Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har ApS med i princip afsluttet projekt - Nyt projekt i nyt ApS eller noget med holding?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har et ApS som nu har afsluttet et projekt - og har udbetalt den ønskede løn og betalt alle kreditorer - og er afsluttet på budget på et lille overskud.

Vi har et nyt projekt - som vi gerne ville beskytte med et nyt ApS. Man kan spørge hvorfor, hvis det gamle projekt har afsluttet sit projekt, og svaret er, at der altid kan være en lille risiko for ukendte krav - krav om royalty eller andet - men med alt vi ved, er der ikke mere aktivitet i det gamle projekt.

Fordelen ved at lægge det nye projekt i nyt ApS er selvklar, at uanset der skulle dukke noget uventet op i det gamle, kan det nye køre selvstændigt videre.

I princip kunne man måske tage de 80 t egenkaptial = ApS kapital i det gamle og bruge som ny i det nye ApS, da der ikke er kreditorer eller bankgæld. Det ville efterlade det gamle med egenkapital på måske 10.000 kr .- og det er for lidt, men ingen ville vel protestere uden bankgæld og kreditorer?

Burde vi ha et holdingselskab som ejer både det gamle og det nye ApS og ville det betyde 3 x 80.000 i krav imod 2 x 80.000 hvis vi bare har 2 ApS? (vi kan godt finde de ekstra 80.000 til ApS nr 2 om nødvendigt)

Med det sidste afsnit afslører jeg jo nok et ret stor uvidenhed om holding og den type selskabstruktur. Spændt på om nogen vil byde ind

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 01:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis i vil have stiftet et holdingselskab som skal eje begge selskaber, kan i lave en skattefri anpartsombytning af det gamle selskab. Hermed skal i ikke af med andre penge end revisorregningen til vurderingsberetning og en advokatregning til at få stiftet holdingselskabet. Dog bliver der et ejertidskrav på 3 år hvor holding selskabet ikke må sælge anparterne i det gamle selskab.

Herefter kan holding selskabet stifte det nye selskab. Da der dog ingen penge vil være i holdingselskabet i første omgang, blive i nødt til at indskyde yderligere 80.000 til at stifte det nye selskab. Alternativt kan i låne pengene i det gamle selskab, til holdingselskabet, og så bruge dem til at stifte det nye.

I kan også overveje bare at likviderer det gamle selskab, hvis det ikke skal bruges til andet i fremtiden?

Hvorvidt i bør stifte et holdingselskab, skal jeg ikke kunne sige.

Noget der taler for kan være hvis projektet i det nye selskab, løber over en årrække og i regner med en løbende indtjening. Så kan i jo udlodde udbytte en gang om året, og derved løbende få sikret jeres fortjeneste ;)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:30

Det var da i alle fald noget jeg kunne bruge Hansiboy så tusind tak for en god start - 

Ja det nye projekt kan godt ha et forløb over nogle år. Typisk for vore projekter er, at de er helt uafhængige og afsluttes hver for sig og ofte kan løbe over et år eller mere

ja jeg mangler nok så at finde ud af, om vi skal ha et holding - eller om det er lige så godt bare med to selvstændige ApS med samme eneejer som jo kan tage løn og nok ikke har stort behov for udbytte derudover.

Det var mere for at få den regnskabsmæssige sammenknytning mellem de 2 ApS jeg tænkte holding

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:19

Æhh..Hansiboy.

Er 3-årsreglen for holdingselskaber ikke afskaffet?

MvH

Peter

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 11:45

Peter - Revisor:

Æhh..Hansiboy.

Er 3-årsreglen for holdingselskaber ikke afskaffet?

MvH

Peter

Nej der er stadig et 3 års holdingkrav... Blev indført med Lov nr. 525 af 12. juni 2009 (se evt punkt 50. https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=125388) - hvis der altså er tale om en ombytning uden tilladelse.

Mvh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:50

Jamen er vi ikke over i SEL §13 stk.1?

Ja..uden tilladelse..men ikke med tilladelse. 

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:34

Denne her tilladelse, er vel tilladelse hertil fra told- og skatteforvaltningen - og hvad skal der til for at få det? (jeg ser nu ikke aktuelt noget problem i holding krav over 3 år - så det er måske ikke vigtigt i vores tilfælde - men jeg kan tage fejl)

Lytter naturligvis også med i snakken lov 2525 pt 50 eller selskabesloven §13.1

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:48

Hej.

Det er skatterådet, der giver tilladelsen.

Ved manøvren opnår i en koncernstruktur.

Om det er en god ide, kan i kun selv vurdere.

Der kunne lige nogle fordele ved tvungen sambeskatning mv.

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)