Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fritstilling/opsigelse

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jan 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Som så mange andre går jeg med nogle idéer. :-) Jeg overvejer at få en fritstilling fra den  virksomhed, som jeg er ansat i (dvs. 4 mdr). Den tid vil jeg så bruge på viderebygning af ideerne :-)

En af ideerne er at gå i direkte konkurrence med den gamle virksomhed. Dette kan jeg selvfølgelig ikke gøre i fritstillingsperiode, men der er vel ikke noget i vejen at starte virksomheden op, sålænge jeg ikke opsøger deres kunder og laver konkurrence. Hvis jeg inden for de 4 mdr, er klar til at gå i konkurrence, kan jeg vel bare smide en opsigelse og gå i konkurrence? Er der andre der har været i den situation, og hvad gjorde I?

Det skal lige siges, at jeg ingen konkurrenceklausul har I min kontrakt...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det vil da helt afhænge af hvordan du bliver fritstilllet og hvad der kommer til at stå for krav til dig når/hvis du bliver fritstillet.

Er du blevet stillet en opsigelse i udsigt, og har de sagt, at du vil blive fritstillet, og stiller de så ingen krav, så kan du vel formelt set godt ligge og rode med at starte op stille og roligt privat - åbne CVR o.l., men det kan du jo også som ansat i princippet.

Som du skriver, vil det være meget risikabelt hvis du kontakter kunder eller gør andet officielt. Kunder der kan virke venlige på dig nu, kan sagtens briefe dit tidligere arbejde om hvad de hører fra dig.

En del af det materiale, du må ha modtaget i din nuværende stilling, kan sagtens være noget du ikke bare må bruge - herunder priser - men meget afhænger af din kontrakt og hvordan en evt fritstilling bliver udformet - det er ikke noget man normalt bare lige får som 4 mdr hjemmehygge, der vil ofte være rådighedskrav eller andet på, og du kan ved en opsigelse jo også risikere at skulle møde på arbejde stadigt

Med hensyn til at "smide en opsigelse" hvis du er klar før tiden - ja du kan normalt godt contraopsige - hvis du er opsagt med normalt varsel - men igen kan det afhænge af overenskomst og kontrakt i forbindelse med en fritstilling, men normalt så - ja du kan normalt kontraopsige hvis du får nyt job i opsigelsesperioden (eller selv starter).

Husk på a-kasse som selvstændig er noget du skal ha orden på, og du får en vis risiko for at ryge ud af systemet hvis ikke du kommer i gang og du mister dagpengeret grundet manglende samlede timer, så check det igennem med en a kasse for selvstændige, det kan sagtens løses, bare du får omsætning.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 16:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Happiness:
Som så mange andre går jeg med nogle idéer. :-) Jeg overvejer at få en fritstilling fra den  virksomhed, som jeg er ansat i (dvs. 4 mdr). Den tid vil jeg så bruge på viderebygning af ideerne :-)

Nu kan der selvfølgelig være mere i det end det du skriver, men med de informationer du kommer med her, synes jeg det lyder som et ualmindeligt utiltalende projekt du har gang i.

Du vil simpelthen have at din arbejdsgiver skal betale dig løn i 4 måneder,som du kan bruge til at opstarte en konkurrerende virksomhed til dem? Hvorfor stoppe der? De har vel også et CRM system eller anden kundedatabase de bør stille til rådighed for dig. Eller måske kan du få lov til at bruge nogle af deres medarbejdere til at opstarte din konkurrerende virksomhed. Hvis der skal købes varer, kan det jo være at du kan få dem til at forhandle nogle bedre indkøbspriser til dig. Jeg synes bestemt ikke at du skal stoppe ved 4 måneders fuld løn..

Der er selvfølgelig mange andre end dig der har haft et ansættelsesforhold, der har udviklet sig til at de er starte som selvstændige i samme branche. Det er sådan spillereglerne er, og det kan jeg ikke se noget forkert i. Men ligefrem at gå ind og bede om at blive fritstillet med 4 måneders løn med det formål du har, er ikke videre sympatisk.

Hvis du er blevet opsagt eller sat en opsigelse i udsigt, er det selvfølgelig en lidt anden situation. Men jeg kan ikke se at det skulle være tilfældet. Så hvis du bare ønsker at stoppe fordi du mener at du kan gøre det bedre, eller tjene flere penge som konkurrent, så synes jeg du skulle lægge din opsigelse, opfylde din ansættelseskontrakt, og bruge din fritid til at gøre klar til at starte din egen virksomhed op. Jeg kender mange der har gjort det på den måde, med stor succes.

Hvis du fortæller at din opsigelse skyldes at du vil starte en konkurrerende virksomhed, er jeg også ret sikker på at du automatisk bliver fritstillet. Og så er problemet løst :o) (uden at jeg kender din ansættelseskontrakt)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:56

igang:
Der er selvfølgelig mange andre end dig der har haft et ansættelsesforhold, der har udviklet sig til at de er starte som selvstændige i samme branche. Det er sådan spillereglerne er, og det kan jeg ikke se noget forkert i. Men ligefrem at gå ind og bede om at blive fritstillet med 4 måneders løn med det formål du har, er ikke videre sympatisk.

helt enig - men mig bekendt kan man da ikke lige gå ind og blive fritstillet i 4 mdr - fritstillet er jo noget man bliver i forbindelse med en opsigelse - så jeg er gået ud fra det var en truende opsigelse der var årsagen til overvejelserne - ellers giver det heller ikke mening med at kunne "smide en opsigelse" = kontraopsige, er jeg gået ud fra.

Hvis der med fritstilling menes - en type orlov - så er jeg totalt enig i at det ville være totalt umoralsk - og givet også ulovligt hvis formået er at bruge tiden med løn på at skade ens arbejdsgiver med hans kundelister og hvad ved jeg

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 18:05

Er der personalenedskæringer på din arbejdsplads? så att du regne med at bliv opsagt ?

Og derfor har 4 måneders opsigelse? 

Tilmeldt 6. Jan 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:06

helt enig - men mig bekendt kan man da ikke lige gå ind og blive fritstillet i 4 mdr - fritstillet er jo noget man bliver i forbindelse med en opsigelse - så jeg er gået ud fra det var en truende opsigelse der var årsagen til overvejelserne - ellers giver det heller ikke mening med at kunne "smide en opsigelse" = kontraopsige, er jeg gået ud fra.

25% af firmaets medarbejdere er lige blevet fritstillet. Firmaet er på vej til konkurs eller bliver mere sandsynligt overtaget af anden firma, hvorefter resterende medarbejdere formentlig flyttes medover. Ja  truende opsigelse, kan  man måske ikke kalde det, måske mere truende omstændigheder :-)

I den givende situation ser jeg ikke den store interesse I at gå over det nye firma, da jeg formentlig vil miste mit arbejde, når jeg har afleveret min viden der sammen med de lukrative kontrakter.

Som I har antydet vil det nok være moralsk mest korrekt og smide en opsigelse først istedet for fritstillelse, og ja det vil jo nok også give mere handlefrihed :-)

Jeg var såmænd bare interesseret i, om der var andre alternativer til en direkte opsigelser?

Jeg takker for rigtige gode besvarelser :-)

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 21:12

Så snart du har virksomheden klar så smider du opsigelsen  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:56

Happiness:

25% af firmaets medarbejdere er lige blevet fritstillet. Firmaet er på vej til konkurs eller bliver mere sandsynligt overtaget af anden firma, hvorefter resterende medarbejdere formentlig flyttes medover. Ja  truende opsigelse, kan  man måske ikke kalde det, måske mere truende omstændigheder :-)

I den givende situation ser jeg ikke den store interesse I at gå over det nye firma, da jeg formentlig vil miste mit arbejde, når jeg har afleveret min viden der sammen med de lukrative kontrakter.

Som I har antydet vil det nok være moralsk mest korrekt og smide en opsigelse først istedet for fritstillelse, og ja det vil jo nok også give mere handlefrihed :-)

Jeg var såmænd bare interesseret i, om der var andre alternativer til en direkte opsigelser?

For at der skal være andre muligheder til at give dem en opsigelse, skal du jo være fyret og fritstillet, og det forstår jeg, at du ikke er. Du kan ha ret i, at de måske vil fyre de resterende når de har fået overført de lukrative kontrakter, men det er jo lidt et gæt. Jeg har været med i en del virksomhedsovertagelser, hvor de der blev taget med over, blev - og blev fint behandlet. Det er også en mulighed hos jer?

Du kunne tale ret direkte med dem om det. Ikke at du nødvendigvis får de rigtige ord, men du kan måske fornemme noget. Det ville være helt naturligt i sådan en situation, at en del medarbejdere planlagde noget for sig selv, ny egen virksomhed, ansættelse hos konkurrenten eller andet. Det vil de nok være klar over i virksomheden.

Hvis du mærker, at de "nye" bare bruger dig til at få kunder over på andre sælgere - så forstærkes din mistanke jo.

Ellers har du jo ikke noget valg, du er ikke fyret og dermed heller ikke fritstillet - og du kan kun vente på AT du MÅSKE bliver fyret og måske så bliver fritstillet. Dér kan det da være klogt at forbedre alt det du skal for at kunne starte som selvstændig - stadigt uden direkte at stjæle kundelister og priser, men med den alm. viden du har, så du er klar HVIS du bliver fyret - eller HVIS du beslutter selv at sige op. 

I virkligheden tror jeg din vigtigste overvejelse skal være VIL JEG VÆRE SELVSTÆNDIG OG TROR JEG HELT PÅ DET. Hvis svaret er JA, så er det absolut værd at teste, ellers - hvis det er en nødløsning i frygt for fyring, skal du kombinere det lidt, forbederede så du KAN starte, men også se på alternativer hos andre.

Du kan så også lægge din økonomi an på, at have råd til en opstarts fase  - skal du ha ApS investeret - skal der sættes af til varelager - skal der være en periode hvor salget bygges op osv. Du virker til at ha tid til at gennemtænke og planlægge rigtigt

vh

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)