Jeg har købt et aps med et skattemæssigt under skud i omegnen af 350.000 kr, Der er iøvrigt en begrænset mængde aktiver - og ingen "skelletter" i skabet - kan jeg sælge dette ?? kan et andet selskab købe dette aps og bruge skatteaktivet ?) og i bekræftigende fald hvilken værdi har et skatte underskud for køber ?
Om selskabets underskud bevares og kan udnyttes er imidlertid et andet spørgsmål, der kræver svar på flere forhold, før det kan besvares, herunder hvordan underskuddet er opstået? Hvor lang tid der har været aktiv drift mv.
Det er forholdsvis kompliceret, og du skal bruge reglerne i ligningsloven § 15, stk. 7-10.
Som udgangspunkt vil købers værdi af underskuddet svare til skattebesvarelsen.
Hvis der i forbindelse med overdragelse af selskaber sælges/købes mere end 50% af anparterne/aktierne, så fortabes et skattemæssigt underskud som ikke kan anvendes senere.
Underskuddet kan vel stadig bruge af selskabet - det kan bare ikke bruges i sambeskatningen, da det bliver et særunderskud for selskabet og som selskabet skal bruge af før sambeskatningsindkomsten beregnes.
Underskuddet kan vel stadig bruge af selskabet - det kan bare ikke bruges i sambeskatningen, da det bliver et særunderskud for selskabet og som selskabet skal bruge af før sambeskatningsindkomsten beregnes.
Ikke korrekt!
Hvis ejerkredsen ændres med mere end 50%, så vil det skattemæssige underskud for tidligere indkomstår være nulstillet.
Dette har intet med sambeskatning eller andet at gøre.
Det er vel kun hvis selskabet er tomt og der ingen aktivitet er i - dvs ingen økonomisk risiko.
Det står der jo ikke noget om i indlægget.
Jeg tog udgangspunkt i at selskabet stadig have aktivitet og således økonomisk risiko.
Både og ....
Der fremgår, at der en mindre del aktiver og iøvrigt kun er interesseret i at sælge grundet skattaktivet.
Jeg er derfor ikke i tvivl om, at en overdragelse som denne er og vil blive omfattet af Liginingsloven §15 stk. 7 som omfatter begrænsning af fremførte underskud fra tidligere indkomstår.
Det er vel i bund og grund heller ikke særligt mærkværdigt, at samfundet beskytter sig mod salg af underskuds-skatteværdier - hvis der ikke er driftsaktivitet og hovedformålet er at udnyttet et tab skattemæssigt i et andet selskab, som er det oprindelige uvedkomment. I så fald burde vel den genvundne værdi af selskabet for køber - blive beskatte af sælger for at skabe den normale balance - eller er jeg sort her?
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER