Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ide-rettigheder

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 7. Dec 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amions.

Jeg har fået en god ide til et software-program. Desværre har jeg ikke den nødvendige viden til at programmere dette software program. Alle detaljer til programmet er så vidt muligt udtænkt og jeg mangler nu en programmør til at hjælpe mig videre til endeligt produkt.

Men hvordan forholder dig sig mht. ide-rettigheder/produkt-rettigheder? Så vidt jeg er orienteret, er det ikke muligt at tage patent på en ide, ikke at forglemme at et patent er dyrt. Så hvad stiller jeg op? Er det bare at satse på, at den venlige programmør ikke løber med ideen, så snart han har fået den fortalt, eller gælder der lovgivning på området, som jeg kan sætte min lid til? Og i givet fald, hvor solid er den lovgivning i tilfælde af, at programmøren alligevel skulle løbe med ideen?

Bedste hilsner, Ulrik

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:55

Noget sige rmig du skal kigge efter noget klausul, eller kigge i markedsføringsloven omkring §10

Fra København
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 491
Fra  Confocus ApS Skrevet kl. 14:06

nietsnie:

Hej Amions.

Jeg har fået en god ide til et software-program. Desværre har jeg ikke den nødvendige viden til at programmere dette software program. Alle detaljer til programmet er så vidt muligt udtænkt og jeg mangler nu en programmør til at hjælpe mig videre til endeligt produkt.

Men hvordan forholder dig sig mht. ide-rettigheder/produkt-rettigheder? Så vidt jeg er orienteret, er det ikke muligt at tage patent på en ide, ikke at forglemme at et patent er dyrt. Så hvad stiller jeg op? Er det bare at satse på, at den venlige programmør ikke løber med ideen, så snart han har fået den fortalt, eller gælder der lovgivning på området, som jeg kan sætte min lid til? Og i givet fald, hvor solid er den lovgivning i tilfælde af, at programmøren alligevel skulle løbe med ideen?

Bedste hilsner, Ulrik

1. Find en programmør der har lavet lignende ting før - og dermed har erfaring og rutine.

2. Hvis du virkeligt er bange så fix dig en NDA (skabelon her: http://www.amino.dk/media/p/276745.aspx

mvh

thasje

The best way to predict the future is to create it. Se min profil her: Thomas Astrup 

Fra Hinnerup
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 190
Fra  BilligtSlips.dk Skrevet kl. 14:09

Hej Ulrik.

Du skal bare få ham til at underskrive en NDA inden du fortæller idéen.
Ønsker han ikke at underksirve, så er han ikke seriøs nok.
Jeg mener du kan finde skabelon her på Amino.
En NDA er en hemmeligholdelseserklæring. Jeg har brugt den med stor succes.

MVH Jonas Greve

Tilmeldt 25. May 11
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 14:19

Jonas Greve:

Hej Ulrik.

Du skal bare få ham til at underskrive en NDA inden du fortæller idéen.
Ønsker han ikke at underksirve, så er han ikke seriøs nok.
Jeg mener du kan finde skabelon her på Amino.
En NDA er en hemmeligholdelseserklæring. Jeg har brugt den med stor succes.

MVH Jonas Greve

En seriøs programmer ville ikke underskrive en sådan aftale, hvis han gjorde det hver gang han skulle lave et stykke software eller website, så ville han hurtig blive arbejdsløs.

En NDA er mere til konkrete informationer i en virksomhed.   

Og forresten er du under 18, så det er nok begrænset hvor mange NDA-aftaler du har lavet, da det ville være ugyldigt, og at du simpelt hen ikke kan underskrive sådan en. 

Fra Hinnerup
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 190
Fra  BilligtSlips.dk Skrevet kl. 14:23

S.H:

En seriøs programmer ville ikke underskrive en sådan aftale, hvis han gjorde det hver gang han skulle lave et stykke software eller website, så ville han hurtig blive arbejdsløs.

Det må du da lige uddybe? - Selvfølgelig vil han da underskrive en sådan kontrakt, når kunden ønsker at idéen ikke skal ud til gud og hver mand? Hvis kunden selv vurdere idéen til at være unik??

Fra København
Tilmeldt 10. Jul 11
Fra  Confocus ApS Skrevet kl. 14:29

Jonas Greve:

S.H:

Det må du da lige uddybe? - Selvfølgelig vil han da underskrive en sådan kontrakt, når kunden ønsker at idéen ikke skal ud til gud og hver mand? Hvis kunden selv vurdere idéen til at være unik??

I syvende og sidst nej. 

Der skal ikke mange 'unikke' ideer til - og afarter af disse før at man vil sige at visse ideer kan tænkes at være familiære mv. - og så kan man ende i noget juridisk klammeri.

Jeg vil dog lige pointere - at snakken om NDA og om seriøse folk vil underskrive dem eller ej er en on-going debat her på amino - og lad mig yderligere sige - det er en teoretisk snak i min verden. Jeg har endnu ikke hørt om nogle 'normale' mennesker der er blevet slagtet på en NDA - med mindre de var fordækte folk i forvejen.

Det er blot det helt TEORETISKE aspekt i om man som programmør hurtigt lukker en masse døre ved at underskrive disse - og rent teoretisk derfor ikke ville kunne udvikle en genre software over en bred kam - i kraft af disse NDAs. Gjorde han det alligevel ville der nok ikke ske det store - men teoretisk, juridisk set - ville man nok have en sag på ham :-)

mvh

thasje

The best way to predict the future is to create it. Se min profil her: Thomas Astrup 

Tilmeldt 25. May 11
Skrevet kl. 14:31

Jonas Greve:

S.H:

Nej det ville han ikke bestemt ikke uden at have en advokat med ind over for at sikre sig ikke at komme i klemme. 

Det kunne være en meget basic ting der stod i den DNA der forhindre ham i fremtidige opgaver.

Og forresten er du under 18, har du lavet en NDA er den ugyldig.  

Fra København
Tilmeldt 10. Jul 11
Fra  Confocus ApS Skrevet kl. 14:38
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

S.H:

Det har du da ret i, at en NDA er, såfremt han har underskrevet en sådan i en alder under 18. 

Men jeg fornemmer hvorfor du konstant nævner det - og så skriv det til ham i en privat besked.

Du får ikke mere ret i det du siger, af at hænge folk ud :-)

Tilbage til topic. 

Hvad gør man såfremt man har en ide man ønsker beskyttelse af og patent er for dyrt? 

Her er en NDA en mulighed - S.H. argumenterer for - Jonas Greve imod.

Jeg ville kun bruge NDA i yderste nødstilfælde (læs: jeg ville 'satse' på at programmøren ikke løb med ideen)

Håber du kan bruge hjælpen til noget :-) Har du andre spørgsmål? Så kom med dem :-)

mvh

thasje

Tilmeldt 25. May 11
Skrevet kl. 14:58

Thasje:

S.H:

Det har du da ret i, at en NDA er, såfremt han har underskrevet en sådan i en alder under 18. 

Men jeg fornemmer hvorfor du konstant nævner det - og så skriv det til ham i en privat besked.

Du får ikke mere ret i det du siger, af at hænge folk ud :-)

Tilbage til topic. 

Hvad gør man såfremt man har en ide man ønsker beskyttelse af og patent er for dyrt? 

Her er en NDA en mulighed - S.H. argumenterer for - Jonas Greve imod.

Jeg ville kun bruge NDA i yderste nødstilfælde (læs: jeg ville 'satse' på at programmøren ikke løb med ideen)

Håber du kan bruge hjælpen til noget :-) Har du andre spørgsmål? Så kom med dem :-)

mvh

thasje

Den får du squ lige 5'stjerner for.

- Skarpt set og du har helt ret. 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)