Det svarer til en form for ren provision som er lovlig nok, men for en funktionær skal der så aftales en realistisk lønramme som skal danne basis for løn under sygdom og ferie
Personligt ville jeg ikke anbefale det. Det minder om det man ville tilbyde en medinvestor og ikke en sælger eller medarbejder. Jeg kan godt forstå, at du mener det vil sikre dig ikke at skulle betale noget hvis du ikke har overskud, og give din sælger en større andel, jo større overskud der er MEN - der er jo så uendeligt meget andet der spiller ind på overskud - Overskud på hvilket niveau - før løn/renter og meget andet - end slutresultat?
Sælgeren vil dermed ha en masse punkter, hvor lige meget hvor meget han sælger og arbejder, så bliver der af alle mulige andre årsager ikke overskud - og så har han ingen løn
Jeg ville holde mig til provision baseret på hvad HAN sælger og evt kombinere det med dækningsgraden på hans ordrer i en eller anden form - Hans salgspris mod din købspris som de simpleste princip * x% = hans løn. Hvis ikke der er et konkret salg at måle ham på, så mål på noget andet konkret der afspejler præcis den medarbejders indsats - om muligt
Så kan han måle sin løn hver dag i princip og få lyst til mere, og er ikke afhængig af om du på andre ting smider penge væk.
Husk i alle fald en ordentlig kontrakt INDEN i starter - med alle aftaler om ferie/sygdom/opsigelse (evt 3 mdrs prøvetid) arbejdstid osv og lad til slut evt. en advokat lige se den igennem hvis du vil være helt sikker
vh