Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal man betale skat til Danmark som landeløs?

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)
Tilmeldt 24. Dec 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 03:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Her er et "tricky" skattespørgsmål - håber nogen kloge hoveder kan hjælpe med det :-)

Jeg er i den situation at jeg for et lille års tid siden opsagde min lejlighed i DK for at rejse forskellige steder i verden. Jeg medbragte min laptop og arbejdede undervejs på nogen ideer til iphone applikationer som jeg sælger online gennem Apples app store. Jeg oprettede et billigt offshore selskab til at handle igennem.

Jeg talte en del med Skat om min situation og det var klokkeklart deres holdning at min skattepligt ophører i det øjeblik jeg opsiger min lejlighed i Danmark. Jeg indsendte en slutopgørelse til dem som de beder om når man fraflytter.

Jeg viste mig at få success med mine apps og har tjent en god årsløn i år. I første omgang var jeg rigtigt glad for det især fordi jeg tænker pengene er skattefri. Men når man kigger lidt på verserende skattesager får jeg det indtryk at det måske alligevel ikke er ok at være landeløs og at skattepligten i det tilfælde tilbagefalder på Danmark. Er der nogen der har input til den sag?

Det kan også nævnes at jeg har opholdt mig nogen måneder i Danmark også siden jeg rejste hvor jeg har kodet lidt på min laptop (fint under 3 mdr/180 dages regler). Jeg har ikke udbetalt nogen penge til mig selv endnu fra selskabet - ved ikke om det gør en forskel?

Tak for hjælpen!

Fra Randers
Tilmeldt 11. Nov 10
Indlæg ialt: 85
Fra  Bitfabrikken.dk / Freelance Skrevet kl. 03:45

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med det legale, men blev meget interesseret af at læse din historie, da jeg selv er igang med apps og spil. Har du lyst til at fortælle mere, evt. i privat besked? :)

Edit: Glemte da lige helt min svigerfamilie er revisorer, så jeg kører den lige forbi dem her 1. juledag og vender tilbage :) 

Dan Kronholm, Bitfabrikken - udvikling af spil, apps og web-ting.

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 07:58

En ting der måske kunne gøre en forskel, hvad har du skrevet til Folke registret?

/allan

Tilmeldt 26. Oct 11
Indlæg ialt: 188
Skrevet kl. 08:37

jeg mener du skal betale skat til det land du bor i, og hvis du bor uden for danmark mere end 6 måneder bliver du ikke dobbeltbeskattet.

du må ikke gå ud fra det jeg siger er rigtigt for jeg er hverken revisor eller advokat.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:04

Beskatningen vil umiddelbart altid foregå under det land du er bopælsregistreret under.

Dvs det land du fx er i nu, prøv at blive registreret med adresse osv der, og få udbetalt dem der, og betal skat af dem der. Du kan som udgangspunkt aldrig udbetale noget skattefrit fra et firma, i en lovlig konstruktion.

I dit tilfælde vil jeg finde det land du har mest tilknytning til, og så lede efter en revisor - da skattesager ikke altid er de nemmeste at forstå.

Tilmeldt 24. Dec 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:03

Hejsa,

Tak for jeres svar - lidt mere info:

- Jeg HAR meldt mig ud af landet da jeg rejste på behørig vis ved Skat og folkeregister. Jeg har været en del i kommunikation med Skat omkring det og mit indtryk fra den vej er at når man melder flyt er de ligeglade med om man flytter et sted hen eller ej - skattepligten ophører. Dog ringede jeg så til nogen revisorer og de gav mig modstridende oplysninger - at man skal bo et sted ellers ryger skatte pligten tilbage til DK. Straffen for at lave fejl i skatten er meget hård så jeg har besluttet ikke at tage nogen chancer med fortolkning af reglerne og vil først udbetale penge til mig selv når jeg bor et sted - vil arbejde på det så hurtigt som muligt. Det eneste jeg er lidt bekymret for er om de optjente penge bør regnes som indkomst selvom jeg ikke personligt har fået dem endnu så jeg allerede nu er skattepligtig af dem. 

Fra Hong Kong
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 13:46
Vil bare nævne, de ihværtsættere som bor fast i udlandet bla. USA brokker sig over hvis de besøger Danmark og de bare tager deres mobil eller svare en firma mail mens de er i danmark vil skat ha penge, der for holder de sig væk fra Danmark så hvit muligt :-(((

Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)

Fra København
Tilmeldt 11. Oct 10
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 13:49

Hej,

Det er en kompliceret problemstilling, som du står med.

Hvis vi forudsætter, du er fraflyttet Danmark, er du, som person, slet og ret ikke længere skattepligtig i Danmark. Ophør af fuld dansk skattepligt, er ikke afhængig af, om andre lande anser dig som skattepligtig. Husk, at du stadig kan være begrænset skattepligtig til Danmark.

Jeg vil råde dig til, at få det punkt fuldstændig afklaret med SKAT, så¨de ikke senere anlægger det synspunkt, at din fulde danske skattepligt aldrig er ophørt.

Med hensyn til pengene i selskabet. Hvilken juridisk form har dit selskab, og i hvilket land er det registreret?

Endvidere, hvilke lande har du opholdt dig?

Det første der skal afgøres, er jo hvilke landes lovgivning, der skal anvendes når din situation skal analyseres.

Er dit selskab stiftet og registreret på eksempelvis Guernsey, og du har opholdt dig i Frankrig, er det lovgivningen i disse lande der bliver aktuel.

Med venlig hilsen,

Jan Kristoffersen

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Jun 11
Indlæg ialt: 1853

hej

kan man virkelig være landeløs?et eller andet sted må du jo bo?

man skal jo ikke betragte skat som en stor fjende,skat er med til at sikre at vi har fine veje, det er med til at sikre mange gode ting, uanset i hvilket et land du bor så synes jeg at du skal betale skat.:)

god jul

aupairs.se aupairagency.dk findaupair-findaupair.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jack:
Vil bare nævne, de ihværtsættere som bor fast i udlandet bla. USA brokker sig over hvis de besøger Danmark og de bare tager deres mobil eller svare en firma mail mens de er i danmark vil skat ha penge, der for holder de sig væk fra Danmark så hvit muligt :-(((

ULV ULV, Kom nu den and er blevet aflivet for længe siden. Det nævnte har relevans for iværksættere med rådighed over egen bolig i Danmark - og det er ikke tilfældet i denne tråd.

/Henrik

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)