Jeg håber i kan hjælpe mig med at afklare fordele og udlemper ved valg af virksomhedsform. Vi overvejer fordele og udlemper ved valg af enten enkeltmandsfirma eller erhvervsdrivende forening. Vi har hidtil været organiseret under anden instans.
Vi er et par akademikere, samt et par studerende der har en fælles interesse indenfor udviklingen af en bestemt del af den offentlige service. Vi har et alment formål - at forbedre denne servicedel, og driver en del frivillige tiltag herunder. Vi afholder samtidigt konferencer, seminarer, bedriver konsulentbistand mod betaling samt udgiver publikationer og evalueringer.
En af os vil skulle hente en del af sin løn i organisationen, mens de resterende skal have mulighed for at blive betalt når der er tale om et decideret stykke arbejde. Det er samtidigt nødvendigt for os at udskrive faktura eftersom vores konferencer og seminarer kræver dette.
Jeg undersøgte selv muligheden omkring erhvervsdrivende forening for et halvt års tid siden. Alle steder hvor jeg nævnte det blev jeg advaret imod mig. Det er teknisk set en meget meget kompliceret løsning i forhold til skat, konstruktion, ansvar osv osv.
Både her på Amino blev jeg advaret, ligesom en advokat jeg talte med ikke mente at det i praksis var realiserbart.
Jeg beklager det sene svar, men har ikke set det før nu.
Årsagen er planer om at starte en socialøkonomisk virksomhed. Tanken var derfor at foreningen stod som ejer så der ikke er en enkeltperson eller en personkreds der tjener pengene. Formålet er således at sikre at indtjening tilbageføres til virksomheden, eller til andre (evt. nye sociale formål.)
Jeg har forsøgt at undersøge hvorvidt en forening må eje/stifte et selskab, f.eks. et ApS. Jeg synes dog at svarene er meget tvætydige.
Som fodboldfan ved jeg at foreningen Brøndbyernes IF er stifter af og medejer af Brøndby IF A/S (i dag uden reel indflydelse), men oprindeligt havde de frem til stiftelse af Brøndby IFs fodboldfond den afgørende magt.
Men det jeg ikke har fået klarhed over er om man må stifte en forening og så lade den forening stifte et selskab, og hvilke regler der gælder i forhold til dette som man skal være opmærksom på.