsagen til den direkte dårlige konvertering vil som oftest skyldes at du allerede har fanget dem der stod med det umiddelbare behov.. de efterfølgende kræver måske mere overtalelse, og er din landingpage måske ikke 100% optimal, kan det selvfølgelig skyldes et lidt voldsommere frafald, hvilket du muligvis kan redde med noget konverteringsoptimering på LP'en
Men alting skal selvfølgelig analyseres ud fra alle de konkrete data og ikke bare spekulativer.