Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Træk momsfri PostDK fragt fra samlet fragtbeløb

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 15. May 06
Indlæg ialt: 228
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ladet mig fortælle, at man kan trække det momsfrie beløb på postDanmark privatpakker fra i sit regnskab, på trods af at kunden betaler moms af beløbet i webshoppen.

Eksempel:

Kunden betaler 60 kr for fragt inkl moms. Dvs. 48 kr ex moms. Lad os nu sige det koster mig 40 kr for fragten, ergo har jeg i de 48 kr, 8 kr som er til emballage mv. I stedet for at betale 12 kr i salgsmoms til skattefar, har jeg hørt at jeg kan nøjes med at betale momsen af de 8 kr, som er den reelle moms-ydelse, da de 40 kr er momsfrit. Eneste krav er at jeg skal kunne dokumentere hvad jeg har betalt til PostDanmark i mit regnskab.

Så i stedet for at betale 12 kr i skat, så ville beløbet være 2 kr.

Det vil give mig 10 kr i besparelse.

Er der nogen der kan bekræfte at dette er iorden og ved hvordan man sådan mere konkret bogfører det?

Er det også okay at kunden får en faktura hvor der står at fragten er pålagt 12 kr moms, selvom det faktisk kun er 2 kr?

Fang mig hvis du vil have god smag i munden - alt i spiritus og barudstyr hos MixMeister.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:21

Nej..den holder ikke.

Dit gebyr skal være momsfrit, idet du ellers ikke kan bruge udlægsordningen.

Se ML §27 stk.3 nr.3 og MV 6.1.3.2

MvH

Peter

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 21:24

Tranberg:
Er det også okay at kunden får en faktura hvor der står at fragten er pålagt 12 kr moms, selvom det faktisk kun er 2 kr?

Arhhh... Det er en ommer!

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 21:30

Tranberg:

Hvordan vil du lige forklare det i dit momsregnskab? Der skal selvfølgelig være overensstemmelse mellem det, du opgiver i regnskabet i moms, og de regninger du skriver til din kunde.

Hvis du vil undgå momsen på fragten skal du benytte udlægsordningen, og så må du ikke blande gebyrer og fragt sammen. Så i dit eksempel skal det fremgå af kundens faktura at porto/fragt udgør 40 kr. og det skal fremgå af kundens faktura, at det ikke er momsbelagt. Til gengæld kan du opkræve 20 kr i gebyr, og der skal du afregne moms af beløbet, dvs. 4 kr. Hvis du vil undgå at betale moms af det samlede beløb er du nødt til at skille dem ad, også på regningen.

Der er en tråd her, som beskriver problemstillingen: http://www.amino.dk/forums/t/134090.aspx?PageIndex=1.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. May 06
Skrevet kl. 00:58

Jeg har læst den anden tråd, og synes bestemt ikke det easy-stuff det her. Men det er jo nok grunden til at en revisor koster lidt penge :)

Jeg har bare fået oplyst, at man kunne "undgå" at oplyse den del af fragten som er momsfritaget - noget jeg ikke kan forstå man skulle kunne gøre lovligt.

så hvis jeg vil have den billigst mulige fragt for mine kunder, så skal jeg fakturere dem for det som er momsfritaget - og have det som en særskilt post. Og hvis jeg så vil have lidt penge til at dække pakke/emballage mv. udgifterne, så påfører jeg fakturaen et gebyr, der momses helt normalt. Er dette korrekt forstået?

Det giver mig nemlig et andet problem, for jeg må ikke for PostDanmark oplyse mine individuelle priser - noget som alle og enhver jo ville kunne se med den model. Derudover så har jeg aldrig set en shop tage f.eks. 39,83 kr for fragten.

Fang mig hvis du vil have god smag i munden - alt i spiritus og barudstyr hos MixMeister.dk

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:25
Fra Aarhus
Tilmeldt 15. May 06
Skrevet kl. 22:19

Hej Anette,

Tak for dit svar. Nu tror jeg snart jeg forstår. Læser jeg dit indlæg korrekt, når jeg tolker det sådan her:

Jeg må godt fakturere min kunde 50 kr i fragt -> momsfrit, selvom jeg på den enkelte ordre reelt kun betaler 40 kr til PostDk. Hvis jeg så totalt har et overskud på momsfri-fragt-kontoen, så skal jeg betale 25% moms af dette - også selvom jeg ikke har faktureret min kunde for noget moms. Fordelen ved den model er jo at man så på store ordre kunne køre fragtfri for kunden, og så på den måde undgå at lave et overskud på den konto.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)