Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mit foto brugt i andens nyhedsbrev

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 29. Dec 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

De har allerede fra begyndelsen spurgt, hvad jeg ville have for brugen af billedet. Jeg skrev tilbage til dem, at de ville nok være så søde at finde ud af, hvordan man takserede den slags...
Den gik ikke. De ved det såmænd sikkert heller ikke, og begge parter vil gerne slippe for arbejdet med at finde ud af det. Da det er mig, der er den forurettede, må jeg vel selv finde ud af, hvad mit krav skal være.

Og så er det vel nok kosteligt med konkrete eksempler. Jeg føler mig på meget mere sikker grund nu, efter det givne eksempel med aviser og ugeblade. Tak skal du have for det - det var lige hvad jeg havde brug for!

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 11:20

jeg er ret sikker på at standard-tariffen er 3.000,- kr.

søg på brud på ophavsret og billeder.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra København S
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 1066
Fra  Caps4you Skrevet kl. 11:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Efter min mening, er det helt okay du sender en faktura på 1000-1500,- kr. hvis det har "stjålet" et billede uden at spørge om lov først. Det er forkert.

Det du skal huske er også jeres fremtidige samarbejde. Jeg formoder ikke din leverandør bliver glad for denne faktura uanset hvad og er leverandøren en vigtig leverandør for dig, så ville jeg selv skyde en pil efter de 1000,- kr. og bede leverandøren om at henvende sig til dig inden de benytter dine billeder og derefter fortælle dem konsekvensen, hvis det "snupper" et nyt billede fra dig uden din tilladelse.

Det ville jeg gøre :)

Godt nytår.

/Martin

Fra Middelfart
Tilmeldt 11. Aug 07
Indlæg ialt: 35
Fra  TekstXpressen Skrevet kl. 11:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Bl.Pigen

Jeg har prøvet det flere gang med mine artikler og har fået hjælp til udformningen af en juridisk holdbar henvendelse af journalistforbundets jurister. Den har jeg brugt flere gange, og alle har straks betalt ved kasse 1. Smile

Hvis du er interesseret i at se formuleringen - til evt. inspiration - så send mig din mailadresse på joan@gronning.dk

Godt nytår!

Joan

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 12:08
Helge Christensen:

Drop en retssag. Det tager dyrebar tid, som du kan bruge på mere konstruktiv vis.

En småsag kræver at man udfylder en formular (kan hentes på nettet - tager 15 min at udfylde.)

Den afleveres i retten og gebyr betales (kan ikke huske prisen - men vist ca 500 - endda under mener jeg).
Man tilbydes gratis rådgivning.

Og så venter man blot til man hører fra retten. Selve sagen er et møde, der som regel er hurtigt overstået. Advokat er ikke nødvendig.

Samlet tidsforbrug, 3-4 timer. Sagen omhandler måske 1.000 + rimelige "omkostninger" på måske 1.000?

Timeløn = 250-500 kr.

Det er bestemt det værd! Forstår ikke den, til tider, lade indstilling folk har med at man bare skal være ligeglad - forstår godt at folk stjæler løs af tekst og billeder, når de kan gøre det uden konsekvenser.

Jeg håber at det skyldes at folk blot fejlagtigt tror at tingene er mere besværlige end de er - for så er der håb for at lidt oplysning kan ændre folks holdning.

Er det derimod en generel holdning at man blot smiler af at få stjålet sine tekster, grafik eller billeder, så er det skræmmende - for så må man jo ikke mene at ens eget arbejde er noget værd.
Tilmeldt 29. Dec 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:30
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Kære Martin - det er bestemt en leverandør, jeg benytter mig meget af, og dette er også med i mine overvejelser ang. kravet. De har også lovet ikke at gøre det igen. Jeg synes, jeg er i min gode ret til at forlange en kompensation. De har gjort noget, man simpelthen ikke må, og når den slags sker, så er der heldigvis formelle "spilleregler" for den slags.
Jeg vil ikke være ublu i mit krav - jeg benytter mig meget af dem - på den anden side skal de ikke gøre den slags og bare klare det med en kæk bemærkning og et drenget smil... Jeg lægger trods alt temmelig mange penge hos dem i forvejen.

Men du kan tro, jeg overvejer beløbets størrelse. Jeg har en konto hos dem. Jeg vil sådan set gerne "bare" modtage varer. Det gør det også billigere og nemmere for dem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:37

Bl.pigen:

Kære Martin - det er bestemt en leverandør, jeg benytter mig meget af, og dette er også med i mine overvejelser ang. kravet. De har også lovet ikke at gøre det igen. Jeg synes, jeg er i min gode ret til at forlange en kompensation. De har gjort noget, man simpelthen ikke må, og når den slags sker, så er der heldigvis formelle "spilleregler" for den slags.
Jeg vil ikke være ublu i mit krav - jeg benytter mig meget af dem - på den anden side skal de ikke gøre den slags og bare klare det med en kæk bemærkning og et drenget smil... Jeg lægger trods alt temmelig mange penge hos dem i forvejen.

Men du kan tro, jeg overvejer beløbets størrelse. Jeg har en konto hos dem. Jeg vil sådan set gerne "bare" modtage varer. Det gør det også billigere og nemmere for dem.

I såfald vil jeg gøre op med mig selv, om det er nødvendigt at lade dem betale, eller man bare taler om at de skylder dig en anden tjeneste.

Mulighed to, hvis du vil have penge ud af dem så vedtag et beløb og giv dem 50% rabat på det, som tak for et godt samarbejde/venskab bla bla.. Bare så de får følingen af at du har accepteret at de har begået en fejl.

Selv de politiske partier, begår denne type fejl! Og ikke altid med vilje!!

Nogle gange, når man er lidt ekstra large, så hvis man giver en modvillig krone ud, får man 10 kroner tilbage - når du så har brug for dem, eller du får lavet en fejl. Eller måske at du tage en vækst chance med din butik, og du får brug for ekstra billig kredit osv.

Det kan typisk godt være værd at have lidt point, hos sine leverandøre!!

Jeg siger ikke du skal gøre det - det er bare mit absolut bedste råd, efter jeg fik de sidste informationer om at det var en vigtig leverandør for dig! :-)

Håber du kan bruge mine tanker til noget :-)

Fra Gørlev
Tilmeldt 25. Sep 10
Indlæg ialt: 564
Fra  Rohdemedia Skrevet kl. 13:39

Jeg er inden på et andet forum for fotografer, der var en amatør fotograf der havde fået taget 2 af hans billeder som blev brugt på blid.de hjemmeside, den tyske for for ekstra bladet. Han fik 12000 for 2 de billeder de havde taget plus 1500 til advokat. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:51

eRohde:

Jeg er inden på et andet forum for fotografer, der var en amatør fotograf der havde fået taget 2 af hans billeder som blev brugt på blid.de hjemmeside, den tyske for for ekstra bladet. Han fik 12000 for 2 de billeder de havde taget plus 1500 til advokat. 

Det har sgu også en del at gøre med oplagstallet :-) Altså hvor mange mennesker ser dette billede..

Fra Gørlev
Tilmeldt 25. Sep 10
Indlæg ialt: 564
Fra  Rohdemedia Skrevet kl. 13:58

Ja. :) Hvis jeg var hende ville jeg regne ud hvad jeg ville sælge det for til dem også ligge 100% oven i fordi de bare har taget det uden at spørger. 

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)