Som så mange andre går jeg med nogle idéer. :-) Jeg overvejer at få en fritstilling fra den virksomhed, som jeg er ansat i (dvs. 4 mdr). Den tid vil jeg så bruge på viderebygning af ideerne :-) En af ideerne er at gå i direkte konkurrence med den gamle virksomhed. Dette kan jeg selvfølgelig ikke gøre i fritstillingsperiode, men der er vel ikke noget i vejen at starte virksomheden op, sålænge jeg ikke opsøger deres kunder og laver konkurrence. Hvis jeg inden for de 4 mdr, er klar til at gå i konkurrence, kan jeg vel bare smide en opsigelse og gå i konkurrence? Er der andre der har været i den situation, og hvad gjorde I? Det skal lige siges, at jeg ingen konkurrenceklausul har I min kontrakt... |
Det vil da helt afhænge af hvordan du bliver fritstilllet og hvad der kommer til at stå for krav til dig når/hvis du bliver fritstillet.
Er du blevet stillet en opsigelse i udsigt, og har de sagt, at du vil blive fritstillet, og stiller de så ingen krav, så kan du vel formelt set godt ligge og rode med at starte op stille og roligt privat - åbne CVR o.l., men det kan du jo også som ansat i princippet.
Som du skriver, vil det være meget risikabelt hvis du kontakter kunder eller gør andet officielt. Kunder der kan virke venlige på dig nu, kan sagtens briefe dit tidligere arbejde om hvad de hører fra dig.
En del af det materiale, du må ha modtaget i din nuværende stilling, kan sagtens være noget du ikke bare må bruge - herunder priser - men meget afhænger af din kontrakt og hvordan en evt fritstilling bliver udformet - det er ikke noget man normalt bare lige får som 4 mdr hjemmehygge, der vil ofte være rådighedskrav eller andet på, og du kan ved en opsigelse jo også risikere at skulle møde på arbejde stadigt
Med hensyn til at "smide en opsigelse" hvis du er klar før tiden - ja du kan normalt godt contraopsige - hvis du er opsagt med normalt varsel - men igen kan det afhænge af overenskomst og kontrakt i forbindelse med en fritstilling, men normalt så - ja du kan normalt kontraopsige hvis du får nyt job i opsigelsesperioden (eller selv starter).
Husk på a-kasse som selvstændig er noget du skal ha orden på, og du får en vis risiko for at ryge ud af systemet hvis ikke du kommer i gang og du mister dagpengeret grundet manglende samlede timer, så check det igennem med en a kasse for selvstændige, det kan sagtens løses, bare du får omsætning.
vh