Hej Alle, Har et teknisk spørgsmål vedr. søgemaskineoptimering. Er pt. ved at undersøge vores muligheder for at købe os til noget søgemaskineoptimering, men er i tvivl om man kan lave "udregninger" baseret på resultater fra Adwords Kampagner. Helt konkret tænker jeg på om, hvis man forudsætter man bliver nr. 1 på den organiske søgning på ét bestemt søgeord. Kan man så forvente at få mindst lige så mange klik, som hvis man lå nr. 1 i den betalte CPC søgning? Kan illustrere med et tænkt eksempel, med søgeordet "Vaskemaskine" som er sat som fleksibelt søgeord i en adwords kampagne. Vi ligger nr. 1 hver gang i den betalte CPC søgning på søgeordet "Vaskemaskine", og får hver måned 100.000 visninger og 10.000 klik på hjemmesiden gennem dette ene søgeord. Dette koster os 20.000,- / mdr. Hvis vi lå nr. 1 i den organiske søgning på ordet "Vaskemaskine", vil man så kunne forvente samme mændge visninger og klik ? Det som jeg mest nervøs for, er at den fleksible søgning fanger flere ind, end søgemaskineoptimering vil gøre. Altså således at man ikke kan sammenligne lige over, da adwords kampagnen også fanger "Sort vaskemaskine", "billig vaskemaskine" mm... Ved ikke om man også på disse søgesætninger vil komme højt i det organiske hvis man er optimeret mod f.eks. kun ordet "Vaskemaskine". Formålet med dette er selvfølgelig at det gør beslutningen nemmere. Hvis vi kan få en søgemaskineoptimering til f.eks. 50.000,- i engangsydelse og 5.000 / året i vedligeholdse, så er det væsentlig billigere end 20.000,- / mdr. i adwords. Men det kræver at man kan forvente samme antal klik på det organiske som på CPC? Håber der er nogen der forstår mit egentlig meget simple spørgsmål, som dog er lidt svært at forklare tydeligt. |
Hej Kenneth,
Måske du skal prøve at anskue det på en lidt anden måde, med at organiske resultater og adwords komplimenterer hinanden.
Adwords er noget du kan få til at virke her og nu, dette koster selvfølgelig...
Organisk resultater vil hjælpe dig over tid, men det er jo ikke noget som virker lige her og nu...
Når du har begge dele vil du kunne skruve ned eller helt stoppe for adwords på de ord hvor du har en god placering organisk, og dermed kan du så nedjusture din markedsførings investering.
En ting er klik, og hvad du betaler for dem, men måske skal du også kigge på hvad du får ud af dine kliks, for du skal jo tjene nogle penge... Måske giver nogle af dine organiske resultater flere konverteringer end adwords og andre mindre end adwords, husk at måle...
Men jeg ville helt klart gå efter at få lave god seo på nogle af dine områder til at starte med hvis du skal købe det i byen, og så når ranker godt, vil jeg prøve at skrue ned for adwords for at se om konverteringen holder niveau...Eller falder eller stiger...
Så hvis du udlejer vaskemaskiner, så ville jeg prøve at få seo på de sider du har som udlejning af vaskemaskiner, og så snart du havde godt resultat på for eks leje blomberg vaskemaskine, så ville jeg stoppe adwords på leje blomberg vaskemaskine og eksludere ordet blomberg i den gruppe/konti og derefter måle på konverteringer på de besøg du får på hjemmesiden som kommer fra organiske resultater på leje blomberg vaskemaskine....
Bare lige mine 5 cent
/M