Jeg er ikke den store fan af 80/20 reglen. Bevares, den kan på mange områder påvise sammenhænge, men der er så sandeligt også rum for at man blindt bruger den uden forundersøgelse. Du skriver at læreren bruger 80% af tiden på de 80% af eleverne som ikke rækker hånden op, og at man som virksomhedsejer bruger 80% af tiden på 80% af kunderne selvom kun 20% bidrager med 80 % af omsætningen. Er der ikke andre der siger at du bruger 80% af tiden på 20% af kunderne (og disse ikke nødvendigvis er de samme som dem der køber mest), og i nogle folkeskoleklasser tror jeg at læren bruger 90% af tiden på de 10 % mest umulige elever. Andre klasser vil du nok finde at læreren bruger 50% af tiden på de dygtige/artige/aktive 20%, og 50% på de resterende 80%... Og jeg mener absolut ikke at man kan bruge 80/20 reglen til at dele folk ind som er for eller imod noget (i dette tilfælde forandring), jeg har arbejdet flere steder for 100% var imod forandring, og andre steder hvor det så klart mere lyst ud. Hvis 80/20 reglen skal bruges til noget, så handler det for mig mest om at 80% af det vi får kommer fra 20% af det vi gør, og at man derfor skal se på hvad disse 20% er, så vi kan optimere på det, og måske skærer noget af det andet vi gør væk. Men i tilfælde som folkeskolen tror jeg det er meget mere sikkert at forholde sig til rapporter og fakta, fremfor en regel som ikke nødvendigvis passer (jeg kan jo heller ikke uden videre antage at 20% af os drikker for meget og 80% ikke gør, eller at 20% af os kan lide nik og jay, imens 80% ikke kan... det ville kræve en undersøgelse). |
Men bortset fra det er jeg enig i at folkeskolen (og alle andre uddannelsesinstitutioner) trænger til nytænkning og revidering. Ikke mindst at man indser at vores børn vokser op til en hel anden verden end vi selv gør. Et problem som jeg synes at Prensky meget godt forklarer i denne artikel. Og hvad med at lære lidt af Thorborgs ideer som han gav på hans blog for nogle måneder siden, om hvordan folkeskolen ganske gratis kunne forbedres. Nytænkning vil absolut ikke være en trist ting på dette område. Men tør skolerne, og tør ministren?