Hej Jesper, Pointen er i denne sag at ingen kan give et svar med 100 % sikkerhed. Oplysningerne er simpelthen utilstrækkelige - eksempelvis mangler de oplysninger, som Jan efterlyste, hvor har han været mv, hvornår er der udviklet osv. Henrik |
Jesper:Han er dansk statsborger. Han skriver han har 'forladt Danmark', men det er ikke tilfældet. Trådstarter har taget en oplevelsestur med laptoppen og er ikke flyttet til et andet land. Han har arbejdet 'nogle måneder' i Danmark hvor jeg antager han ikke har boet på hotel? Han er tydeligvis skattepligtig i Danmark, hvor hans livsinteresser er.
Havde skatteregler og skattepligt bare været så nemt :-)
Men der mangler som Henrik siger mange detaljer for at kunne bedømme det, og dermed også mange muligheder for hvordan man vil dreje den.
Fx, har han ved besøg i land X, været registreret på en bopæl, eller blot været på et hotel. Har han ved udviklingen faktisk tjent penge, ved at være i landet, eller har det kun været GoodWill indtil han besøgte næste land.
Jesper:Han er tydeligvis skattepligtig i Danmark, hvor hans livsinteresser er.
Jævnført tråden ser jeg ikke andre livsinteresser udover at han taler dansk? Vi kender ikke yderligere detaljer.
Men hvis han overvejer at bo i DK igen, bør han da nok beskrive sagens forløb, og bede SKAT om et bindende svar. Det ville jeg da gøre i hans sko :-)