Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udregning om SEO kan betale sig. CPC vs. SEO

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Har et teknisk spørgsmål vedr. søgemaskineoptimering.

Er pt. ved at undersøge vores muligheder for at købe os til noget søgemaskineoptimering, men er i tvivl om man kan lave "udregninger" baseret på resultater fra Adwords Kampagner. Helt konkret tænker jeg på om, hvis man forudsætter man bliver nr. 1 på den organiske søgning på ét bestemt søgeord. Kan man så forvente at få mindst lige så mange klik, som hvis man lå nr. 1 i den betalte CPC søgning?

Kan illustrere med et tænkt eksempel, med søgeordet "Vaskemaskine" som er sat som fleksibelt søgeord i en adwords kampagne.

Vi ligger nr. 1 hver gang i den betalte CPC søgning på søgeordet "Vaskemaskine", og får hver måned 100.000 visninger og 10.000 klik på hjemmesiden gennem dette ene søgeord. Dette koster os 20.000,- / mdr.

Hvis vi lå nr. 1 i den organiske søgning på ordet "Vaskemaskine", vil man så kunne forvente samme mændge visninger og klik ?

Det som jeg mest nervøs for, er at den fleksible søgning fanger flere ind, end søgemaskineoptimering vil gøre. Altså således at man ikke kan sammenligne lige over, da adwords kampagnen også fanger "Sort vaskemaskine", "billig vaskemaskine" mm... Ved ikke om man også på disse søgesætninger vil komme højt i det organiske hvis man er optimeret mod f.eks. kun ordet "Vaskemaskine".

Formålet med dette er selvfølgelig at det gør beslutningen nemmere. Hvis vi kan få en søgemaskineoptimering til f.eks. 50.000,- i engangsydelse og 5.000 / året i vedligeholdse, så er det væsentlig billigere end 20.000,- / mdr. i adwords. Men det kræver at man kan forvente samme antal klik på det organiske som på CPC?

Håber der er nogen der forstår mit egentlig meget simple spørgsmål, som dog er lidt svært at forklare tydeligt.

Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth,

Måske du skal prøve at anskue det på en lidt anden måde, med at organiske resultater og adwords komplimenterer hinanden.

Adwords er noget du kan få til at virke her og nu, dette koster selvfølgelig...

Organisk resultater vil hjælpe dig over tid, men det er jo ikke noget som virker lige her og nu...

Når du har begge dele vil du kunne skruve ned eller helt stoppe for adwords på de ord hvor du har en god placering organisk, og dermed kan du så nedjusture din markedsførings investering.

En ting er klik, og hvad du betaler for dem, men måske skal du også kigge på hvad du får ud af dine kliks, for du skal jo tjene nogle penge... Måske giver nogle af dine organiske resultater flere konverteringer end adwords og andre mindre end adwords, husk at måle...

Men jeg ville helt klart gå efter at få lave god seo på nogle af dine områder til at starte med hvis du skal købe det i byen, og så når ranker godt, vil jeg prøve at skrue ned for adwords for at se om konverteringen holder niveau...Eller falder eller stiger...

Så hvis du udlejer vaskemaskiner, så ville jeg prøve at få seo på de sider du har som udlejning af vaskemaskiner, og så snart du havde godt resultat på for eks leje blomberg vaskemaskine, så ville jeg stoppe adwords på leje blomberg vaskemaskine og eksludere ordet blomberg i den gruppe/konti og derefter måle på konverteringer på de besøg du får på hjemmesiden som kommer fra organiske resultater på leje blomberg vaskemaskine....

Bare lige mine 5 cent

/M

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 1721
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Når der seo optimeres vil det typisk ikke kun være til ET søgeord, men hvis du specifikt beder om seo optimering af hele dit website til [vaskemaskine] ja, så er det formentlig det du oplever at modtage.
Du vil da ranke højt på Vaskemaskine og ikke synderligt meget andet.

Det der typisk vil blive gjort, er at bede dig se på, hvilke vaskemaskine relaterede søgeudtryk, der konvertere bedst. (formentlig ikke vaskemaskine)

Derudfra kan seo firmaet så tilbyde dig f.eks. top 10 ranking på 10 udvalgte søgeord og herefter optimere hertil.


Med andre ord, vil en seo optimering kun blive udført til de søgefraser du beder om, dog kan der falde lidt ekstra af i svinget, men typisk ikke i topresultaterne på google.


Sammenligning af serps ctr og ga ctr samt konvertering, kan man som udgangspunkt godt lave. Der er dog et lille men. Det er en smule afhængigt af hvordan din målgruppe er strikket sammen og hvilke produkter der er tale om. (måske vaskemaskine bare er et eksempel)

Produkter og services markedsført overfor unge mennesker, giver en anelse bedre ctr i serps end ga.




17 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle de dejligt fyldestgørende svar! :)

Jonas Jørgensen --> Sådan som jeg læser dit svar, så kan man altså IKKE forvente lige så mange visninger, da en SEO optimering mod "Vaskemaskine" ikke vil fange lige så bredt som et fleksibelt adwords søgeord vil ? Hvilket vil sige, at hvis jeg skal kunne have en nogenlunde idé om effekten af at få nr. 1 pladsen organisk, skal der sammenlignes med et eksakt søgeudtryk fra adwords? Altså ikke det fleksible.?

Er selvfølgelig godt klar over der er 100 andre parametre, som f.eks. at det organiske måske konverterer bedre end adwords osv osv. Men lige nu er jeg bare ude efter så god en sammenligningsmulighed som muligt, så jeg kan tage en beslutning på baggrund af det. Er nød til at tage udgangspunkt i et eller andet, for at retfærdiggøre investeringen i evt. SEO optimering.

Tilmeldt 13. Dec 11
Indlæg ialt: 44
Fra  Pixel IT Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

.

Smile !

Fra Ølgod
Tilmeldt 28. Aug 06
Indlæg ialt: 92
Fra  Astina.dk A/S Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener personligt ikke du kan sammenligne det sådan, min erfaring og viden siger mig/os at begge dele skal gå hånd i hånd, hvis du har begge dele gode så står du meget stærkere, at vælge en af dem udelukkende virker som en dum ide :o

astina.dk alt i styling unikt biludstyr

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 1721
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt

17 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas --> Tak :)

Rene --> Er godt klar over at det ikke er en enten eller situation. Vi har formentlig heller ikke tænkt os at droppe Adwords bare fordi vi får en masse organisk traffik. Men er nød til at have nogle tal et eller andet sted fra, for at kunne vurdere den forventede traffik en SEO optimering vil kunne give. Ville ikke gøre mit arbejde særlig godt hvis jeg smed penge efter noget, uden at have tal til at bakke det op med.

Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth,

Nu snakker vi jo trods alt om markedsføring, og det er ikke en eksakt videnskab.
Det er lidt som statistik, kan vise alt muligt og kan misbruges...

Du er nødt til at at gå ind i det før du ved det, potentialet er stort, vil klart anbefale dig at starte med at få kun optimeret en side eller to, nu hvor du ikke vil bruge hele budgettet på en gang...

Når du har set hvordan det går med det, kan du jo så vurdere igen hvor meget mere du vil gøre...

/M

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har været inde i de samme overvejelser som dig, men mine erfaringer har vist mig at jeg ikke kan satse på det ene eller andet, det bedste er en kombination.

Faktisk vil jeg vove den påstand at add words kan være den bedste investering, i forhold til hvad det kan koste for en absolut topplacering på side 1 i organiske søgninger.

Hvis du er i en stærkt konkurrence præget branche, med tunge konkurrenter, så er en 1' plads rigtig dyr i de organiske søgninger, her kommer du næppe langt med 50.000 kr, måske et nul mere på kan hjælpe, men det er stadigt usikkert.

Jeg har valgt at gå efter nedre side 1 placeringer, i organiske søgninger, det har givet mig en overkommelig SEO udgift/investering. Samtidigt kører jeg stramt styrede adwords kampagner, som jeg lukker op og ned efter sæson udsving osv.. Det virker godt for mig.

Min erfaring er at en godt placeret adwords annonce giver meget mere end en organisk side 1 nr 7-9.

Selvfølgeligt er brancher forskellige, jeg arbejder i turisme branchen, men håber du kan bruge det til noget alligevel.

De bedste hilsener

Finn

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)