Jeg køber et webhotel som har plads til 10GB. Men når man laver et community, og hvis der kommer mange brugere, som uploader film og billeder, er den plads så ikke hurtigt brugt op? Eller menes der, at det er den plads, som jeg har til rådighed til at sætte ting ind på min side? Samt hvorhen ser man, når ens plads er ved at blive brugt op. På forhånd tak for hjælpen :) |
Mangel på plads
Men du kan vel blot lade brugerne uploade på eksterne sider, hvis det bekymrer dig. |
Det bliver købt i Jomsocial. Ved ikke hvordan det laves til eksterne sider i det. Men ved I, hvor mange brugere, der cirka er plads til med 10GB, hvis de uploader videoer og billeder. Bare et skøn? |
nok mere end 1000 bruger er der plads til rene tekst indlæg skal der skrives flere 10000 undersider vis alt skal fyldes op med kun tekst dog vis folk ligger film og billeder og andre tunge ting på siden kan en bruger hurtigt bruge alt pladsen men lad folk så linke til deres tunge billeder og videoer bruge youtube,com og andre video sider |
poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows
Hej Thomas Hvis det er i forbindelse med dit seneste spændende projet som du har spurgt om hjælp til de seneste dage, vil jeg råde dig til at have en plan til at skalere op - i fald at det bliver en succes. Det lyder til at du har en forhåbning om at dit community har potentiale til at eksplodere, og det er naturligvis altid en positiv problemstilling når man står over for at skulle skalere op, men hvis man ikke har undersøgt hvordan det kan gøres i god tid kan det blive noget RIGTIGT rod. Personligt har jeg gode erfaringer med rackspacehosting der har et super kompetent teknisk personale. De leverer server i cloud'en hvor du altid meget nemt kan skalere op. Jeg siger ikke du skal bruge dem, det er bare et eksempel på et firma du kan undersøge, så du kan se hvordan det skal gøres når det skal gøres rigtigt. De har også gode webcasts om emnet. Du kan jo undersge det med din webhost, så du er klar over det. |
Jakob Danelund | programmør / stud. psych
IT med indsigt - http://psykit.dk
Hej Jakob Tak for dit svar. Har set på meebox.dk, som vist også kan skalere meget op, samt de har fået super gode anmeldelser på thrustpilot. Ved ikke om du kender dem: https://meebox.net/da/ Skal jeg så vælge professionelt webhotel eller CloudServer? Jeg kan jo bare starte meget billigt. Tage den til 118kr. om måneden med den mindste skalering, og så skrue op. Er bare i tvivl om cloudserver har de samme features som et almindeligt webhotel. Man kan dog købe ekstra plads til det profesionelle webhotel samt de skriver, at de profesionelle webhoteller også køre med cloudserver. Hvad ville du vælge? Så tænker jeg igen lidt på Facebook. Da Mark Zuckerberg startede Facebook, havde han stort set ingen penge, og det var vist, så vidt jeg husker, først da han fik over 100.000 bruger, at de store virksomheder begyndte at investere i ham. Hvordan kunne han håndtere alle de brugere uden ret mange midler til rådighed. Man må gå ud fra, at han ikke brugte de dyreste løsninger indenfor webhosting på det tidspunkt. Kan en server med plads til 10GB håndtere f.eks. over 100.000 brugere |
Hej Thomas Ja du kan jo prøve at se hvordan det er. Måske kan du starte med et webhotel og så høre om meebox kan tilbyde at migrere dit webhotel over til en cloudserver hvis det bliver aktuelt 8det skal du naturligvis høre med det samme inden du vælger webhotellet). Det ser ud til at man kan skalere ordentligt op på Meebox, og hvis du skal skalere videre op, så er det forhåbentligt fordi du har rigtigt meget success, og så vil jeg tro at du har råd til at betale dig fra de bekymringer. |
Hej Jakob Hehe ja, det er korrekt. Er bare bange for, at min site skal gå ned fordi det er overbelastet. Det er et virkeligt dårligt image at stille overfor sine brugere, hvis de oplever det. Når det hele så skal migreres over på en cloudserver, så beholder jeg godt nok alle mine indstillinger, ikke. Både Joomla osv kommer med over. Der går altså ikke noget tabt? Og så lige et spørgsmål mere. Hvis jeg har et almindeligt webhotel, kan jeg så købe en seperat server, som kan integreres med det webhotel, jeg har, selvom de ikke giver mulighed for at købe ekstra servere? |
Det optimale ville jo være hvis din host kunne migrere over for dig. Altså at du købte et webhotel med Joomla hos meebox, og så når du var klar til en cloudserver kunne meebox overføre fra webhotel til cloudserver med alle data og joomla, så det sådant set nærmest var uforandret for dig. Alternativt står du til at skulle købe en server et sted og så skulle migrere over selv. jeg vil dog fraråde dig at købe en fysisk server, simpelthen fordi du så skal tage stilling til ENDNU flere problematikker (strømsvigt, fiberlinie, backup, oversvømmelse/andre katastrofer, indbrud, defekt hardware osv, osv.), der ikke kan betale sig, når du kan få hostet i cloud'en. Så for at parafrasere: Gå med Meebox og hør om de kan migrere fra webhotel -> cloudserver hvis det skulle blive aktuelt |