Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Diverse spørgsmål. vedr. opstart af virksomhed.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Nov 11
Indlæg ialt: 162
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle :)

Nu har jeg skrevet en del indlæg vedr. opstart af en sandwichbar :) har dog liiiige nogle flere spørgsmål.

Når jeg på et tidspunkt gerne vil ansætte nogle medarbejdere, hvordan gør man det så i praksis?

- Hvordan laver man en ansættelseskontrakt? og hvad koster det?

- Skal man betale pension til sine medarbejdere?

- Hvad koster det at få Dataløn eller andre at få dem til at lave det hele?

Noget helt andet, Hvis jeg åbner en mindre Sandwichbar, hvad vil det så koste ca. i el, vand, varme og forsikring om måneden ca. ? Gerne nogen med erfaring der kan hjælpe. :)

God dag :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:25

Du kan gratis hente ansættelsesbevis fra fagforeningerne og tilrettelægge dem.

Danløn koster vidst 15 kr. per lønseddel.

El,vand og varme er jo vidt forskelligt, kommer an på størrelsen af forretning og driften (åbningstider osv.)

Tilmeldt 10. Nov 11
Skrevet kl. 11:04

Ved du om man skal betale noget månedligt for at være medlem? Eller er det kun pr. lønseddel ?

Er godt klar over det.

Lad os sige butikken har åbent fra 09.00 - 21.00. og det er en mindre butik på under 60 m2

Er det for lavt/højt sat at sige el,vand,varme og forsikring ialt pr. måned 15.000 ?

Forsikring, er det nødvendigt at have dette til denne slags forretning ? Og ved du om man skal være opmærksom på noget ved forsikringen?

Takker :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:52

danløn er blot per lønseddel ikke noget fast gebyr

Ja det er givet nødvendigt at ha forsikring - både mod tyveri og måske også ansvar så tal med 3 forsikringsselskaber så du får tilbud at vælge imellem

Du kan også ha behov for at ha forsikring på dig selv i forhold til sygdom. Hvis du brækker benet og skal være væk i 2 mdr - så skal du kunne få dækket tabt arbejdsfortjeneste i et eller andet omfang, også selv om det ikke er helt billigt. Også kan du tage med de mindst 3 forsikringsselskaber du beder om tilbud fra.

Du skal også være opmærksom på tilladelser til at sælge mad - fødevarekontrollen o.l.

Dine ansatte vil formentlig være funktionærer, og søger du efter funktionær kontrakt kan du givet finde forslag du kan bruge - Det er vigtigt du har aftale der beskriver arbejdstid - opsigelsesvarsel - ferie efter ferieloven - du kan ansætte med 3 mdr prøvetid med kortere opsigning o.l.

Strøm må vi se om andre vil gætte på, jeg vil bare huske dig på at køleskabe/frysere koster en del

vh

Tilmeldt 10. Nov 11
Skrevet kl. 15:10

Strøm må vi se om andre vil gætte på, jeg vil bare huske dig på at køleskabe/frysere koster en del

Mange tak for svaret !

Med hensyn til inventar. Dvs. alle maskiner havde jeg tænkt mig at lease dem.

Havde fået et tilbud på inventar for 200.000 kr. ca.

4.500 kr. om måneden

Med et førstegangs indskud på 35.000 kr. og en løbetid på 36 mrd. og til slut betales der 10.000 kr. som slutydelse. Der er en service aftale inkluderet i prisen, og ALT inventaret er mit efter de 36 mrd.

Er der noget man skal være særlig på ved leasing af inventar?. Da jeg IKKE har 200.000 kr. til inventar, vil jeg hellere lease inventaret og bruge omkring 100.000 kr. på indretning af lokal, og andet ;).

Skal man ikke se leasing i forhold til banklån, hvor man køber varerne kontant ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:10

Stefan:
Skal man ikke se leasing i forhold til banklån, hvor man køber varerne kontant ?
Hups det var til dit spørgsmål om beregning af strømforbrug til lokalet at jeg skrev du lige skulle tænke på frysere og køleskabe - de bruger en del strøm når de åbnes tit.

Leasing har en forskel til banklån, nemlig at der normalt vil kunne være en slutdato og en betingelse for hvad du så skal, når leasingen løber ud - ny leasing - overtage osv, så det er lidt kompliceret. Du må se godt efter hvad betingelsen er hvis du afbryder leasing midt i perioden (kan være hundedyrt) og når du slutter leasing aftalen - men der kan være masser af fordele ved leasing også - så jeg tror ikke man kan sige leasing er meget bedre eller dårligere end banklån - men anderledes

Tilmeldt 10. Nov 11
Skrevet kl. 17:27

ok tak :)

Men man kan vel sige at ved banklån/kontantkøb er det en DEL mere overskueligt.

Men hvordan kan jeg ca. regne ud hvor meget, vand/varme/el og forsikring bliver? Bare så jeg ca. kan regne ud hvor meget jeg skal tjene ind, ovs. for at det i det mindste kører rundt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:21

Du kan jo give dig i kast  med at lægge kw forbrug sammen på de forskellige køleskaber og hvad du ellers skal ha - eller spørge der hvor du skal lease eller købe, hvad de bruger i strøm. Der hvor du skal leje, kan de måske sige dig noget om hvad varme plejer at koste og alm. el forbrug, og forsikring må du ud og hente tilbud ind på, for det er helt afhængig af din specifikke forretning og dit behov, hvad den kan koste

Du skal med andre ord ud og "lade som om" du opretter forretningen - hente tilbud på alt du skal bruge og så lege med tallene

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)