Nu er det jo svært at udtale sig på andres vegne, men hvis man er nysgerrig efter, hvad der rumsterer i hovedet på de fleste seriøse netværkere (det kan jeg som sagt ikke udtale mig om - men jeg TROR de fleste er enige) - så læs Randy Gage's MLM manifest. En "lille sag" på 46 sider - men hold kæft hvor har han ret! Fremover, når diskussionen bølger frem og tilbage over 100 indlæg om MLM er seriøst eller ej - så vil jeg henvise til denne lille sag - for jeg er så godt som 100% enig i alt han skriver om branchen, om metoden, om useriøse selskaber, om useriøse forhandlere etc. etc. Som en lille service får I her et udpluk af nogle af guldkornene - resten må I selv tygge jer igennem over aftenkaffen - eller som godnatlæsning. ------------------------------------------------ ... Imidlertid kommer den alvorligste trussel indefra ... Som det er tilfældet med enhver anstrengelse, der giver gevinst, tog det ikke lang tid for kværulanterne, sladderjournalisterne og andre med tvivlsomme motiver at søsætte den næste store ting. Indkøbsforeninger, kædebreve og ulovlige pyramidespil gjorde, hvad de kunne, for at udråbe sig selv til lovlydige Network marketing firmaer. Mange forhandlere, der manglede held og erfaring, blev et let bytte. Det er vigtigt, at vi, der arbejder i branchen, kender forskellen. Vi er derfor nødt til at forstå, hvordan forretningen drives, og kende den måde, betalingsordninger er opbygget på. Network Marketing er et nyt distributionsparadigma, der erstatter den gammeldags og hedengangne model med alle dens snyltere. Men for at dette kan lade sig gøre, skal der faktisk være noget at distribuere – andet end firmabonusser. Bemærk venligst, at gaver, opskrifter, frimærker og lignende ting af tvivlsom værdi ikke opfylder dette krav..... .... Hvis ordningen fokuserer på, at det skal lønne sig for deltagerne at rekruttere nye medlemmer, anses det i de fleste lande for at være et pyramidespil. Hvis opgaven drejer sig om vare- eller servicesalg til den endelige forbruger, har den klaret testens første forhindring..... ----------------- FEM DØDBRINGENDE LØGNE OM NETWORK MARKETING ….. Det er disse fem antagelser, jeg oftest oplever som almindeligt anerkendte vedrørende MLM, og som giver alvorlige problemer. De er blevet gentaget så tit, at folk faktisk begynder at tro på dem. Men de er lige så usande nu, som de altid har været. Lad os se på dem: #1) ALLE OG ENHVER KAN GØRE DET Nej, de kan ikke. Network Marketing passer til alle. Men ikke alle passer til Network Marketing. Man skal have en iværksætters sind, ikke en arbejdstagers. Jeg var længe om at finde ud af dette. Specielt var jeg irriteret på mig selv over ikke at få mine familiemedlemmer involveret i forretningen. Det tog sin tid, men til sidst forstod jeg, at flere i min familie var døds angste ved tanken om at tjene præcis så meget, som de var værd, selv bestemme over deres dag og ikke have nogen til at fortælle dem, hvad de skulle gøre, og til at give dem en lønseddel hver fredag. Det var ikke, fordi der var noget galt med ideen eller den måde, jeg præsenterede den på. Men det virkede ikke tiltrækkende på dem. Det er fuldstændig som at tilbyde en vegetar en burger, og jo før man indset dette, des hurtigere kan man forbedre sin rekrutteringsindsats. I stedet for udsigtsløst at kæmpe videre og blive arrig på sig selv på grund af manglende resultater, lærer man at indse, at nogle mennesker ikke egner sig til at være iværksættere eller til at bevæge sig mod mere lovende græsgange. På den måde bliver man selv mere produktiv og undgår at miste forstanden. #2) KENDISEFFEKTEN Jeg er holdt op med at tælle, hvor mange gange jeg har set dette i de sidste 20 år. Et firma ansætter en berømt talsmand, talsmanden tilslutter sig som forhandler eller starter sit helt eget firma. Alle de andre forhandlere er lamslåede over den virkning, det får på rekrutteringen. Sædvanligvis fører dette til store mediekampagner, der ansporer folk til at tilmelde sig i en fart på grund af den evige strøm af nye mennesker, der slutter sig til firmaet alene på grund af den stråleglans, der omgiver denne kendis. I værste fald kommer det som fjernsynsreklame, og så er der skabt en generation af pionerer. Så vælter det ind med interesserede. Men hvad sker der, når det kommer til stykket? Kendissen fatter ikke en brik af, hvad der foregår i firmaet, og forsøger som regel ikke engang at gøre det, der skal til. Faktisk er det mest sandsynlige, at talsmanden er blevet narret til at tro, at andre vil arbejde videre med de deltagere, der har meldt sig, på grund af vedkommendes ”navn”, og at det i sidste ende vil betyde en god indtjening. Det er slet ikke på den måde, man bliver rig i vores branche. Tværtimod. Sidst det var en succes, er aldrig. #3) VANDREHISTORIERNE Lad os sammenstykke et par af disse – de er historier, der aldrig synes at forsvinde ligegyldigt, hvor mange gange de bliver tilbagevist. Først og fremmest er der den historie om, at Donald Trump i et sent aftenshow udtalte, at hvis han mistede alt og var nødt til at begynde forfra igen, ville han tilmelde sig Network Marketing. Jeg har mødt i hundredvis af mennesker, der sværger på, at de så og hørte ham i fjernsynet den aften. Problemet er bare – at han aldrig var der. Hvad der gør historien virkeligt sjov er, at nogle mennesker hævder, at de overværede, at han sagde det til Johnny Carson. Senere var der nogle, der svor på, at det var til Jay Leno, han sagde det. Og andre endnu er stensikre på, at han sagde det til David Letterman. Alle har de hørt det vrøvl så tit, at de har fået overbevist sig selv om, at de så det. Sådan en selvbedragerisk opførsel bringer ikke vores branche fremad. En smule optimistisk (måske) kan man sige, at denne Donald er villig til at sælge sig selv til hvad som helst, og han er faktisk nu talsmand for et network marketing firma. Så skal man nævne noget om ham, bør man i det mindste gøre det korrekt. En anden kæmpeløgn er, at de fleste millionærer er skabt af Network Marketing. Det er ikke engang tilnærmelsesvist sandt. Handel med fast ejendom er mindst 20 gange bedre, selv i disse svære tider. Og jeg er sikker på, at også brancher inden for fabrikation og højteknologi vinder over os. Hvis man vil høre noget om troværdighed fra en pålidelig kilde, skal man købe disse bøger: • The Next Millionaires og The New Wellness Revolution: How to Make a Fortune in the • Rich Dad Poor Dad, af Robert Kiyosaki • Start Late, Finish Rich, af David Bach. En anden vandrehistorie, der ser ud til at leve evigt, er, at Network Marketing er et fag på Harvard og Stanford universiteterne og på andre førende universiteter. Rent ævl. Der bliver ikke undervist i Network Marketing på Harvard, Stanford, Yale eller på det nærmeste noget andet sted. Der var – og er måske stadig – et undervisningsprogram ved Dr. Charles King, der er professor i marketing ved Illinois Universitetet i Chicago. Folk tog dette fag, fordi de mente, at det var godkendt og ville gøre dem troværdige. Men det var dumt, eftersom det aldrig har fået et kundeemne til at deltage. I virkeligheden kom der det ud af det, faget blot skaffede Dr. King og Tim Sales flere elever. Der var sådan set ikke spor i vejen med faget, og det er altid godt at lære noget. Og Charles og Tim er fine fyre. Men derfra og til at sige, at Harvard underviser i MLM. Det er ikke tilfældet. #4) EN HURTIG OG NEM MÅDE AT BLIVE RIG PÅ-MENTALITETEN. I årevis har vi reklameret med, at det drejede sig om en fem-seks-timer-om-ugen-plan. Jeg er nødt til at indrømme, at jeg deltog. Jeg hørte det, jeg troede på det, og jeg gentog det. Men når man får lidt erfaring og tænker lidt kritisk, indser man, at sådan er det ikke. Overhovedet ikke. Hvordan er det i virkeligheden? Man kan begynde med at arbejde deltids samtidig med det job, man har i forvejen. Det er faktisk den bedste måde for de fleste at starte på. Men det kan aldrig blive en succes, hvis man kun bruger fem-seks timer om ugen på det. Det skal i hvert fald være ti timer, og 15 er endnu bedre. På fem timer ugentligt kan man ikke få tilstrækkelig fremdrift til noget. Lige i starten er det vigtigt at få fat i nye kunder og forhandlere. Og når de har tilsluttet sig, har de brug for støtte. Selv om man har held til at få fat i de rene stjerner, vil de hurtigt smutte igen, hvis man ikke er i stand til at hjælpe dem i begyndelsen. Så man skal simpelthen være til stede på dette afgørende tidspunkt. 10-15 timer hver uge vil være nok til, at man kan deltage i ugentlige lederkurser, afholde et møde eller to i privaten, deltage i et møde om udsigterne samt arbejde med de nye folk. Er man indstillet på det nævnte antal ugentlige timer, betyder det, at en succesfuld position er opnåelig inden for 2-4 år. (Min ven Mark Yarnell mener, det tager 5 år, og han er faktisk et af de lyseste hoveder i branchen). Ingen tjener masser af penge efter nogle få måneder, medmindre man er så heldig at få en speciel aftale eller få fat i en gruppe fra et andet firma, eller man simpelthen af natur er en nørd. Hvis jeg skal være helt ærlig, skal det med, at da jeg vendte tilbage til branchen for 3 år siden, tjente jeg meget hurtigt meget store beløb uden at bruge sådanne metoder. Men jeg har jo været i branchen i ca. 20 år, jeg har fået de nødvendige færdigheder, og jeg har normalt arbejdet i 40 eller 50 timer hver uge. Det ville være dumt af mig at påstå, at det samme kunne ske for enhver anden, og det ville være uetisk. Imidlertid har enhver, der slutter sig til mig, en virkelig chance for at tjene det samme, som jeg gør, eller mere. Men det mest sandsynlige er, at det for de fleste vil tage lidt længere tid at rekruttere det store antal, end det gjorde for mig...... ...... For at opnå så meget inden for Network Marketing behøver man ikke have nogen universitetsgrad, anbefalinger eller at investere stort. Det er bare en 2-4 års plan – og den er forbandet god! Men jeg tror, at den værste løgn om MLM ... #5) AT FÅ STOR SUCCES PÅ EN AMATØRAGTIG MÅDE Og den her er opstået på grund af, at vi ikke fik uddannet folk mellem den lille detailforretningsmodel og den store forretningsrepetitionsmodel. Og i vores branche skaber det forvirring. Hvor mange idioter har vi egentlig rendende, der sætter flyers med teksten ”Millionær på jagt efter lærling” op i bilernes forruder på indkøbscentrenes parkeringspladser? Hvor mange hjernedøde stenaldertyper render rundt og opsætter skilte ved vejkryds og tror, at det er med til at skaffe dem en løncheck hver måned på 50.000 Dollars? Så lad os ikke rekruttere på basis af gratis biler, rejser og stor indtjening – og på den måde bilde folk ind, at den slags handelsmandstaktik er vejen frem. Det er det ikke. Ikke nu. Ikke nogensinde. Okay, jeg snakker bare, så lad os fortsætte til næste emne, som også er noget, der er ved at tage livet af os ... DE 7 MEST VILDLEDENDE MLM REKRUTTERINGSMETODER ... --------------------------------------------------------------------
... Læs selv videre fra side 27...
|
Jeg kan godt se hvor du vil hen med henvisningen, men jeg syntes han begår en klar fejl i at vurdere som han gør.
At sige man ikke kan blive en succes hvis man kun bruger 5 timer syntes jeg er decideret vås. I bund og grund handler det lige så meget om det team man er en del af samt om tiden bruges effektivt. Nutiden er også anderledes end da de "gamle" fik deres succes for 20 år siden. Og hvad dælen er lige succes, når jeg læser hans ord så tænker jeg at han definere succes som mange penge, men hvad hvis man nu sigter efter 5.000 ekstra pr. måned...
2-4 år eller 5 år...igen så syntes jeg det er en absurd forklaring, og succesfuld position...hvad dælen er det? Jeg har set en række eksempler på at det kan lade sig gøre at opnå en økonomisk succes på 1 år.
5'eren er nok liiiiige lidt for amerikansk, for jeg har aldrig set denne slags flyers eller skilte ved vejkryds.