Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mit foto brugt i andens nyhedsbrev

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 29. Dec 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har en webshop. Tilfældigvis opdager jeg, at en leverandør indenfor mit fag har anvendt foto (som jeg selv har taget) fra shoppen i deres ugentlige nyhedsbrev. Hvordan takseres denne overtrædelse af ophavsretten?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 21:26

Det vil nok kræve dyre advokater at besvare det spørgsmål, og samtidig en masse mistet fokus fra at drive din forretning.

Forslag: tag knoglen og ring til dem, og tag det lidt humoristisk med dem. Foreslå at løse sagen i mindelighed, ved at de giver dig en gratis reklame i et af deres kommende nyhedsbreve.

Bare et forslag :-)

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 21:27
Tilmeldt 29. Dec 11
Skrevet kl. 09:48

Jo, det er en af mine leverandører. Og foreløbig er det dem, der tager tingene fra den humoristiske side, hvilket jeg synes er lige lovlig friskt. Jeg står lidt i stampe med, hvad jeg skal gøre. Kunne jeg bare få at vide i omegnen af, hvad jeg kunne bede om som kompensation, for jeg aner ikke om det er 100,- eller 5.000,-. Hvis jeg ikke kommer svaret nærmere selv ved at søge og spørge mig frem hos forskellige autoriteter på feltet, ender det nok med en advokat. Og tak for dit svar, Jesper!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:59

Der findes ikke nogle egenlige satset efter denne slags - dog er det en overtrædelse af ophavsretten, og det plejer man at kunne ordne i fredelige opgivelser.

Principlet vil jeg sige, hvad koster det dig at tage et nyt billede af samme art? Er det bare et produkt billede, eller et iscenesat modelbillede af noget.

Om det koster dig 500 eller 5.000 kr - det kan jeg ikke svare på - men det har du nok en fornemmelse af.

Og så bør du tage kontakt til dem, og anmode om betalingen vedr. dette, alternativt bare sende dem en faktura for det, og se hvad der sker.

Og derefter, hvis intet sker, tage fat i en advokat.

Det er den bedste løsning, udfra et økonomisk perspektiv - som jeg kender til, mht at løse denne slags sager.

Good luck! :)

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 09:59
Send en faktura på 1.000 kroner.
Betaler de ikke, stævner du dem i en småsag. Du behøver ikke advokat.

1.000 for et billede kan godt forsvares. Jeg tør vædde på at du vinder en retsag ganske nemt, blot du kan bevise du har retten til billedet.

Jeg var oppe mod Elgiganten i en sag om stjålet tekst. Elgigantens advokat var heldigvis klogere end Elgiganten - og betalte ved kasse ét, før vi nåede at sende svævningen afsted.

Vi skal IKKE finde os i at få stjålet vores materiale! Og det er ALTID værd at bruge krudt på det.

Lader man som ingenting, så stjæler folk bare fra dig igen.
Fra Herning
Tilmeldt 27. Dec 11
Indlæg ialt: 74
Fra  Jysk Skridsikring Skrevet kl. 10:22

Drop en retssag. Det tager dyrebar tid, som du kan bruge på mere konstruktiv vis. Men konsekvens skal det vel have uretsmæssigt at bruge dit billede.

Humor er altid godt, så jeg ville gøre det, at jeg sendte dem en mail med en munter hilsen og takke dem fordi de har så god smag, at de ikke har fundet det nødvendigt at alliere sig med en fotograf. Eventuelt kan du tilføje, at du vil lade det være op til dem, at vurdere hvor meget det skal koste.

Iøvrigt: hvis det samme var sket i en avis eller et ugeblad er normen den, at fotografen, der har copyright på billedet fakturere ca. 750 kr. for billedet + en kompensation for uretmæssig brug på det samme beløb. Altså 1500 kr. 

Tilmeldt 29. Dec 11
Skrevet kl. 11:03

Rigtig god pointe med, hvad det koster mig at tage et billede af denne art. Billedet er 3 kurve i forskellige str. som vi sælger i webshoppen. Jeg sørger for udvælgelse af de blomster og planter vi skal dekorere kurvene med - fotografen og jeg prøver dem af i forskellige omgivelser i haven - der tages billeder af det endelige setup. Det videre forløb foregår over nettet - efter billederne er renset op via billedprogram - og det endelige valg loades op på nettet.

Og du har ret - jeg har en fornemmelse af prisen - den ligger på mellem 1.000 og 1.500, men skulle have hjælp til, hvordan jeg skal forklare dette valg. Den gav du mig - hjælpen. Tak for det!

Tilmeldt 29. Dec 11
Skrevet kl. 11:10

Se nu dér! Nu lærte jeg også, at der er noget, der hedder en småsag!
Dejligt med det konkrete eksempel med Elgiganten.
Og ja, jeg følte mig ærlig talt pikeret over at de bare uden videre bruger mit smukke foto, og synes det er værd at bruge krudt på.

Takker mig selv for at jeg søgte hjælp hos Jer, og alle de svar, jeg har fået så hurtigt!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:12

Jeg er enig med Ronni. Send en faktura på et beløb, der står i rimeligt forhold til, hvad det ville koste leverandøren at købe billedet.

Hvis de nægter, kan du lade sagen gå til advokat/inkasso.

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)