Jeg går med af interesse. Jeg tror ikke den er let at besvare - man kan se, at netop §18 stk 2 vist er med toppen når det drejer sig om sager - men jeg læser spændt med - men tror man skal vide mere - ex sammenhæng til evt bygninger og deres værdi - men LETS SEE
6.3.1. Afskrivningslovens § 18, stk. 2 – straksafskrivning
Sagskategorien ”Afskrivning, bygninger, installationer m.v.” forekommer på Landsskatterettens top 10 og i udsøgningen vedrørende skatteankenævnssagerne samt i skatteankenævnenes tilbagemelding på Foreningen af Danske Skatteankenævns rundspørge om bud på ”knaster” i skattelovgivningen.
Landsskatteretten har særlig peget på afskrivningslovens § 18, stk. 2, hvorefter udgifter til ombygning eller forbedring af afskrivningsberettigede bygninger og installationer omfattet af lovens § 15, stk. 2 eller 3, straksafskrives, hvis nogle nærmere opregnede betingelser er opfyldt. I de sager, Landsskatteretten har behandlet eller har under behandling, har det vist sig, at der kan være problemer med at afgøre, om der overhovedet er grundlag for at straksafskrive. For eksempel er der en del sager om, hvorvidt en tilbygning kan anses for at udgøre en naturlig del af den eksisterende bygning, således at udgifterne kan straksafskrives, eller om der er tale om en selvstændig bygning, hvor udgifterne skal afskrives efter de almindelige regler.
Endvidere er reglerne for opgørelsen af beregningsgrundlaget, når der kan straksafskrives, blevet væsentligt mere komplicerede.