Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. lønningsformer

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Silkeborg
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 04:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften Amino.

Jeg har et spørgsmål vedr. lønninger. Mit spørgsmål går på om det er lovligt, og muligt, at aflønne en medarbejder med en procent del af overskuddet? Altså så min medarbejder eksempelvis får 20 % af overskuddet?

Jeg er udemærket klar over alle de problemer der ville være med sådan en aflønnings-form, men er dog kun interesseret i om det er muligt, og lovligt.

På forhånd tak.

Mvh.
Martin Andersen. 

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 10:23

Provision løn er tilladt og mest indenfor ledelse og salg. Og det kan man lave på mange forskellige måder.

Men hvis det er af overskudet så er det normalt en års bonus.

Det ville være normalt en løbende omsætnings provision også en årsbonus af overskud.

Men man kan lave årsbonus indenfor samtlige stillinger

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Silkeborg
Tilmeldt 11. Aug 10
Skrevet kl. 14:35

Mange tak, det klarede meget op for mig ;)

Fra Silkeborg
Tilmeldt 11. Aug 10
Skrevet kl. 18:37

Lykkebjerg:
Men hvis det er af overskudet så er det normalt en års bonus.

Lige et follow-up spørgsmål - kan man godt lønne en medarbejder med en procent del af overskuddet per måned?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:08

Det svarer til en form for ren provision som er lovlig nok, men for en funktionær skal der så aftales en realistisk lønramme som skal danne basis for løn under sygdom og ferie

Personligt ville  jeg ikke anbefale det. Det minder om det man ville tilbyde en medinvestor og ikke en sælger eller medarbejder. Jeg kan godt forstå,  at du mener det vil sikre dig ikke at skulle betale noget hvis du ikke har overskud, og give din sælger en større andel, jo større overskud der er MEN - der er jo så uendeligt meget andet der spiller ind på overskud - Overskud på hvilket niveau - før løn/renter og meget andet - end slutresultat?

Sælgeren vil dermed ha en masse punkter, hvor lige meget hvor meget han sælger og arbejder, så bliver der af alle mulige andre årsager ikke overskud - og så har han ingen løn

Jeg ville holde mig til provision baseret på hvad HAN sælger og evt kombinere det med dækningsgraden på hans ordrer i en eller anden form - Hans salgspris mod din købspris som de simpleste princip * x% = hans løn. Hvis ikke der er et konkret salg at måle ham på, så mål på noget andet konkret der afspejler præcis den medarbejders indsats - om muligt

Så kan han måle sin løn hver dag i princip og få lyst til mere, og er ikke afhængig af om du på andre ting smider penge væk.

Husk i alle fald en ordentlig kontrakt INDEN i starter - med alle aftaler om ferie/sygdom/opsigelse (evt 3 mdrs prøvetid) arbejdstid osv og lad til slut evt. en advokat lige se den igennem hvis du vil være helt sikker

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 11. Aug 10
Skrevet kl. 20:14

Hej John.

Mange tak for din yderst gode post. Men er nu mere interesseret om det er muligt, og hvordan man så klarer det hele med, som du selv nævner, sygedage, ferie og lign. Er klar over de problemer der vil forekomme med en sådan lønningsform.

Har du, eller andre, nogle gode forslag eller idéer til hvordan sådan en aftale kunne bygges op?

På forhånd tak.

Martin Andersen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:52

Ja det er muligt - men jeg tør ikke være jurist for en sådan aftale. Du skal ha et beløb som ferie/atp timer/sygdom osv skal beregnes hvis det er en funktionær på ren provision - eller som du vil mærker jeg vel lidt - andel i overskud.

Der kan sagtens være nogen der tør gå tættere

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 21:58

Hej Martin

Kan ikke give John mere ret.