Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Uundværligt redskab til den studerende (Konstruktiv kritik)

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Vejen
Tilmeldt 26. Nov 11
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

ligemeget

Find de bedste apps her!

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 13:58

Halfdan1311:
 ''1999 blev bekendtgørelsen om gymnasieskolen ændret. En ændring var, at den maksimale forsømmelsesgrænse blev ændret fra 15% til 10%. Da vi havde udarbejdet en rapport om forsømmelsesproblematikken i gymnasiet for studenterårgang 1999, da forsømmelsesgrænsen stadig var 15%, blev vi af Undervisningsministeriet bedt om at se på konsekvenserne af ændringen til 10%. En foreløbig opsummering blev bragt i Undervisningsministeriets Nyhedsbrev nr. 4/2002.''

Det er jo noget gammelt noget du har fat i.

Dette er taget fra undervisningsministeriet:

De nuværende centralt fastsatte grænser for, hvornår en rektor eller forstander er forpligtet til at
gribe ind over for fravær i det almene gymnasium og hf ophæves, således at der bliver ens regler for
alle fire gymnasiale ungdomsuddannelser

Man fjernede netop grænsen, da mange studerende før bevidst lagde sig lige under.

Undersøgelser af omfanget af elevernes fravær viser, at en stor del af eleverne har en forsømmelsesprocent, som ligger omkring de centralt fastsatte grænser for, hvornår rektor er forpligtet til at
gribe ind over for henholdsvis en elevs samlede fravær og fravær i et enkelt fag.

Fra Roskilde
Tilmeldt 9. Oct 11
Indlæg ialt: 24
Fra  BLOK18 Skrevet kl. 14:29

Jeg har svært ved at se idéen med siden. Som Emil gør opmærksom på, er der mange andre faktorer der spiller ind når man bliver kaldt til samtale. Hvis de kan se at man tager fri hver fredag, for at få en god lang weekend, ville de fleste rektorer indkalde den pågældende til samtale før eller siden.

Tror du ville få meget mere ud af at tilbyde en eller anden form for motiverende ydelse, der kan få elverne til rent faktisk at møde op. Det ser jeg rigtig fine muligheder for.

Samtidig kan eleverne jo selv gå ind og tjekke deres fraværsprocent, hvilket betyder at det du tilbyder nemt kan udregnes, selv af elever der ikke har matematik på højniveau! :)

Jeg er med på at i skriver at i IKKE opfordrer folk til at pjække fra deres lektioner. Dog står det så tilpas småt, at jeg ikke opdagede de første 2 gange jeg besøgte siden, og samtidig synes jeg at budskabet er lodret i strid med dette. Jeg opfatter det personligt som en hjælp til at pjække :) Hvilket jeg i bund og grund finder lettere bekymrende.

Held og lykke & God jul!

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Mar 11
Indlæg ialt: 332
Skrevet kl. 15:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Emil:
at samtalen er en negativ hændelse (Den er jo lige så meget for den studerendes skyld. Det er ikke negativt at komme til samtale. Rent faktisk kan du opnå en aftale om at aflevere ting senere eller lignende, hvis du er under pres/sygdom)

Emil:
Det er to forskellige typer fravær og skolen vil også se og behandle det på to vidt forskellige måder.

Som underviser på en handelsskole kan jeg kun give dig ret Emil.

Hvis en elev har fravær pga. sygdom, dødsfald i familien osv. kan man godt aftale fravær der går ud over det der normalt accepteres.

Så kan vi fx aftale at eleven laver selvstudie i en weekend eller ferie, og indhenter det forsømte der.

Det kan også være professionelle sportsudøvere der skal til kamp eller stævne, dem kan vi også lave individuelle aftaler med.

Har man derimod fravær pga. dovenskab eller for meget fest om aftenen, og samtidig har et meget lille engagement i hverdagen, så der det et helt andet synspunkt.

@Halfdan1311

Jeg kan slet ikke se formålet med siden. Elever kan følge deres fravær på elevplan, og de er altid velkommen til en konstruktiv snak om mulighederne for at blive væk fra skolen hvis man har noget privat man gerne vil deltage i.

Der findes elever i udlandet der har solgt den ene nyre for at finansiere deres uddannelse, og de møder op til 100% af timerne.

Jeg kan slet ikke fatte budskabet 'kan du tage fri', og hvorfor skal man beregne sit evt. fravær?, man bør vel deltage alt det man kan?

Hvad er nytteværdien i hvormegetfravær.dk, hvad er det siden kan bidrage med som eleven ikke har inden for rækkevidde i forevejen?

Hvis det skulle give en eller anden form for mening, så var der tekster og gode råd omkring motivation, studieteknikker osv.

mvh

Lars Kristensen

Fra København
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 491
Fra  Confocus ApS Skrevet kl. 16:02

Lars Kristensen:

Emil:
at samtalen er en negativ hændelse (Den er jo lige så meget for den studerendes skyld. Det er ikke negativt at komme til samtale. Rent faktisk kan du opnå en aftale om at aflevere ting senere eller lignende, hvis du er under pres/sygdom)

Emil:
Det er to forskellige typer fravær og skolen vil også se og behandle det på to vidt forskellige måder.

Som underviser på en handelsskole kan jeg kun give dig ret Emil.

Hvis en elev har fravær pga. sygdom, dødsfald i familien osv. kan man godt aftale fravær der går ud over det der normalt accepteres.

Så kan vi fx aftale at eleven laver selvstudie i en weekend eller ferie, og indhenter det forsømte der.

Det kan også være professionelle sportsudøvere der skal til kamp eller stævne, dem kan vi også lave individuelle aftaler med.

Har man derimod fravær pga. dovenskab eller for meget fest om aftenen, og samtidig har et meget lille engagement i hverdagen, så der det et helt andet synspunkt.

@Halfdan1311

Jeg kan slet ikke se formålet med siden. Elever kan følge deres fravær på elevplan, og de er altid velkommen til en konstruktiv snak om mulighederne for at blive væk fra skolen hvis man har noget privat man gerne vil deltage i.

Der findes elever i udlandet der har solgt den ene nyre for at finansiere deres uddannelse, og de møder op til 100% af timerne.

Jeg kan slet ikke fatte budskabet 'kan du tage fri', og hvorfor skal man beregne sit evt. fravær?, man bør vel deltage alt det man kan?

Hvad er nytteværdien i hvormegetfravær.dk, hvad er det siden kan bidrage med som eleven ikke har inden for rækkevidde i forevejen?

Hvis det skulle give en eller anden form for mening, så var der tekster og gode råd omkring motivation, studieteknikker osv.

mvh

Lars Kristensen

...you speak my mind. :-) fem her fra.

Til trådstarter: For det første, hvis du ikke kan acceptere konstruktiv kritik, men straks går i forsvar og synes dem der kritiserer din ide er dumme - så lad være med at stille spørgsmålet. Her på amino er ånden således indrettet at vi siger vores ærlige mening - så må du bruge den eller lade være, men at blive fornærmet over at folk bruger tid på at hjælpe DIG, det er sløset.

Mht. din ide. 

Hvad kan din side som fraværsstatistikken på lectio ikke også ville kunne? "Se hvor mange moduler jeg kan 'tage fri' uden at skulle til samtale" 

.. Når vi nu fra flere sider har fået slået fast at det nok ikke er så sort/hvidt, hvad kan din side så tilbyde som lectio ikke kan?

Jeg er uforstående over for hele konceptet.

Men håber du får succes med din ide, hvis det er det du brænder for. Men som debatten også antyder, er der nok nogle ting du bør afklare og forklare for at det skal lykkedes 100%.

Go' vind til.

mvh

thasje

The best way to predict the future is to create it. Se min profil her: Thomas Astrup 

Fra Vejen
Tilmeldt 26. Nov 11
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 17:33

Jeg undskylder selvfølgelig hvis jeg ikke har kunne acceptere konstruktiv kritik - men jeg mente ikke at f.eks. Emil havde forstået konceptet.

Hjemmesiden er lavet på grund af jeg en dag tænkte det ville være snart for folk der evt. planlagde en ferie eller vidste de skulle på sygehuset eller noget andet kunne tjekke hvor alvorligt det ville se ud med deres fraværsprocent hvis de tog fri, og derefter kunne de så bestemme sig for om de ville tage fri eller ej.

Uanset om du skal på sygehuset eller noget skolerelateret, så ''tager du stadig fri'' fra dine lektioner.

God jul.

Find de bedste apps her!

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)