Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal man betale skat til Danmark som landeløs?

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

Pointen er i denne sag at ingen kan give et svar med 100 % sikkerhed. Oplysningerne er simpelthen utilstrækkelige - eksempelvis mangler de oplysninger, som Jan efterlyste, hvor har han været mv, hvornår er der udviklet osv.

Der er intet til hindrer for at du rejser ud i verden og kommer tilbage i en periode uden at det automatisk medfører fuld skattepligt.  Hvis du havde argumenteret for begrænset skattepligtig havde jeg ikke haft nogen større indvendinger.

God Jul

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:45

Jesper:
Han er dansk statsborger. Han skriver han har 'forladt Danmark', men det er ikke tilfældet. Trådstarter har taget en oplevelsestur med laptoppen og er ikke flyttet til et andet land. Han har arbejdet 'nogle måneder' i Danmark hvor jeg antager han ikke har boet på hotel? Han er tydeligvis skattepligtig i Danmark, hvor hans livsinteresser er.

Havde skatteregler og skattepligt bare været så nemt :-)

Men der mangler som Henrik siger mange detaljer for at kunne bedømme det, og dermed også mange muligheder for hvordan man vil dreje den.

Fx, har han ved besøg i land X, været registreret på en bopæl, eller blot været på et hotel. Har han ved udviklingen faktisk tjent penge, ved at være i landet, eller har det kun været GoodWill indtil han besøgte næste land.

Jesper:
Han er tydeligvis skattepligtig i Danmark, hvor hans livsinteresser er.

Jævnført tråden ser jeg ikke andre livsinteresser udover at han taler dansk? Vi kender ikke yderligere detaljer.

Men hvis han overvejer at bo i DK igen, bør han da nok beskrive sagens forløb, og bede SKAT om et bindende svar. Det ville jeg da gøre i hans sko :-)

Tilmeldt 24. Dec 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 01:23

Mit eget indtryk er at Skat ville nå frem til at jeg er fuldt skattepligtig hvis de satte deres bedste folk på sagen. Jeg har diskuteret det med dem der tager telefonen hos Skat og også mailed med dem og de har sagt jeg ikke er skattepligtig. Men det er ikke mit indtryk det er bindende og at de kan sige forkerte ting uden at jeg kan bruge det som undskyldning i særligt stor udstrækning..

Min plan med at flytte fra DK var sådan set at bosætte mig i udlandet. Jeg blev så bare distraheret af at rejse rundt i verden og er ikke nået dertil endnu hvor jeg vil bosætte mig et nyt sted. Tænker jeg måske skulle speede processen op nu der er forholdsvist store penge på bordet. Finde et nyt land, bosætte mig, udbetale pengene og betale skat af dem der hvor jeg nu vil bo. 

Jeg tænker dog om det er OK siden pengene reelt er blevet optjent i den periode hvor jeg har været fraflyttet DK men nok stadig været skattepligtig. Normalt må et firma selvom hvornår det udbetaler penge men der er så også havelågebeskatning som jeg betalte da jeg fraflyttede første gang. Skal det så ses som jeg fraflytter endnu engang når jeg endeligt bosætter mig et nyt sted så jeg således skal beskattes af optjent kapital i mit firma?

FYI er det firma der har pengene oprettet i en tradtionel offshore jurisdiktion hvor der ikke er nogen skatter osv. Jeg har ikke haft fast bolig til rådighed i DK ud over at jeg altid er velkommen hos familie og venner. Jeg har lejet noget tidsbegrænset - bed and breakfast agtigt også.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 12:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Allesammen

Jeg kan ikke se en eneste grund til phh1973 ikke er fuldt skattepligtig i Danmark. Han opsiger sin lejlighed i Danmark, får ingen fast bopæl i udlandet men rejser tilbage efter en tur til (et sikkert) varmere klima. At han bor hos venner og familie demonstrerer netop hans tilknytning til Danmark. Det kunne lige så godt være beboelse hos x-kæresten og af ren pro forma karakter i forhold til SKAT. Set med mine øjne har trådstarter bare været en tur i udlandet.

Der nævnes ikke noget land som phh1973 skulle være skattepligtig i, i stedet for Danmark, hvilket også illustreres i det lidt absurde spørgsmål om hvor man skal betale skat når man er 'landeløs'? :) Hvorfor i al verden have skatteregler, hvis man 'bare' kunne rejse nogle måneder til udlandet som lande- og skatteløse og så komme tilbage til Danmark? 

Det er ligegyldigt hvor phh1973 virksomhed ligger, men i forhold til beskrivelsen giver det naturligvis SKAT endnu større grund til at undersøge sagen.

Jeg tror godt trådstarter er klar over disse ting, men hvis der findes et smuthul så ville det naturligvis være rarere. Problemet kan være, at SKAT  har skønnet en indtægt som han skal beskattes af, da han ikke har lyst til at levere den fulde åbenhed om offshore selskabet? Det kunne også være interessant at høre om trådstarter selv kontaktede SKAT da han vendte tilbage til Danmark?

Mht. havelågebeskatningen, så vil jeg gerne høre hvordan det foregik konkret, da der naturligvis er en grund til jeg sætter mig ind i disse regler :-)

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:08

Hej Jesper,

En "skatteretlig" diskussion uden en eneste henvisning til en lovparagraf - den hverken køber eller gider jeg. Det er rent gætteri - ligesom en del af de forudsætninger, som du selv har opstillet. Ingen af de informationer som er efterspurgt tidligere i tråden er oplyste.

Det er hverken ligegyldigt hvor virksomheden ligger eller hvordan den er organiseret i praksis. Det har i allerhøjeste grad betydning for fastlæggelsen af hvem der må beskatte hvilket.

Du har heller ingen pligt til at fortælle SKAT (Folkeregistret) hvor du flytter hen når du udvandrer. I denne tråd tyder beskrivelsen på, at trådstarter har gjort alt hvad der kræves i forhold til skattepligten ophører. At han er udvandret behøver ikke at forhindre efterfølgende ophold i Danmark. Reglerne omkring dette er trådstarter jo åbenlyst opmærksom på selv.

Skævheder er der mange af i skatteretten, specielt, hvis du rejser rundt i verden  og ikke lader dig registrere de steder, hvor du tager ophold og reelt udfører et stykke arbejde. Når du som endda kan holde din forretning i cyberspace er de enkelte landes kontrolmulighed nærmest håblødt. Det er eksempelvis en grundene til at massevis af erhvervsdrivende i Italien bruger paypal til deres ebay-stores.

Hvis trådstarter vil have et korrekt svar - så er spørgsmålet om han tør  bede om bindende forhåndsbesked og i den forbindelse objektivt fremligge alle data overfor SKAT og dermed løbe en risiko for en afgørelse som han ikke er interesseret i.

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 20:54

Hej Henrik

Henrik Koudahl:
En "skatteretlig" diskussion uden en eneste henvisning til en lovparagraf - den hverken køber eller gider jeg. Det er rent gætteri - ligesom en del af de forudsætninger, som du selv har opstillet. Ingen af de informationer som er efterspurgt tidligere i tråden er oplyste.

Ahe.. Jeg gider ikke finde skatteregler til dig, hvorefter vi så kan diskutere praksis og fortolkninger hvilke jeg ikke har nogen forudsætninger for. Der er alligevel omvendt bevisbyrde, så mon ikke også SKAT vil lade det være op til trådstarter at forklare hvorfor han ikke er skattepligtig.

Men den her indeholder i øvrigt alt hvad jeg ellers er støt på.

Henrik Koudahl:
Det er hverken ligegyldigt hvor virksomheden ligger eller hvordan den er organiseret i praksis. Det har i allerhøjeste grad betydning for fastlæggelsen af hvem der må beskatte hvilket.

Trådstarter kunne have beholdt sin virksomhed i Danmark og ved fraflytning blive personbeskattet i udlandet. Ligeledes skal han (og andre danskere) personbeskattes af indtægter fra (deres) udenlandske virksomheder i Danmark.

Henrik Koudahl:
Du har heller ingen pligt til at fortælle SKAT (Folkeregistret) hvor du flytter hen når du udvandrer.

Ja (dvs. 'enig'). Men Folkeregistret har intet med sagen at gøre. Uanset hvor trådstarter flytter sin folkeregisteradresse til har det intet at sige for hans personbeskatning.

Henrik Koudahl:
I denne tråd tyder beskrivelsen på, at trådstarter har gjort alt hvad der kræves i forhold til skattepligten ophører. At han er udvandret behøver ikke at forhindre efterfølgende ophold i Danmark. Reglerne omkring dette er trådstarter jo åbenlyst opmærksom på selv.

Det er vist svært at kalde trådstarters ophold i Danmark for ferie eller lignende. Han bor/boede jo ikke andre steder.

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 07:34

Jesper:

Henrik Koudahl:
Du har heller ingen pligt til at fortælle SKAT (Folkeregistret) hvor du flytter hen når du udvandrer.

Men Folkeregistret har intet med sagen at gøre. Uanset hvor trådstarter flytter sin folkeregisteradresse til har det intet at sige for hans personbeskatning.

Det er en gang vrøvl! hvis jeg melder på Folkeregistret at jeg udvandre fra DK tjaa så kan jeg ikke se hvordan jeg kan være skattepligtigt i DK ?

Jeg har f.eks flyttet min til Irland hvilket betyder jeg skal betale skat her, hvis jeg så tager tilbage til DK med en masse penge i baglommen, ja så skal jeg betale skat efter gældende regler, men så længe jeg lever her kan jeg ikke se hvordan jeg skal betale skat i DK ....

/allan

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:01

Jesper:
Det er vist svært at kalde trådstarters ophold i Danmark for ferie eller lignende. Han bor/boede jo ikke andre steder.

Hvad er forskellen på et bb i udlandet og i Danmark. Man må tage for troende at  at trådstarters informationer om overholdelse af 3 måneder-/180-dages reler står til troende.

Men jeg forstår godt usikkerheden hos trådstarter med tanke på at modellen Camilla Vest Nielsen i sidste måned blev idømt ubetinget fængsel i 1 år og 9 måneder for skattesvig i en sag, der kan have ligheder med trådstarters.

Camilla Vest Nielsen forlod også Danmark og blev i en periode på 6 år ikke registreret i noget andet lands skattesystem. Indkomsten fra hende modelarbejde gik til et firma, som hun havde oprettet i Luxembourg.

Det er netop den manglende skattebetaling noget andet sted sammen holdt med at hun reelt havde bolig til rådighed i Danmark, som gjorde at SKAT ville beskatte hende.

For trådstarter er situationen den, at vedkommende rundt omkring i verden har arbejdet  for sit ofshorefirma. OECD's modelkonvention bygger bl.a. på ledelsens sæde som et af de forhold, der afgør skattepligten. Det vil sige at selvom du laver et firma i et land med 0 skat, vil man som bosiddende og med ophold i Danmark alligevel være skattepligtig til Danmark, hvis man reelt drev det udenlandske firma fra DK.

I dette tilfælde tyder det på at firmaet kan være drevet fra flere lande - afhængig af hvor trådstarter har opholdt sig og hvad han har lavet i de enkelte lande. En ting er skatten af overskud i ofshore-firmaet - noget andet er så udbetalingen af løn eller udbytte af dette. Der er det afgørende jo ikke hvor han har opholdt sig, men hvor han opholder sig - er tilmeldt skattemæssigt - på udbetalingstidspunktet. Der er intet forkert i at han rejser ud af landet igen og bosætter sig et sted for derefter at udbetale  det opsparede beløb.

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 15:23

Hej Allan

DesignYOU:

Det er en gang vrøvl! hvis jeg melder på Folkeregistret at jeg udvandre fra DK tjaa så kan jeg ikke se hvordan jeg kan være skattepligtigt i DK ?

Jeg har f.eks flyttet min til Irland hvilket betyder jeg skal betale skat her, hvis jeg så tager tilbage til DK med en masse penge i baglommen, ja så skal jeg betale skat efter gældende regler, men så længe jeg lever her kan jeg ikke se hvordan jeg skal betale skat i DK ....

Du skal udfylde en 'Erklæring om bopælsforhold ved fraflytning', blanket 04.029 og sende den til dit nuværende danske skattecenter. Men måske kan du bare skrive til SKAT de vrøvler (ligesom mig) og så er sagen klaret.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 15:30

Hej Henrik,

Jeg tør ikke rigtig sammenligne, for det har jeg ikke forudsætninger for, men mon ikke trådstarter er lidt mere på linje med Søren Hansen. Han havde værelse/tøj m.m. til rådighed hos (eks)kæresten, så vidt jeg ved og dét er jo den situation trådstarter beskriver.

Hvad angår offshore firmaet, så virker dette mere som en skattekonstruktion på baggrund af trådstarters oplysninger.

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)